شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

« چشم انداز بیانیه گام دوم انقلاب از آینده ایران » از نگاهِ ” دکتر محمّد بختیاری ” عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ( قسمت دوّم )

« چشم انداز بیانیه گام دوم انقلاب از آینده ایران » از نگاهِ ” دکتر محمّد بختیاری ” عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ( قسمت دوّم )

 

*می توان گفت دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران بی شمار است. در عین حال چالش های داخلی و خارجی انقلاب اسلامی نیز همواره آرمانها و دستاوردهای انقلاب را با چالش روبرو ساخته است .هیچ کس منکر نقاط ضفف و مشکلات نیست، اما هیچ کشوری با این همه جنگ و تحریم و تهدید نرم و سخت، ظرف چهل سال به این استقلال و پیشرفت در ابعاد مختلف نرسیده است .پس باانصاف باشیم و فقط ضعف را بیان نکنیم و مردم را مایوس نکنیم چرا که یاس بهترین سلاح برای دشمنان نظام اسلامی ماست .

 

سرویس ایران و بین الملل ” رواپرس ” : دکتر محمد بختیاری – استاد دانشگاه و دکترای مدیریت وعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا ؛

 

 

در آستانه سالگرد بیانیه گام دوم حضرت آیت الله امام خامنه ای در مورخه 22 بهمن 1398 هستیم . به نظر می رسد این بیانیه بیش از آنکه آینده دور و درازی را ترسیم کند به دنبال آن است که از آنچه کشور امروز در دست دارد، آینده ای دسترس پذیرتر بسازد که ارزش تلاش کردن و هم افزایی نیروها را داشته باشد.

در طول این سال ها دولت های مختلف در شرایط بسیار حساس، بغرنج و سختی در زمینه های عمرانی و آبادانی شهرها و روستاهای اقصی نقاط کشور، دستاوردها و آثار بسیار درخشانی از خود به جا گذاشته اند. در خصوص خدمات شهری و روستایی و زیرساخت ها می توان اشاره کرد که تعداد مشترکین برق در سال 57 رقم حدود 3 میلیون و 500 هزار بود و بسیاری از روستاهای کشور فاقد برق بودند، در حالی که هم اکنون تعداد مشترکین برق از مرز 30 میلیون گذشته است . یا در صنعت گاز و گازرسانی تا سال 57 تعداد 51 هزار خانوار ایرانی از نعمت گاز طبیعی برخوردار بودند و این رقم هم اکنون از مرز 15 میلیون خانوار گذشته است . خطوط ریلی و راه آهن نیز نقش مهمی در پیشرفت و توسعه کشور دارد . در این خصوص می توان گفت از سال 1291 شمسی تا سال 1357 حدود 4565 کیلومتر خطوط ریلی در ایران ساخته شده است در صورتیکه هم اکنون بیش از 13 هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور ایجاد شده است .

 

 

 

 

 

 

 

یا در خطوط ثابت تلفن که از 850 هزار مشترک در سال 57 هم اکنون به بیش از 30 میلیون افزایش پیدا کرده است و در خصوص مشترکین تلفن همراه به 66 میلیون مشترک برآورد می شود. افزایش تعداد سدهای مخزنی کشور از 13 سد به حدود 500 سد ، دستاورد فوق العاده بزرگ دیگری است که باید از آن به عنوان انقلاب در عرصه آب کشور نام برد . این موفقیت ها و دستاوردهای عظیم در شرایطی محقق شده که کشور شرایط بسیار حساس هشت سال دوران جنگ تحمیلی، تحریم، تهدید و محدودیت های اقتصادی و سیاسی را تحمل کرده بود.

مقایسه دستاوردهای انقلاب اسلامی در صنعت هسته ای  با شرایط قبل از انقلاب نشان می دهد که به رغم تحریم های شدید ایالات متحده آمریکا و فشار به کشورهای دیگر برای عدم همکاری در پروژه هسته ای، ایران توانست چرخه سوخت هسته ای را با دستان دانشمندان داخلی به نقطه قابل ملاحظه ای برساند و در این ارتباط نظام جمهوری اسلامی ایران توانست با کشف و استخراج اورانیوم طبیعی در یزد و فناوری آن در اردکان یزد و سپس تبدیل آن به سه ماده هگزا فلوراید اورانیوم، اکسید اورانیوم و تترا فلوراید اورانیوم  در پایگاه هسته ای اصفهان، بزرگترین گام های چرخه سوخت هسته ای را در بردارد .

در خصوص علم و فناوری نیز می توان گفت که تعداد دانشجویان در سال 57 که 176 هزار نفر بودند طبق آخرین آمارها به 4 میلیون و سیصد هزار نفر رسیده که افزایش 24 برابری را نشان می دهد . رتبه جهانی تولید علم طی سال های 1996 تا 2015 از 53 به 16 ام ارتقاء یافته است و همچنین رتبه جهانی تولید علم ایران در رشته نانو و نانو تکنولوژی از 57 ام به 16 ام ارتقاء یافته است . در رشته بیوتکنولوژی از 56 ام به 14 ام ارتقاء یافته است . بر اساس گزارش سازمان بین المللی آیسسکو جمهوری اسلامی ایران در میان 57 کشور اسلامی از لحاظ علمی و پژوهشی و ثبت اختراع در رتبه اول کشورهای اسلامی قرار دارد .

 

 

 

 

می توان گفت سرعت پیشرفت علمی در ایران بر اساس گزارش علمی بین المللی، 11 برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان است . در حالی که قبل از انقلاب اسلامی نزدیک 70 درصد بزرگسالان کشور بی سواد بودند و کمتر از 40 درصد کودکان می توانستند به مدرسه بروند، اکنون رقم باسوادی در کشور به عدد 100 درصدی در حال نزدیک شدن است . در دوران قبل از انقلاب اسلامی، تعداد 154 هزار دانشجو در تعداد محدودی دانشگاه یا مرکز آموزش عالی و آن هم در چند کلان شهر کشور تحصیل می کردند در حالی که هم اکنون بیش از 120 دانشگاه و مرکز آموزش عالی دولتی، 600 دانشگاه پیام نور، 400 دانشگاه آزاد اسلامی، بیش از 600 دانشگاه غیر انتفاعی و مرکز آموزش علمی و کاربردی، بیش از 300 مرکز آموزش فنی و حرفه ای و تربیت معلم در کشور فعال بوده و در این دانشگاه ها به تحصیل اشتغال دارند .

نتیجتا می توان گفت دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران بی شمار است. در عین حال چالش های داخلی و خارجی انقلاب اسلامی نیز همواره آرمانها و دستاوردهای انقلاب را با چالش روبرو ساخته است .هیچ کس منکر نقاط ضفف و مشکلات نیست، اما هیچ کشوری با این همه جنگ و تحریم و تهدید نرم و سخت، ظرف چهل سال به این استقلال و پیشرفت در ابعاد مختلف نرسیده است .پس باانصاف باشیم و فقط ضعف را بیان نکنیم و مردم را مایوس نکنیم چرا که یاس بهترین سلاح برای دشمنان نظام اسلامی ماست .

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *