جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور : متاسفانه نظام آموزش ما با تمام امکانات در جهت آماده سازی دانش آموز برای کنکور است نه مهارت ، تحلیل و شناخت.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور : متاسفانه نظام آموزش ما با تمام امکانات در جهت آماده سازی دانش آموز برای کنکور است نه مهارت ، تحلیل و شناخت.

* نظام آموزش و پرورش امروز دارای خلاء های محتوایی است که تاکنون آسیب‌های بسیاری به جامعه، سیاست، اقتصاد و همه ابعاد اجتماعی کشور وارد کرده است و نمونه آن نیز کنکور است.

* تصمیمات هیجانی همواره خطر موج سواری عده‌ای را بر جامعه ایجاد می‌کند.

 

دکتر ابراهیم صالحی عمران روز پنجشنبه در همایش تجلیل از معلمان نمونه استان مازندران در ساری اظهار داشت: آموزش و پرورش همواره کالایی مصرفی برای نخبگان و دانش پژوهان بود و برنامه‌هایی که تدوین می‌شود متصور از این نگاه است.

وی با بیان اینکه همواره این نگاه جهت گیری کمی داشته است، افزود: توجه صرف به امکانات فیزیکی، مادی و بودجه‌ای همواره نظام آموزشی را از مسیر خود دور کرده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه حتی موضوعات کیفی هم با نگاه کمی دیده می‌شوند، گفت: به طور مثال در زمینه مهارت آموزی تاکید شده است که باید در انتهای برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد از دانش آموزان وارد رشته‌های فنی و حرفه شوند که از نظر علمی و آموزشی نگاهی اشتباه است.

صالح عمران اضافه کرد: نظام آموزش و پرورش امروز دارای خلاء های محتوایی است که تاکنون آسیب‌های بسیاری به جامعه، سیاست، اقتصاد و همه ابعاد اجتماعی کشور وارد کرده است و نمونه آن نیز کنکور است.

وی با اشاره به اینکه جهت گیری اصلی هر نظام آموزش و پرورش باید به سمت تربیت نیروهای آموزشی برای بازار کار و یا نیروهای آگاه و تحلیل گر باشد، افزود: اما متأسفانه تمامی اقدامات توسعه‌ای نظام آموزش و پرورش انفعالی بوده و اکثر سیاست گذاری‌ها در زمینه تعلیم و تربیت به سمت تربیت دانش آموزان برای دریافت مدرک صرف شد.

به گفته او، حضور ۶۰ درصدی دانش آموزان در رشته تجربی نشان از این دارد که ساختار و نظام آموزش و پرورش همواره راه اشتباه را در پیش گرفته است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین تاکید کرد: تمامی کنش آموزش و پرورش ما آماده سازی برای کنکور شده است و تمام برنامه ریزی ها و جهت گیری ها از سطوح پایین تا بالای آموزشی نیز این هدف نا صواب را دنبال می‌کند.

صالحی عمران ایراد این سیاست را در این دانست که متأسفانه همواره در کشور تعداد دانشگاه ها، مدارس، مراکز آموزشی و مدارک آموزشی در حال افزایش است در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد، شناخت به شدت در حال کاهش است.

وی افزود: امروز دانش آموختگان و نخبگان کشور فاقد قدرت تحلیل پیرامون هستند و علاوه بر این فاقد هرگونه مهارت و کارایی هستند.

به گفته او امروز به وضوح مشاهده می‌شود که شناخت، قدرت تحلیل و دانش در سطح وسیع جامعه تحلیل یافته و جای خود را به انباشت مدارک دانشگاهی و تحصیلی داده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور همچنین تاکید کرد: نشانه کاهش شناخت و تحلیل در جامعه که ناشی از سیاست‌های اشتباه آموزشی است تصمیمات هیجانی است که در تمامی بستر جامعه رسوخ کرده است.

صالحی عمران همچنین گفت: تصمیمات هیجانی همواره خطر موج سواری عده‌ای را بر جامعه ایجاد می‌کند.

منبع : ایرنا

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *