پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / کتاب «مباهله» اثر بنیاد پژوهش‌های اسلامی معرفی شد

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / کتاب «مباهله» اثر بنیاد پژوهش‌های اسلامی معرفی شد
کتاب «مباهله» عنوان اثر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است که در آستانه 24 ذی الحجه روز مباهله معرفی شد.

به گزارش آستان‌ نیوز، مباهله رویدادی پر طنین در تاریخ شکوهمند صدر اسلام است که مورد توجه پژوهشگران عرصه‌های مختلف دین، از جمله متکلمان، مفسران، مورخان، محدثان، فقیهان و شاعران قرار گرفته است. بی شک یکی از علت‌های پرداختن به این رویداد روح افزا، بیان فضیلتی ممتاز و منحصر به فرد درباره اهل بیت رسول خدا(ص) باشد.
این اثر مشتمل بر 10 مقاله تحقیقی درباره مباهله پیامبر گرامی اسلام(ص) با نمایندگان نصارای نجران است که چند تن از دانشوران بنیاد پژوهش‌های اسلامی از دیدگاه‌های متفاوت به نگارش آن‌ها پرداخته‌اند.
«مباهله معجزه جاودان الهی»، «مباهله چیست؟»، «آیه مباهله در تفاسیر کهن و مفهوم‌شناسی «ممترین» و «ابتهال»»، «تفسیر آیه مباهله و اصطفاء در کلام امام رضا(ع)»، «مباهله در منابع کهن تاریخی شیعه و اهل سنت»، «آداب و مستحبات روز مباهله»، «پیام ها و پیامدهای مباهله برای اسلام و مسلمانان» و.. از عناوین و موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.
در بخش هایی از این کتاب آمده است: آیه 61 سوره آل عمران با اعتبار این که مشتمل بر کلمه «نبتهل» است، به آیه ابتهال و از آن جهت که از جریان مباهله پیامبر(ص) و همراهانشان با نمایندگان نصارای نجران یاد می‌کند به آیه «مباهله» معروف است.
این اثر به قلم جمعی از نویسندگان از جمله، آیت‌الله جوادی آملی و پژوهشگران بنیاد پژوهش‌های اسلامی، مرتضی انفردی، علی جان سکندری، محمد علی چنارانی و حجج اسلام مهدی شریعتی تبار و رضا وطن دوست به زیور طبع آراسته شده است.
کتاب «مباهله» در شمارگان 500 نسخه و در قطع رقعی تهیه و تدیون شده است و در اختیار علاقمندان و پژوهشگران قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *