جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

اروپا، گرفتار در میان نزاع تجاری واشنگتن و پکن

اروپا، گرفتار در میان نزاع تجاری واشنگتن و پکن

*به نوشته نشریه «اَنوِستیر»، «ویلفرید گالند» (Wilfrid Galand) می‌گوید: آمار و ارقام تجاری اروپا برای سه ماهه نخست سال میلادی جاری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است؛ منفی ۳.۸ درصد انقباض برای منطقه یورو و حتی منفی ۵.۸ درصد برای فرانسه.

تهران – ایرنا – مدیر موسسه امور مالی «مونتپانسیه فینانس» فرانسه می‌گوید اگر چه کمک‌های بانک مرکزی اروپا برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی پس از قرنطینه، گسترده است اما اگر این قدرت صادرکننده، قربانی نزاع جدید ترامپ در مقابل چین شود، این کمک‌ها کافی نخواهد بود.

کمک‌های بانک مرکزی اروپا گسترده است؛ با توجه به برنامه موجود و قابل توجه تزریق نقدینگی که برخی پیشتر آن را غیرقابل عملی شدن عنوان می‌کردند. «کریستین لاگارد» رئیس بانک مرکزی اروپا روز ۱۸ مارس/۲۸ اسفند گفت که برنامه تامین اضطراری ۷۵۰ میلیارد یورویی قابل افزایش، تقریبا” بدون محدودیت و از ۳۰آوریل با بازپرداخت بلندمدت است.

گالند می‌گوید: اما کمک‌های بانک مرکزی اروپا کافی نیست. البته رویکرد پیشروانه موسسه فرانکفورت با تسهیل استفاده از اعتبارات برای بازسازی بافت تولید اروپا به محدود کردن آسیب‌های ساختاری ناشی از بحران کووید ۱۹ کمک خواهد کرد. به گفته او، این، شرط اصلی برای بازگشت نرخ رشد پایدار در اروپاست.

گالند می‌گوید: اما آنچه سالهاست اروپا از آن رنج می‌برد کمبود اعتبار و نقدینگی نیست بلکه عدم پویایی داخلی است.

کاهش تقاضای داخلی، نتیجه کاهش جمعیت، پایین آمدن بهره وری و شاید بالاتر از همه اینها ریاضت اقتصادی آلمان است که در سال‌های اخیر اروپا را برانگیخته است. به گونه‌ای که اروپا به طور طبیعی برای به دست آوردن تحرک اقتصادی به سمت باز کردن مرزها پیش رفته است.

سهم مشترک در واردات و صادرات در ارتباط با ثروت داخلی تولید شده در اروپا بیش از ۵۰ درصد بوده و این رقم در آلمان نزدیک به ۸۰ درصد است در حالی که این رقم در آمریکا به سختی به بالای ۲۰ درصد می‌رسد. در آسیا، در چین این رقم ۴۰ درصد و در تایلند، ویتنام و یا اندونزی بالای ۱۰۰درصد است.
گالند به بازگشت جنگ تجاری چین و آمریکا اشاره می‌کند و می‌گوید: ترامپ، چین را به دروغ گویی درباره ویروس کرونا که گفته می‌شود در یک آزمایشگاه تحقیقاتی در ووهان چین ساخته شده متهم و به دلیل این کار به افزایش پرداخت تعرفه‌های گمرکی تهدید می‌کند.

به گفته او، در پاسخ، مقامات چینی نحوه برخورد ترامپ در خصوص بحران کرونا را به سخره می‌گیرند. شایعاتی مبتنی بر چینی بودن منشاء ویروس کرونا در شبکه‌های اجتماعی در چین پخش می‌شود. بدیهی است که نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کاری برای بهبود اوضاع انجام نمی‌دهد.

او می‌گوید: این راه برای اروپا باقی مانده که کار دشواری را برای پیدا کردن راهی به منظور گفت و گو آغاز کند. گالند معتقد است: ابتکار بین المللی جذاب برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی جهانی پس از قرنطینه نشانه خوبی بود. در غیر این صورت، توئیت‌های ناخواسته می‌توانند مانند ماه می‌۲۰۱۹ میلادی مورد استقبال بازارها قرار نگیرد.

رهبران اتحادیه اروپا دو هفته پیش موافقت کردند که صندوق اضطراری یک تریلیون یورویی را برای کمک به بهبود شرایط ناشی از بیماری همه گیر ویروس کرونا ایجاد کنند. ارائه جزئیات این صندوق تا تابستان به تاخیر افتاده است.

آمریکا به تازگی اعلام کرده که محدودیت‌های جدیدی را علیه صادرات به چین وضع می‌کند تا مانع دستیابی ارتش آن کشور به تجهیزات تولیدی نیمه هادی و فناوری‌های دیگر شود.
مقررات جدید شامل کسب مجوز از سوی صادرکنندگان آمریکایی برای فروش اقلام خاص به شرکت‌هایی در چین است که از ارتش این کشور حمایت می‌کند هر چند که چنین تولیداتی کاربرد غیرنظامی داشته باشد.
مقررات جدید همزمان با وخامت روابط آمریکا و چین با شیوع ویروس کرونا تهیه شده است.

مورخ و مدیر بنیاد مناسبات بین المللی فرانسه معتقد است شیوع گسترده بیماری کرونا در آمریکا، فقدان رهبری را در این کشور آشکار کرد.
«توماس گومار» (Thomas Gomart) چندی پیش در گفت و گو با روزنامه «لو موند» فرانسه گفته بود: دونالد ترامپ که درگیر کارزار انتخاباتی است و در خود فرو رفته است.  حتی یک لحظه هم نکوشید نوعی هماهنگی جهانی را در مقابل بحران ناشی از همه گیری کرونا ایجاد کند. برعکس، تا نهایت منطق یکجانبه گرایی خود پیش رفت و مرزهای آمریکا را به روی اروپایی‌ها، آن هم بدون هیچ مشورت و هشدار قبلی بست.

به گمان گومار، دولت چین می‌کوشد برای توجیه سرمشق سیاسی خود در داخل و خارج از کشور وانمود کند که برنده بحران جاری و صورتبندی نظام بین المللی در حال تکوین است، در حالی که اروپا و آمریکا با مشکلات عمیقی روبرو شده اند. اما، به دلیل خیز محتمل کانون‌های جدید اپیدمی کرونا در چین و پنهانکاری پکن در خصوص شمار کشته شدگان این ویروس در این کشور، داوری درباره برنده نهایی بحران حاضر زودرس است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *