جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

لوکاشنکو: پس از بلاروس نوبت روسیه است

لوکاشنکو: پس از بلاروس نوبت روسیه است

*من یک سال پیش گفتم و برخی خندیدند که زمانی فرا می رسد که ما و پوتین مجبور خواهیم بود پشت به پشت یکدیگر تکیه داده و شلیک کنیم. امروز می بینید وضع طوری شده است که چنین حالتی پیش آمده است.

ایرنا نوشت: رئیس جمهوری بلاروس با اشاره به تلاش مخالفان غرب گرای خود در مینسک مدعی شد در صورت سرنگونی حکومت وی، نوبت به روسیه ولادیمیر پوتین خواهد رسید.

به گزارش سایت اینترنتی رئیس جمهوری بلاروس، الکساندر لوکاشنکو در نشست خبری با رسانه های روسیه گفت: در مورد آنچه که در بلاروس می گذرد، نباید بی تفاوت باشید.

وی افزود: همان طور که گفتم این فقط آغاز کار است. نیروهای اقدام کننده علیه ما از لهستان نیستند، همینک به یکسره کردن کار ما و دستیابی به بلاروس پرداختند و در آینده از طریق بلاروس علیه روسیه اقدام می کنند.

لوکاشنکو بدون اشاره به نام کشوری گفت: شما می دانید نیروهایی که علیه ما بودند از چه کشوری حمایت می شدند. به همین دلیل نباید مساله را آسان تلقی کرد.

وی گفت: من یک سال پیش گفتم و برخی خندیدند که زمانی فرا می رسد که ما و پوتین مجبور خواهیم بود پشت به پشت یکدیگر تکیه داده و شلیک کنیم. امروز می بینید وضع طوری شده است که چنین حالتی پیش آمده است.

لوکاشنکو به این نکته اشاره کرد که غرب بیشتر از بلاروس به روسیه نیاز دارد تا بر آن کنترل یابد و بلاروس وسیله ای برای دسترسی به آن کشور تلقی می شود.

وی ادامه داد: به همین خاطر رهبری روسیه بخوبی می داند که نباید مانند مساله اوکراین اجازه داد تا آمریکا بر بلاروس کنترل یابد. زیرا که غرب می خواهد محدوده حائل به عرض یک هزار کیلومتر بین روسیه و اروپا ایجاد کند.

لوکاشنکو گفت : زمانی که رئیس جمهوری بلاروس شد اجازه نداد تا طرح برای ایجاد محدوده حائل با شرکت بلاروس، اوکراین و کشورهای بالتیک ایجاد و روسیه (از اروپا) جدا شود.

وی افزود: نفرت آمریکا از من (لوکاشنکو) در این مساله نهفته است که از سالهای آغاز حکومت من شکل گرفت.

لوکاشنکو خطاب به خبرنگاران روس گفت: من به جورج سوروس (سرمایه دار یهودی تبار آمریکایی) اجازه ورود به بلاروس ندادم اما شما (روسیه) با او دوستی کردید. آنهایی که با سوروس رابطه داشتند از نزدیکان بوریس یلتسین (رئیس جمهوری فقید روسیه) بودند که نام آنها را نمی گویم. 

وی ادامه داد: از پوتین بپرسید چه تعداد از عناصر سیا در مقر نخست وزیری روسیه و کاخ کرملین حضور داشتند. 

رئیس جمهوری بلاروس در بخش دیگری از سخنان خود گفت که اعتراضات در بلاروس از خارج هدایت می شود.

به گفته وی، اگر عامل خارجی در هدایت اعتراضات نبود، اقدامات تحریک آمیز و اعتراضات خیابانی در بلاروس وجود نداشت.

وی گفت: در این مورد، ما و روسیه می دانیم که اعتراضات را چه کسانی هدایت می کنند. آمریکایی ها از مرکزی در حومه ورشو از طریق کانال تلگرام معروف این اعتراضات را هدایت می کنند. مرکز دوم در چک قرار دارد و مرکز دیگر در لیتوانی قرار گرفته و متاسفانه در اوکراین مراکزی برای تاثیرگذاری بر اوضاع بلاروس ایجاد شده است.

انتخابات جنجالی بلاروس ۱۹ مرداد ماه برگزار شد و تنها ساعاتی پس از رای گیری، اعلام شد لوکاشنکو برای ششمین بار پیاپی با کسب ۸۰ درصد آرا رییس جمهور شده است.

مخالفانی که هفته ها پیش از انتخابات دست به اعتراض زده بودند، با شنیدن نتایج انتخابات خشمگین شدند و به خیابان ها آمدند اعتراضاتی که تا امروز ادامه داشته است هر چند بسیاری از معترضین بازداشت شده اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *