جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

بشار جعفری: امکان برقراری آتش‌بس در ادلب وجود ندارد

بشار جعفری: امکان برقراری آتش‌بس در ادلب وجود ندارد

*همزمانی این جلسه با جلسه معامله قرن اتفاقی نبوده؛ بلکه برای به حاشیه کشیدن جلسه ویژه فلسطین بود.

تهران- ایرنا- نماینده دایم سوریه در سازمان ملل متحد چهارشنبه شب در مقر این سازمان گفت که در شرایط کنونی امکان برقراری آتش بس در ادلب وجود ندارد.

به گزارش المیادین، «بشار الجعفری» بیان کرد: رقابت‌های سیاسی به تنش نظامی تبدیل شده و امکان برقراری آتش‌بس در زمان حاضر در ادلب وجود ندارد.

وی افزود: کشورهای غربی و آمریکا می‌خواهند ترکیه را به دلیل حساب‌هایی که با روسیه دارند در سوریه درگیر کنند.

نماینده دایم سوریه در سازمان ملل متحد همچنین اضافه کرد: کشورهای غربی روند مذاکرات آستانه را قبول ندارند و آمریکا می‌خواهد تا به این روند به ویژه با تحولات ادلب پایان دهد.

الجعفری با بیان اینکه جلسه شورای امنیت درباره ادلب فوق العاده بود و در دستور کار این شورا قرار نداشت، اظهار کرد: همزمانی این جلسه با جلسه معامله قرن اتفاقی نبوده؛ بلکه برای به حاشیه کشیدن جلسه ویژه فلسطین بود.

وی ادامه داد: ۶ کشور عضو کنونی شورای امنیت به ریاست بلژیک عضو ناتو هستند و در نتیجه این شورا طرح‌های ناتو را اجرا می‌کند.

پنجشنبه گذشته شورای امنیت نشستی با موضوع سوریه و ادلب برگزار کرد.

این نشست همزمان با پیشروی ارتش سوریه برای آزادسازی استان ادلب به درخواست نمایندگان آمریکا، فرانسه و انگلیس در سازمان ملل متحد برگزار شد.

اوضاع منطقه امن ادلب در هفته‌های اخیر بر اثر تحرکات تروریست‌ها و حملات آنها از این منطقه به نقاط دیگر سوریه متشنج شده است.

ورود ارتش ترکیه به این منطقه برای حمایت از گروه‌های مسلح ضدسوری بر تنش اوضاع افزوده و در جریان گلوله باران مواضع ارتش سوریه و ترکیه از سوی دو طرف، ده‌ها نفر از نیروهای آنها کشته یا زخمی شده‌اند.

سوریه بارها با محکوم کردن حملات نظامی ترکیه و همپیمانان آن در خاک سوریه اعلام کرده است که اقدامات آنکارا در شمال سوریه نخواهد توانست به احیای مجدد گروه‌های تروریستی کمک کند.

پیشروی سوریه در این مناطق در حالی شدت گرفته که از روز نهم ژانویه (۱۹ دی ماه) با توافق میان «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای وی، در منطقه ادلب آتش بس اعلام شد؛ اما این آتش بس ۲ روز بعد با حملات تروریست‌ها نقض شد.

استان ادلب ۱۱ درصد خاک سوریه را تشکیل می‌دهد و نیروهای سوری در ماه‌های اخیر بخش‌های زیادی از جنوب آن را آزاد کرده‌اند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *