جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

افغانستان خطاب به طالبان؛ انتخاب با شماست، صلح یا جنگ

افغانستان خطاب به طالبان؛ انتخاب با شماست، صلح یا جنگ
*نزدیک به سه میلیون افغان با وجود تهدید گروه‌های تروریستی در انتخابات شرکت کردند.
*«ما تنها برای انتخاب رئیس جمهوری آینده رای ندادیم، بلکه به دموکراسی، قانون اساسی، به آزادی و حاکمیت، به رونق و اتصال، صلح و جمهوری افغانستان رای دادیم. صلح هدف مشترک و تروریست ها دشمن مشترک ما هستند. با این حال نمی توان صلح را قربانی توانمندسازی تروریست ها کرد. »

تهران -ایرنا – مشاور امنیت ملی افغانستان ، طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک،گفت؛ با وجود تهدید گروه های تروریستی، میلیون ها نفر در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شرکت کردند، چرا که مردم این کشور خواهان دستیابی به آزادی و دموکراسی هستند و هدف مشترک آنها صلح و دشمن مشترکشان تروریسم است.

به گزارش روز سه شنبه شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان، «حمدالله محب»، در این سخنرانی اعلام کرد: «نزدیک به سه میلیون افغان با وجود تهدید گروه‌های تروریستی در انتخابات شرکت کردند.»
وی افزود: «ما تنها برای انتخاب رئیس جمهوری آینده رای ندادیم، بلکه به دموکراسی، قانون اساسی، به آزادی و حاکمیت، به رونق و اتصال، صلح و جمهوری افغانستان رای دادیم. صلح هدف مشترک و تروریست ها دشمن مشترک ما هستند. با این حال نمی توان صلح را قربانی توانمندسازی تروریست ها کرد. »
محب همچنین ضمن تشکر از تلاش نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای پشتیبانی و برقراری امنیت در روز انتخابات، اعلام کرد: «۷۰ هزار تن از سربازان شجاع ما در روز رای گیری از شهروندان افغان حمایت کردند و به دلیل حرفه ای بودن آنها، بیشتر حملاتی که ممکن بود تلفات گسترده ای به همراه داشته باشند، شناسایی و متوقف شدند.»
وی تصریح کرد که “افغان ها در تعهدات خود برای صلح و دموکراسی مصمم هستند و تردید برای کسانی باقی می ماند که مانعی بر سر راه صلح هستند.”
محب در ادامه گفت: «روی صحبت من با طالبان و حامیان خارجی آنها است، این پیامی از سوی مردم افغانستان است: ما نیز خواهان مشارکت در روند صلح هستیم، یا ما هم باید شراکت داشته باشیم یا به جنگ ادامه خواهیم داد و در این صورت، این جنگی خواهد بود که ما پیروز آن هستیم. »
محب در ادامه این سخنرانی اعلام کرد که ابتکارات و فعالیت های اقتصادی دولت افغانستان باعث جذب سرمایه می شود و مرزهای جدیدی را برای تجارت و تبادل کالا و ایده ها با کشورهای جنوب و مرکز آسیا خواهد گشود.
در حال حاضر ماموریت ما برقراری صلح است که می تواند رنج همه مردم افغانستان را خاتمه دهد؛ تنها در صورت برقراری صلح می توان آزادی و دموکراسی را تجربه کرد که در راه تحقق چنین خواسته ای، بسیاری قربانی شدند.
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه هفته جاری با رقابت ۱۳ نامزد و تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. این انتخابات ساعت هفت صبح به وقت کابل آغاز شد و قرار بود تا ساعت سه بعد از ظهر ادامه داشته باشد، اما کمیسیون انتخابات افغانستان رای‌گیری را دو ساعت تمدید کرد. رقیبان اصلی در این انتخابات «محمد اشرف ‌غنی»، رئیس‌جمهوری کنونی و «عبدالله عبدالله»، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی هستند.
با وجود تهدید طالبان به مختل کردن این روند، بسیاری برای رای دادن به محل‌های رای‌گیری رفتند. حضور زنان نیز در این انتخابات گسترده اعلام شده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *