جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / رونمایی از اشعار ویژه محرم در حرم مطهر رضوی/ گرد‌آوری ۲۵۰ شعر با همکاری شاعران آیینی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / رونمایی از اشعار ویژه محرم در حرم مطهر رضوی/ گرد‌آوری ۲۵۰ شعر با همکاری شاعران آیینی
 

در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و برگزاری مراسم عزاداری این ایام، معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی با همکاری جمعی از شاعران آیینی کشور، مجموعه 250 شعر را به عنوان بسته محتوایی «شعر محرم» رونمایی کرد.

به گزارش آستان‌نیوز، این بسته محتوایی که امروز با حضور جمعی از شاعران و مداحان اهل بیت(ع) در حرم مطهر رضوی رونمایی شد، در رثای حضرت سیدالشهدا(ع)، شهدای کربلا، اسارت، امام زمان(عج) و … سروده و جمع‌آوری شده، ضمن آنکه تلاش شده در آنها ویژگی‌هایی همچون ادبیات مقاومت، امیدآفرینی، عزت و اقتدار و همچنین پرهیز از تکراری بودن لحاظ شود.

نقش مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) در معرفت‌افزایی
حجت الاسلام و المسلمین حسین شریعتی نژاد، معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی در مراسم رونمایی از این اشعار گفت: فطرت انسان مهمترین دلیلی است که خدای متعال در قرآن کریم برای اثبات وجود خویش بیان فرموده است، این فطرت وقتی به کمال معرفت می‌رسد که دارای آرامش و معنویت باشد و شما مداحان عزیز می‌توانید با ذکر توسل و مناجات خوانی فطرت آدمی را برای معرفت افزایی آماده کنید.
وی افزود: شما مداحان در معنوی‌ترین حالت مردم، شریک هستید چون در زمانی که عزاداران سیدالشهدا(ع) در حال گریه، توسل و مناجات هستند شما در قالب مداحی می‌توانید مفاهیم معنوی را به او بیاموزید و با توجه به این میزان اثرگذاری، نکته مهم این است که خود شما نیز باید اهل معرفت و خودشناسی باشید.
معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر اضافه کرد: حرم مطهر رضوی مرکز نشر معارف اهل بیت(ع) است از همین‌رو مداحانی که در مراسم عزاداری ایام محرم در این مکان مقدس حضور می‌یابند و دیگر ذاکران اهل بیت(ع) که در برنامه‌های خود به حضرت رضا(ع) توسل می‌کنند، این فرصت را غنیمت شمرده و معارف ناب را با استفاده از اشعار خوب بیان کنند و به گوش مخاطبان برسانند.

250 شعر در قالب‌های مختلف
علیرضا خاکساری، مسئول کارگروه شعر و محتوای آیینی حرم مطهر رضوی نیز با اشاره به اینکه رسالت این کارگروه، تولید و گزینش اشعار خاص است، گفت: یکی از ویژگی‌های بسته‌های محتوایی، لحاظ کردن ارزش افزوده برای اشعار و تلفیق شعر با مضامین آیات و روایات، مقاومت و امید آفرینی است.
وی ادامه داد: بسته محتوایی شعر محرم دارای 250 شعر در قالب‌های متعدد است که در رثای حضرت سیدالشهدا(ع)، شهدای کربلا، اسارت، امام زمان(عج)،  و … سروده و جمع‌آوری شده است.
وی با اشاره به اینکه در گردآوری، اصلاح و بررسی اشعار از برخی شاعران سراسر کشور بهره‌مند شدیم، اضافه کرد: امید بخشی در اشعار انتظار، عدم تکراری بودن، پر رنگ کردن سیره حسینی، عزت و اقتدار سیدالشهدا(ع)، سبک زندگی اسلامی، تربیت دینی، ترویج روحیه ظلم ستیزی و دفاع از مظلوم، آداب توسل و نوکری خاندان اهل بیت(ع)، برخی از مفاهیمی است که در اشعار به آن اشاره شده است.
در ادامه این مراسم پوستر بسته محتوایی شعر محرم رونمایی شد و شاعران و مداحان پیشکسوت، به یادگار آن را امضاء کردند. مرثیه‌سرایی و شعرخوانی توسط جمعی از حاضران نیز پایان بخش این مراسم بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *