سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

« چشم انداز بیانیه گام دوم انقلاب از آینده ایران » از منظرِ ” دکتر محمّد بختیاری ” عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ( قسمت اوّل )

« چشم انداز بیانیه گام دوم انقلاب از آینده ایران » از منظرِ ” دکتر محمّد بختیاری ” عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ( قسمت اوّل )

*مقام معظم رهبری با نگاهی آسیب‌شناسانه، عالمانه و حکیمانه نسبت به چهل سال گذشته و جریان تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، بیانیه راهبردی گام دوم را صادر فرمودند .

*بیانیه گام دوم نسخه جهانی شدن انقلاب اسلامی است که افق آینده را در چهل‌سال و هشتاد سال بعدی روشن می‌کند و هرآنچه که در عرصه های مختلف حیات اجتماعی این انقلاب نیاز دارد ، الگوی عملیاتی آن در بیانیه گام دوم موجود است.

*در بحث نظریه‌پردازی موضوع این است که بیانیه گام دوم، همانند پازلی است که بعضی از خانه‌های آن قبلاً  با نظریه‌پردازی های مقام معظم رهبری پر شده و در این بیانیه نیز مجدداً مطرح شده است و یا به اصطلاح بعضی از خانه‌های این پازل قبلا  پُر شده، اما برخی از مسائل و مباحثی که رهبری معظم در این بیانیه عنوان فرموده‌اند، مسائل بدیعی است که نیاز به نظریه‌پردازی و تبیین و شفافیت نظری و مفهومی دارد.

*تا زمانی که این بیانیه گفتمان رایج جامعه نشود و در حول و حوش آن مطالبه عمومی برای اجرایی شدن آن در جامعه به‌وجود نیاید، تحقق این بیانه فقط بر روی کاغذ و بر منابر و کرسی‌های نظریه پردازی خواهد ماند و جلوتر نخوامد رفت .

 

سرویس ایران و بین الملل ” رواپرس ” : دکتر محمد بختیاری – استاد دانشگاه و دکترای مدیریت وعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا ؛

 

 

 

بیانیه گام دوم انقلاب با بیان دستاوردها چهل ساله کشور از جمله “سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی“، “سرآمد در انگیزه های  جهادی میان جوانان“، “سرآمد در جمعیت جوان کارآمد“، “پیشرفت در علم“، “دارای تاثیر اساسی در منطقه و دارای منطق قوی در مسائل جهانی” ، “رکورد دار در شتاب پیشرفت های علمی“، “رکوددار در رسیدن به رتبه های بالا در دانش و فناورهای مهم از قبیل هسته ای، نانو و سلول های بنیادی و نانو و امثال آن”  و در نهایت “کشور و ملتی مستقل، آزاد، مقتدر ، باعزت و متدین”  را متذکر می شود . البته این بیانیه از بیان دستاوردها بالاتر رفته و تلاش کرده است تا آنها را به واقعیات عینی و قابل راستی آزمایی ترجمه کند .

می توان گفت بیانیه گام دوم انقلاب دارای دو بخش اصلی است ، در بخش نخست به حیات جمهوری اسلامی و بیان تجارب این دوره می پردازد و در بخش دوم تصویری از گام دوم انقلاب به دست می دهد و الزامات تحقق آن را بیان می کند.

 

 

حضرت آیت الله امام خامنه ای در جمع بندی چهل سال نخست حیات جمهوری اسلامی ایران، تبدیل رژیم ننگین سلطنت استبدادی به حکومت مردمی و مردم سالاری دینی و وادار کردن عنصر اراده ملی که خمیر مایه پیشرفت همه جانبه و حقیقی است در کانون مدیریت کشور را دو عاملی می دانند که به تحقق دستاوردهای فعلی نظام جمهوری اسلامی ایران انجامیده است. بیانیه با این تحلیل از چهل سال نخست به الزامات گام دوم انقلاب می پردازد، گامی که باید با تکیه بر نقطه اتکای گام اول، یعنی مردم سالاری دینی و اراده ملی برداشته شود .

انقلاب اسلامی ایران در زمانی به‌وقوع پیوست که عدم کارآمدی دین در عرصه‌های اجتماعی و تشکیل نظام سیاسی در ذهنیت نخبگان جامعه جهانی و عموم مردم نقش بسته بود. علت آن هم شاید تجربه ناموفقی بود که جوامع غربی در حاکمیت و تأثیرگذاری کلیسا داشتند، اما انقلاب اسلامی با گفتمان اسلام سیاسی به‌وقوع پیوست و بر مفروضات اصلی آن زمان خط بطلانی کشید و نشان داد که عرصه دین و دنیا از هم جدا نیستند.

انقلاب اسلامی ایران با مطرح کردن یک گفتمان جدید، فضای فکری و گفتمانی جهان را با افق جدیدی مواجه ساخت وگفتمان‌های سیاسی شرق و غرب آن زمان را به چالش کشید. از همان زمان دشمنی‌های نظام سلطه و استکبار جهانی به‌خاطر تضاد هویتی با انقلاب اسلامی آغاز شد و طی چهل  سال گذشته انواع توطئه‌ها و دشمنی‌ها را علیه انقلاب، نظام و میهن اسلامی شاهد بوده‌ایم.

مقام معظم رهبری با نگاهی آسیب‌شناسانه، عالمانه و حکیمانه نسبت به چهل سال گذشته و جریان تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، بیانیه راهبردی گام دوم را صادر فرمودند. بیانیه گام دوم نسخه جهانی شدن انقلاب اسلامی است که افق آینده را در چهل‌سال و هشتاد سال بعدی روشن می‌کند و هرآنچه که در عرصه های مختلف حیات اجتماعی این انقلاب نیاز دارد، الگوی عملیاتی آن در بیانیه گام دوم موجود است. برای تحقق این بیانیه نیازمند نقشه راه هستیم. برای تعیین نقشه راه، سه روند نظریه‌پردازی، گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری باید طی شود.

این بیانیه مانند بسیاری ازمفاهیم و راهبردهایی که مقام معظم رهبری مطرح کردند از قبیل اقتصاد مقاومتی، ناتوی فرهنگی، تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و…، باید در سطح نخبگان و مردم رواج پیدا کند که این امر با گفتمان‌سازی محقق می‌شود. برای این کار نیاز به تولید ادبیات و تبیین مفاهیمی داریم که از طریق کانال ‌های علمی و حوزه‌های دانشگاهی می‌تواند انجام شود. اگر بیانیه گام دوم را به مثابه یک سند بالادستی برای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی درنظر بگیریم که افق‌های آینده ما را تعیین و مشخص می‌کند، آنگاه اهمیت تلاش برای ایجاد بسترسازی و زمینه‌سازی لازم جهت اجرایی شدن آن از خود بیانیه نه‌تنها کمتر نبوده بلکه بیشتر نیز خواهد بود.

در بحث نظریه‌پردازی موضوع این است که بیانیه گام دوم، همانند پازلی است که بعضی از خانه‌های آن قبلاً  با نظریه‌پردازی های مقام معظم رهبری پر شده و در این بیانیه نیز مجدداً مطرح شده است و یا به اصطلاح بعضی از خانه‌های این پازل قبلا  پُر شده، اما برخی از مسائل و مباحثی که رهبری معظم در این بیانیه عنوان فرموده‌اند، مسائل بدیعی است که نیاز به نظریه‌پردازی و تبیین و شفافیت نظری و مفهومی دارد.

در این سطح همه آن مفاهیم و راهبردهایی که مقام معظم رهبری در این بیانیه مطرح کرده‌اند باید هم در سطح نخبگان و هم در سطح عموم جامعه رواج پیدا کند تا بتواند به گفتمان رایج در جامعه تبدیل شود، این کار نیاز به یک تبیین‌سازی درست و صحیح و اصیل در سطح جامعه دارد که از آن به گفتمان‌سازی اجتماعی یاد می‌شود که برای ایجاد زمینه لازم برای تحقق مفاد اصلی بیانیه بسیار مهم و حیاتی است. تا زمانی که این بیانیه گفتمان رایج جامعه نشود و در حول و حوش آن مطالبه عمومی برای اجرایی شدن آن در جامعه به‌وجود نیاید، تحقق این بیانه فقط بر روی کاغذ و بر منابر و کرسی‌های نظریه پردازی خواهد ماند و جلوتر نخوامد رفت .

یادمان باشد که دشمن همواره با شگردهای رسانه‌ای، ایجاد تفرقه مذهبی، اَنگ زدن، وارونه نمایی و نا کارآمد نشان دادن انقلاب سعی در تخریب نظام جمهوری اسلامی ایران داشته که همواره به لطف خدای متعال ، رهبری داهیانه مقام معظم رهبری  و دعای خیر مردم عزیز ایران اسلامی شکست خورده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

نظر (1)

  1. محمد بیدگلی

    با سلام و احترام ، بسیار عالی بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص آینده ایران را تبیین فرموده اید .

    Reply

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *