جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / تبیین فاصله جهان‌بینی دینی و علمی در دوران شیوع کرونا

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / تبیین فاصله جهان‌بینی دینی و علمی در دوران شیوع کرونا
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهيد بهشتي گفت: جهان‌بینی شكل گرفته در دنيا از ويروس كرونا بر اساس جهان‌بینی علمی و با محور پزشكي است نه جهان‌بینی دینی.

به گزارش آستان نیوز، جمیله علم الهدی در دومين نشست از سلسله نشست‌هاي مسائل تربيت ديني در شرايط جاري كشور و بين‌الملل با عنوان «فرصت‌ها و چالش‌هاي نظام آموزشي و تربيتي در ساحت تجربيات ملي و بين‌المللي» كه در دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) برگزار شد به تبيين چالش‌هاي تربيت ديني با گسترش ویروس كرونا و توسعه اومانيسم سنتي و مدرن پرداخت و با اشاره به «جهان‌بيني ديني»، «جها‌ن‌بيني فلسفي» و «جهان‌بيني علمي» اظهار كرد: در شرايط حال حاضر و در جريان فراگيري شيوع ويروس كرونا در دنيا بر اساس جهان‌بینی كه افراد و جوامع دارند، تبيين‌ها و تفسيرهايي صورت مي‌گيرد؛ و اکنون جهان‌بيني علمي تقدم پيدا كرده است و الگوي و تبييني كه ارائه می‌شود مبتني بر علم پزشكي است.
وی به بیان اینکه جهان‌بيني دنيا در تفسير فراگيري ويروس كرونا مبتني بر جهان‌بینی علمي است، گفت: در جهان‌بيني علمي بر روي داده‌ها و مدل‌هاي رياضي كه مبتني بر تحليل است، تكيه مي‌شود و در جهان‌بيني فلسفي بيشتر تأكيد بر منطق، گزاره‌ها و متدولوژي‌هاي فلسفي است و در جهان‌بيني ديني بيشتر روایتگری و عوامل فوق بشري دخيل مي‌شوند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهيد بهشتي با تأكيد بر اين مطلب كه جهان‌بینی شكل گرفته در دنيا از ويروس كرونا بر محور پزشكي است، اظهار كرد: در حال حاضر بر اساس جهان‌بینی ديني كه بر روایتگری‌های خود و نقش خدايان متمركز است، به دليل هيمنه جهان‌بینی علمي، اين نوع از جهان‌بيني عقب‌نشینی كرده و يا در حاشيه رفته است.

 

سردرگمی در حوزه جهان‌بینی
وي با انتقاد از وضعيت فعلي جامعه ايران كه دچار يك نوع اضطراب شده است، گفت: ما در سطح بالاتري در حوزه جهان‌بینی دچار سردرگمي هستيم زيرا از طرفي دچار دغدغه‌های ديني هستيم و از طرف ديگر دغدغه‌هاي علمي براي ما حائز اهميت هست.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهيد بهشتي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به وجود سه‌گانه‌های سنتي، مدرن و اسلامي، عنوان كرد: در صورت‌بندي سنتي و مدرن يك آميزه‌اي از انسان‌گرايي و طبيعت‌گرايي را مي‌توان مشاهده كرد.
علم الهدي با بيان اينكه گرچه انسان‌گرايان مُدرن بر قدرت انسان و توانمندي و علم و فناوري تكيه دارند، ولي به‌طور پنهاني به‌شدت طبیعت‌گرا هستند، گفت: انسان‌گرایان مدرن در عين حال طبيعت را بسيار تحقير مي‌كنند و آن را تبديل به ماشيني كرده‌اند كه هر طور مي‌خواهند براي آن برنامه‌ریزی مي‌نمايند.
اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: اگر در شكل طبيعي علم، طبیعت‌گرایی و انسان‌گرایی سنتي را نگاه كنيم، شاهد خواهيم بود كه در آنجا طبيعت قدرتمند است و انسان واكنش فعالي ندارد و تصرفي در طبيعت نمي‌كند.
وي ادامه داد: اگر طيفي از انسان‌گرایی تا طبیعت‌گرایی را موردبررسی قرار دهيم شاهد خواهيم بود كه در انسان‌گرايي مُدرن، انسان‌گرايي قوي و طبيعت‌گرايي ضعيف است و در انسان‌گرایی سنتي برعكس آن وجود داد.
رئيس پژوهشكده مطالعات بنيادين علم و فناوري گفت: در شرايط مدرنيته و صورت‌بندی‌های آن، در جهان‌بینی علمي و فناورانه ظاهراً انسان‌گرایی قوي است و کم‌کم به دنبال آن هست كه از اين انسان خدايي بسازد كه از عهده همه امور و چيزها برمي‌آيد.

 

رنج؛ اولين ادراك انسان از بدو تولد
علم الهدی در ادامه سخنانش با طرح اين سؤال كه رنج چيست و چه عوامل، پيامدها و راهكارهايي دارد؟ اظهار كرد: اولين ادراک افراد چه در لحظه هوشياري يك انسان بالغ كه از حالت‌های كما خارج‌شده و چه در لحظه‌ای كه نوزادي تازه متولدشده است، رنج است؛ كه معمولاً آن را با جيغ، داد، فرياد، آه و ناله ابراز می‌کند.
وی افزود: انسان‌ بعد از درك رنج به شكل كاملاً زيباشناختي به دنبال آن است كه رنج را درك كند و بفهمد كه براي فهم آن دوره‌های تبيين را می‌گذراند.
رئیس پژوهشكده مطالعات بنيادين علم و فناوري با اشاره به روايت‌هاي متفاوت و گوناگوني كه در رابطه با رنج وجود دارد، توضيح داد: دسته اول روايت‌ها مربوط به روايت‌هاي تاريخي است كه هميشه وجود داشته است، دسته دوم مربوط به روايت‌هاي حكايت گونه است كه در جوامع سنتي متداول بوده و در جوامع مدرن امروز كمتر ديده می‌شود، دسته سوم شامل تبيين‌ها و روايت‌هاي فلسفي است كه بيشتر متكي بر استدلال‌هاي منطقي است و در دسته بعدي روايت‌ها و تبيين‌هاي علمي را شامل می‌شود كه عموماً بر اساس مدل‌هاي رياضياتي تعريف و مدل‌سازي مي‌شود.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهيد بهشتي گفت: در هر نوع از مطالعات اين نوع دسته‌بندی وجود دارد كه منشأ هر اتفاق يا رويدادي به عوامل انساني، يا طبيعي و يا فوق طبيعي برمی‌گردد و در بسياري از موارد هر سه عامل دخيل هستند.
يادآور می‌شود؛ دومين نشست از سلسله نشست‌هاي مسائل تربيت ديني در شرايط جاري كشور و بین‌الملل با عنوان «نشست علمي فرصت‌ها و چالش‌هاي نظام آموزشي و تربيتي در ساحت تجربيات ملي و بين‌المللي» با حضور فرهيختگان، نخبگان و اساتيد دانشگاه به ميزباني دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) برگزار شد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *