جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

رئیس‌جمهوری منتخب آژانتین: استعفای مورالس، کودتا علیه اوست

رئیس‌جمهوری منتخب آژانتین: استعفای مورالس، کودتا علیه اوست
*«آلبرتو فرناندز» در پیام توئیتری با تاکید بر اینکه علیه مورالس کودتا شده است، نوشت:‌ فروپاشی ساختاری در بولیوی غیرقابل قبول است؛ مردم بولیوی باید هر چه زودتر در انتخاباتی آزاد و آگاهانه دولت بعدی را انتخاب کنند.

تهران– ایرنا– رئیس‌جمهوری منتخب آرژانتین کناره‌گیری «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری بولیوی را کودتا علیه او خواند و برگزاری انتخابات آزاد و آگاهانه در این کشور را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «آلبرتو فرناندز» در پیام توئیتری با تاکید بر اینکه علیه مورالس کودتا شده است، نوشت:‌ فروپاشی ساختاری در بولیوی غیرقابل قبول است؛ مردم بولیوی باید هر چه زودتر در انتخاباتی آزاد و آگاهانه دولت بعدی را انتخاب کنند.

پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات و با وجود تایید «دادگاه عالی انتخابات» در بولیوی، مخالفان مورالس اعلام کردند که این نتایج را قبول ندارند و از آن زمان تاکنون دست به اعتراض‌های خشونت‌آمیز زده‌اند.

به دنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای آمریکایی (اواِی‌اس – OAS) از دولت لاپاز خواسته بود، نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ۲۸ مهرماه (۲۰ اکتبر) را ملغی اعلام و انتخابات دوباره برگزار کند.

سرانجام دیروز (یکشنبه) ۱۹ آبان‌ماه (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطق تلویزیونی گفت: استعفای خود را تقدیم می‌کنیم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.

وی شرایط جاری در بولیوی را به کودتا علیه دولت تعبیر کرد و خطاب به مردم کشورش گفت: دوست دارم اعلام کنم، مبارزه ما پایان نیافته و تلاش برای تحقق برابری و صلح همچنان ادامه خواهد داشت.

مورالس افزود: به عنوان رئیس‌جمهوری وظیفه دارم که شرایط را آرام کنم.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *