جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

سالروز آزاد سازی خرمشهر و یاد شهیدان همیشه سرفراز این عرصه از تاریخ دفاع مقدّس بطور اخصّ ” شهید قاسم توکلّی ” گرامی باد

سالروز آزاد سازی خرمشهر و یاد شهیدان همیشه سرفراز این عرصه از تاریخ دفاع مقدّس بطور اخصّ ” شهید قاسم توکلّی ” گرامی باد
شهید قاسم توکلی/ نهم فروردین 1342، در روستای مراء از توابع شهرستان دماوند چشم به جهان گشود. پدرش علی، کشاورزی می کرد و مادرش حدیقه نام داشت. تا دوم متوسطه در رشته انسانی درس خواند. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. دهم اردیبهشت 1361، در ام الرصاص عراق بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر، شهید شد. مزار وی در زادگاهش واقع است.
از تولد تا شهادت؛
در سال 1342 در خانواده ای مومن و مذهبی در روستای مراء پسری متولد می شود که نامش را قاسم می گذارند قاسم که در زمان اوج درگیریها و حرکتهای انقلابی متولد شده بود در هفت سالگی وارد مدرسه شد تا کلاس اول نظری در همان روستا درس می خواند و در همان سالها جزء اندک کودکانی بود که در جلسات آموزش قرآن شرکت می کرد.
 
علاقه فراوانی به آموزش دیدن قرائت قرآن داشت به طوری که یاد قاسم همیشه برای مردم و خصوص محصلین یادآور تماس او با قرآن و صدای لطیف قرآن است که از حنجره قاسم شنیده می شد و یادآور فریادهای الله اکبر و لا اله الا الله او هنگام اذان گفتن اوست چه زیباست یاد انسانی توام با قران و اذان و اسلام باشد آن هم در سنی که همه کودکان اوقاتشان را به بطالت و بازیگوشی می گذرانند.
 
سال 1359 کلاس اول نظری را به پایان رساند و بر اثر فشار های مادی برای اشتغال به تهران رفت وی ابتدا به دست فروشی مشغول شد و مدتی به کار پرداخت سپس در شرکت تزئینات به کار مشغول و مدتی در آنجا کار کرد . شرکت در تظاهراتها و حضور در جریان انقلاب و خلاصه عشق به اسلام و امام و انقلاب روح او را ارضاء نمی کرد.
 
او یک فدائی بود فدائی اسلام از اول پاسدار بود او از زندگی و جوانی و همه چیز خود گذشت و به خوزستان رفت در روز چهاردهم فروردین سال 1361 در بسیج ثبت نام کرد و در تاریخ بیست و پنجم فروردین 1361 به جبهه خرمشهر اعزام شد و بعد از ده روز شرکت در عملیات بیت المقدس با رمز یا علی ابن ابیطالب در جاده خرمشهر در روز دهم اردیبهشت 1361 با قلبی پر از ایمان در حالی که شهادت برایش از عسل شیرین تر بود بر اثر اصابت گلوله صدامیان بعثی به قلبش به شهادت رسید. جنازه او هفت روز بر خاکهای گرم خوزستان بر زمین ماند و بعد از سی و پنج روز جنازه او پیدا شد و در پانزدهم خرداد سال 1361 در روستای مراء دفن گردید.
 
منبع: مرکز اسناد اداره کل بنیاد شهید شهرستان های استان تهران

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *