شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / فراهم کردن زمینه اشتغال 5 هزار نفر توسط شرکت داروسازی ثامن

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / فراهم کردن زمینه اشتغال 5 هزار نفر توسط شرکت داروسازی ثامن
بسیاری از تلاشگران عرصه کار و تولید به ویژه کارگران سخت‌‌کوش برای حفظ چرخه اقتصاد کشورها و تأمین نیازهای مردم در این روزهای مقابله با ویروس کرونا در جهان مشغول به فعالیت هستند.

آنان ممکن است با اشتغال در یک کارخانه تولید مواد غذایی یا کارگاه تولید محصولات بهداشتی به ما خدمت کنند. چنانکه کارگران و متخصصان شرکت داروسازی ثامن در این دوران با رعایت تمهیدات بهداشتی و پیشگیرانه حتی در روزهای قرنطینه خانگی نوروز سر کار بودند و اقدامات ارزنده‌ای نیز در حوزه مقابله با بیماری کرونا انجام دادند. در این بین، از این شرکت داروسازی به عنوان واحد نمونه خراسان رضوی در سال 98 هم‌زمان با یازدهم اردیبهشت ماه؛ روز جهانی کار و کارگر در سی و یکمین جشنواره «امتنان» در مشهد مقدس تقدیر شد. به این بهانه به منتخبی از فعالیت‌های شرکت داروسازی ثامن نگاهی می‌کنیم؛ شرکتی که زیر نظر هلدینگ سلامت و داروی سازمان اقتصادی رضوی و در پرتوی سرمایه مردمی بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) فعالیت می‌کند.

 

تولید محصولات دارویی متنوع
شرکت داروسازی ثامن ابتدا به عنوان یک کارخانه سرم‌سازی فعالیتش را در کشور آغاز کرد. این شرکت در سه دهه فعالیت با گسترش برنامه‌های پژوهشی خود موفق به تولید بیش از 70 نوع محصول در دسته‌های دارویی مختلف؛ از سرم‌های الکترولیت و قندی، آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی وجایگزین‌شونده‌های پلاسمای خون تا دیالیز صفاقی، همودیالیز، فرآورده‌های بیوتکنولوژی، سی اف و… شده است. بی‌تردید رسالت اساسی این شرکت وابسته به آستان قدس رضوی در برنامه‌های تحقیقاتی و تولیدی خود توجه به برطرف کردن نیاز دارویی کشور است. بنابراین به ‌‌طور ویژه تولید داروهایی که در داخل ایران وجود ندارد و مبنای تولید آنها روش‌های نوین داروسازی است، را مدنظر قرار داده است. از سویی دیگر، با در نظر گرفتن تحریم‌های چند سال اخیر و اهمیت اقتصاد مقاومتی، تولید داروهایی که از طریق واردات تأمین می‌شود را در اولویت کاری خود قرار داده است. در این میان، هیچ‌گاه نگاه اقتصادی صرف به امر تولید دارو نداشته و تأمین نیاز آحاد بیماران و تولید محصولات با کیفیت، سیاست اصلی‌اش بوده و است. البته به ‌روزرسانی تدریجی خطوط تولید، ماشین‌آلات، تجهیزات و فرآیندهای شرکت متناسب با استانداردهای جدید نیز از مهم‌ترین سیاست‌های شرکت ثامن به‌ویژه در سال گذشته با توجه به قدمت طولانی شرکت بود.

 

تبدیل تحریم‌ها به فرصت
این شرکت توانسته در کنار دولت‌ در مسیر ایجاد اشتغال نیز قدم‌های اثرگذاری بردارد. چنانچه علاوه بر اینکه بیش از 600 نفر در شیفت‌های مختلف کاری به‌طور مستقیم درکارخانه ثامن در مشهد مشغول به خدمت هستند، این تعداد نیروی کار در اشتغال غیرمستقیم ممکن است تا پنج هزار نفر برسد. در مجموع، وجود نیروهای متخصص و باتجربه در بخش‌های مختلف شرکت داروسازی ثامن به ویژه برخورداری از یک تیم تحقیق و توسعه فعال و ایده‌پرداز و همچنین ارتباط با سایر مراکز علمی و تحقیقاتی، ظرفیت و توان این شرکت را افزایش داده است. بنابراین شرکت ثامن با بهره‌مندی از زیرساخت‌های لازم توانسته هر ساله گام‌های مهمی در صنعت دارویی کشور بردارد چنانکه در سال گذشته نیز تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کرد و با رونمایی از محصولات جدید دارویی، بارقه‌های امید را در دل جمعی از بیماران این آب و خاک و خانواده‌های آنان نشاند. به‌طور مثال می‌توان به ورود شرکت ثامن به تولید سبد دارویی بیماران مبتلا به سی‌اف که به‌طور گسترده کودکان را در برمی‌گیرد، اشاره کرد. البته این شرکت برای حضور پررنگ در بازار همچون سایر شرکت‌های دارویی، سبدهای دارویی دیگری را نیز در چرخه پژوهش و تولید خود قرار داده است. همچنین ساخت اولین ماشین تولید سرم را با کمک صنعت‌گران کشور همچنان دنبال می‌کند. بی‌شک این فعالیت‌ها در انتخاب و تجلیل از شرکت ثامن به ‌عنوان واحد نمونه خراسان رضوی در سال 98 از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان نقش پررنگی داشته است؛ موفقیتی که در سال‌های متوالی از جمله در بیست و نهمین و سی‌امین جشنواره امتنان در مشهد نیز نصیب این شرکت شد.

اقداماتی برای مقابله با کرونا
شرکت داروسازی ثامن با بهره‌گیری از ظرفیت‌ و تواتمندی‌های خود به ویژه نیروی انسانی باانگیزه و فعالش امیدوار است تا همان‌طور که در سال 98  شاهد رشد 20 درصدی در فعالیت‌های اقتصادی خود بود، در سال 99 نیز که مزین به شعار «جهش تولید» است، با افزایش بهره‌وری، قدم‌های ارزشمندی در مسیر ارتقا و رشد فعالیت‌های اقتصادی‌اش بردارد. البته در این مجال نباید اقدامات این شرکت در آغاز شیوع ویروس کرونا و کمبود مواد ضدعفونی در کشور را فراموش کرد. چراکه این شرکت توانست خط تولید جدید مواد ضدعفونی‌کننده را از هفته دوم اسفند 98، تنها در مدت چهار روز کاری، راه‌اندازی کند. همچنین همزمان واحد تحقیقاتش به فرمول مدنظر این مواد رسید و در عین‌حال مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو اخذ کرد و تولید حجم وسیعی از این مواد را در دستور کار قرار دارد. چنانچه در حال حاضر نیز در صورت تأمین الکل اتانول مصرفی موردنیاز، این شرکت داروسازی ظرفیت تولید روزانه 50 هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده را داشته و دارد. همچنین شرکت داروسازی ثامن از آنجایی که اولین و تنها تولیدکننده انحصاری محلول‌های دیالیز صفاقی و ارائه‌دهنده خدمات مراقبت‌های ویژه این فرآورده به بیماران کلیوی در ایران است، در این روزهای فاصله‌گذاری اجتماعی توانسته خدمات مهمی به این دسته از بیماران خاص کشور ارائه دهد. زیرا بیماران دیالیز صفاقی، قابلیت دیالیز در مکان‌های مختلف را به‌دلیل قابل حمل بودن تجهیزات این نوع دیالیز داشته و نیازی به خروج از منزل و مراجعه به مراکز درمانی در دوران مقابله با ویروس کروناندارند. بی‌شک این امر نقش بسزایی در حفظ سلامتی آنان دارد.

منبع : آستان نیوز

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *