جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

مانع‌تراشی دولت موقت بولیوی از قدرت گرفتن دوباره حزب مورالس

مانع‌تراشی دولت موقت بولیوی از قدرت گرفتن دوباره حزب مورالس

*فرآیند انتخابات در بولیوی آغاز شده و امیدواریم آمریکا به ما در این زمینه کمک کند. در حال حاضر ما از اتحادیه اروپا و سازمان کشورهای قاره آمریکا کمک‌هایی را دریافت می‌کنیم.

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری موقت بولیوی در تلاش برای متحد کردن مخالفان دولت پیشین است تا پیروزی آنها در انتخابات سوم ماه مه (۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹) تضمین شود و حزب اوو مورالس نتواند بار دیگر به عرصه قدرت بازگردد.

براساس گزارش رسانه‌های غربی از لاپاز، «جنینه آنِیس» ۵۲ ساله که پس از کناره‌گیری «اوو مورالس» از قدرت خود را رئیس جمهوری موقت خواند اعلام کرد که خواستار برگزاری نشستی در این هفته با حضور احزاب سیاسی باهدف جلوگیری از حضور دوباره جنبش سوسیالیسم (حزب مورالس) در عرصه قدرت شده است.

وی همچنین تصریح کرد که در حال حاضر تصمیمی برای نامزدی در انتخابات آتی بولیوی ندارد. مورالس رئیس جمهوری پیشین بولیوی که در آرژانتین به سر می برد، اعلام کرده در این انتخابات نامزد نخواهد شد اما نقش کلیدی در پپویش‌های انتخاباتی حزب‌اش ایفا خواهد کرد.
آنیس خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم خطر کنیم و اجازه دهیم همان سال‌های پیش تکرار شود.

هرچند مورالس در قدرت نیست اما پیش از برگزاری انتخابات جدید در بولیوی اختلافات در این کشور در میان احزاب شدت یافته است و نامزدهای برخی از برگزترین احزاب هنوز برای انتخابات برگزیده نشده‌اند.

آنیس همچنین گفت که فرآیند انتخابات در بولیوی آغاز شده و امیدواریم آمریکا به ما در این زمینه کمک کند. در حال حاضر ما از اتحادیه اروپا و سازمان کشورهای قاره آمریکا کمک‌هایی را دریافت می‌کنیم.

پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری در بولیوی و با وجود تأیید دادگاه عالی انتخابات، مخالفان مورالس اعلام کردند این نتایج را نمی‌پذیرند. به دنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای آمریکای از دولت لاپاز خواست، نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ۲۸ مهرماه (۲۰ اکتبر) را ملغی اعلام و انتخابات دوباره برگزار کند.
سرانجام یکشنبه ۱۹ آبان‌ماه (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطقی تلویزیونی گفت: استعفای خود را تقدیم می‌کنم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.

به دنبال استعفای مورالس، سناتور جنینه آنیس خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی خواند و اعلام کرد در راستای برگزاری انتخابات جدید در سریعترین زمان ممکن گام برمی‌دارد.
پیشتر سیاست‌های رئیس‌جمهوری مستعفی بولیوی سبب شده بود تا این کشور رشد اقتصادی نسبی را تجربه کند و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در امور اجتماعی و عمومی در دستور کار قرار گرفت که به کاهش نابرابری‌های اجتماعی منجر شد.

مورالس هشدار داده که میل گروهای راست‌گرا در بولیوی برای رسیدن به منافع شخصی سبب شده دولت موقت به سوی خصوصی‌سازی و فروش دارایی‌های این کشور به شرکت‌های خارجی حرکت کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *