پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / مباهله، مهر تاییدی بر جایگاه قرآنی امیرالمومنین(ع) است

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / مباهله، مهر تاییدی  بر جایگاه قرآنی امیرالمومنین(ع) است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه منزلت اهل ‌بیت(ع) در جریان مباهله تبلور یافت، گفت: مباهله مهر تاییدی بر جایگاه قرآنی علی(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر اسکندری، مدیر مدرسه علمیه سیادت مشهد درباره فلسفه واقعه تاریخی مباهله در گفت وگو با آستان نیوز، اظهار کرد: حقیقت مباهله اینگونه است که طرفین مباحثه‌ای که معتقدند برحق هستند در مقابل هم نشسته و خداوند را شاهد می‌گیرند و می‌گویند که اگر شما بر حق هستید لعنت بر ما باشد و اگر ما بر حق هستیم لعنت بر شما و هر کس دروغ می‌گوید لعنت خداوند بر او باد.

وی با بیان اینکه حادثه مهم مباهله یکی از حوادثی است که پیام ولایت و امامت را در خود جای داده است، افزود: اثبات جایگاه قرآنی علی(ع) شاه کار خداوند متعال بود که در پرتو مباهله صورت گرفت.

اسکندری با بیان آیه «فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ؛ به آنها بگو بیایید فرزندانمان و فرزندانتان، و زنانمان و زنانتان و جان‌های ما و جان‌های شما را فرا خوانیم»، تصریح کرد: منظور از «اَبْنائَنا» در آیه منحصر به امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، «نِساءَنا» حضرت فاطمه(س) و «اَنْفُسَنا» تنها امام (ع) می باشد.

وی ادامه داد: بیان نکته لطیف در این آیه که امیرالمومنین علی(ع) در منزلت جان و نفس پیامبر بیان شده است دلیل قرآنی برای اثبات ولایت علی(ع) است و در حقیقت عنوان «انفسنا» از افضل ترین القاب علی(ع) است که از جانب خداوند بیان شد.

این کارشناس مذهبی حضور با شکوه ومعنوی پیامبر(ص) درصحنه مباهله و شکست بزرگان مسیحیت درمقابل معنویت وحقانیت رسول خدا(ص) را یک معجزه تاریخی و ماندگار برشمرد و ابراز کرد: پیامبر(ص) در پرتو این جریان پیام های مهمی از قبیل صلح‌آمیز بودن دین اسلام، تثبیت جانشینی علی(ع)، دستور اهل‌ بیت(ع) برای مباهله، اطمینان بیشتر مردم به نبوت پیامبر(ص) ، استناد امامان معصوم(ع) به آیه مباهله و بشارت پیامبران پیشین درباره آمدن پیامبر آخرالزمان را به مردم دنیا ابلاغ کردند.

وی با اشاره به اینکه واقعه مباهله از لحاظ سند ریشه قرآنی دارد، گفت: پیامبر اسلام(ص) در روز مباهله با انتخاب بهترین های روی زمین در مقابل مسیحیان ایستادند و حقانیت اسلام را به نمایش گذاشتند.

اسکندری گفت: جریان مباهله یک اتفاق عظیم در جهان اسلام است که با توجه به اهمیت آن برای این روز اعمالی از جمله روزه گرفتن، دعا کردن، خواندن زيارت اميرالمؤمنين(ع)، احسان به فقرا و محرومان و … سفارش شده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *