شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

واکنش تند اپوزیسیون الجزایر به اظهارات اخیر ماکرون

واکنش تند اپوزیسیون الجزایر به اظهارات اخیر ماکرون

اظهارات اخیر رئیس جمهوری فرانسه که گفته بود، با هدف موفقیت آمیز بودن روند انتقالی در الجزایر تمامی تلاش خود را برای کمک به همتای الجزایری‌ خود به کار خواهد گرفت، با انتقادات شدید مخالفان الجزایر رو به رو شد و آنها این اظهارات را «دخالت» در امور کشورشان تلقی کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از العربی الجدید، محسن بلعباس، رئیس “حزب تجمع برای فرهنگ و دموکراسی” الجزایر خاطرنشان کرد: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در سخنانش با رهبران آفریقایی چیزی جز درس دادن دموکراسی و حکمرانی نداشت و به خودش اجازه داد مدرک مشروعیت به رهبران ملت‌های اندیجان (شهروندان درجه دو در الجزایر) که ما نماینده آنها هستیم بدهد.

این حزب در بیانیه خود در خصوص اظهارات ماکرون اعلام کرد، ماکرون در خصوص الجزائر به خود اجازه صدور گواهی اعتماد به نخست وزیر را داد و این اظهارات تنها مداخله در امور داخلی نیست بلکه دال بر این است که فرانسه نقشه راه الجزایر را اداره می‌کند.

در همین راستا، کریم طابو، یکی از شخصیت‌های جنبش مردمی الجزایر، فرانسه را «نژادپرست» توصیف کرد.

این جنبش مردمی که در فوریه ۲۰۱۹ تاسیس شد، خواستار تغییر اصلی و واقعی نظام سیاسی موجود از زمان استقلال سال ۱۹۶۲ شد.

در همین رابطه، جنبش جامعه صلح الجزایر، یکی از بارزترین احزاب اسلام گرا، بازگشت فرانسه به عادت‌های قدیمی خود و مداخله در امور داخلی الجزایر را محکوم کرد.

روزنامه‌های الجزایری نیز اظهارات ماکرون را به باد انتقاد گرفتند.

روزنامه الجزایری «الشروق» نوشت، اظهارات ماکرون بحث مداخله فرانسه را مجدداً پیش کشید.

این روزنامه همچنین فاش کرد، ماکرون به وعده و وعیدهای خود وفا نکرد در حالی که به الجزایری‌ها گفته بود که فرانسه از ارتکاب جنایت‌های علیه بشریت در دوره استعمار عذرخواهی خواهد کرد.

پیشتر رئیس جمهوری فرانسه در سخنانی بر حمایت از عبدالمجید تبون، همتای الجزایری خود در تضمین موفقیت روند انتقالی در این کشور تأکید کرد.

وی تبون را شخصی “شجاع” خواند و گفت: اگر الجزایر موفق نشود امکان موفقیت آفریقا فراهم نخواهد شد و ما از سال ۲۰۱۷ درصدد برقراری روابط و شراکت واقعی با آفریقا هستیم.

ماکرون در ادامه تأکید کرد که حل و فصل اختلاف میان فرانسه و الجزایر با مصالحه محقق می‌شود نه عذرخواهی به دلیل جنایت‌های دوره استعمار.

وی ادامه داد: ما موافق مصالحه هستیم و تبون نیز بر آمادگی‌اش در این زمینه تأکید کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *