جمعه 08 تیر 1403 - Friday 28 June 2024

سی ان ان: رویکرد نتانیاهو در غزه، روزهای سیاسی سختی را برای بایدن رقم می‌زند

سی ان ان: رویکرد نتانیاهو در غزه، روزهای سیاسی سختی را برای بایدن رقم می‌زند

 «سی‌ان‌ان» در گزارشی با اشاره به استعفای بنی گانتس از کابینه جنگی رژیم صهیونیستی و تاثیر حملات وحشیانه اخیر اسرائیل به اردوگاه آوارگان فلطسطینی در غزه بر وجهه سیاسی جو بایدن، بر شکست آشکار مدیریت رئیس جمهوری آمریکا در جنگ غزه و روزهای سخت انتخاباتی پیش روی او تاکید کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این شبکه خبری آمریکایی، پیامدهای مأموریت نجات چهار اسیر اسرائیلی در غزه که صدمات زیادی به غیرنظامیان فلسطینی وارد کرد و همچنین استعفای روز گذشته(یکشنبه) بنی گانتس از کابینه جنگی (رژیم) اسرائیل، دوراهی های سیاسی و دیپلماتیک جو بایدن، ‌رئیس جمهوری آمریکا، برای ایجاد آتش بس و مدیریت جنگ میان اسرائیل و حماس را پررنگ‌تر کرده است.

این گزارش در تحلیل خود از نتایج حملات مرگبار و حشیانه اخیر رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان فلسطینی در غزه نوشت: این حملات خونین، بایدن را بیش از پیش، از ترقی‌خواهانی که از حمایت او از اسرائیل خشمگین هستند، دور می‌کند. هر گونه کاهش قابل توجه آراء در این گروه می‌تواند بایدن را با خطر شکست در برابر دونالد ترامپ، ‌نامزد جمهوری خواهان، در «ایالت‌های سرنوشت‌ساز» در انتخابات، رو به رو کند. این خطر به ویژه در میشیگان -یک ایالت تعیین‌کننده در انتخابات ریاست جمهوری- که محل سکونت تعداد قابل توجهی از آمریکایی‌های عرب تبار است، شدیدتر است.

سی‌ان‌ان در این گزارش تاثیرات ماموریت نجات اسرای اسرائیلی در غزه را بر وجهه بین المللی این رژیم و ایالات متحده، منفی توصیف کرده و نوشت: این حمله، اسرائیل را در سطح بین المللی منزوی کرده و تنش‌ها میان واشنگتن و متحدانش را افزایش می‌دهد. این گونه حملات همچنین می‌تواند فضای سیاسی موجود در کشورهای عربی مهم که درگیر تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ هستند را محدودتر کند.

این مقاله در تشریح آشفتگی جدید در سیاست اسرائیل نوشت: هر چند استعفای گانتس، ژنرال بازنشسته ارتش از کابینه جنگ اسرائیل، پیامدهای داخلی و بین المللی مهمی خواهد داشت اما بعید است که سیاست اسرائیل را متحول کند. حزب گانتس عضو ائتلاف دولتی نتانیاهو نیست، بنابراین بعید است که کناره‌گیری وی، نخست وزیر اسرائیل را فورا از دور خارج کند. با این حال سرنگونی نتانیاهو در نهایت دولت بایدن را خوشحال می کند. از طرفی از دست دادن گانتس می‌تواند نتانیاهو را به اعضای راست‌گرای ائتلاف خود که او را برای ادامه شدیدتر جنگ تحت فشار قرار داده اند، نزدیک‌تر کند. این موضوع، می تواند خطر تشدید تنش و درگیری ایالات متحده در جنگ منطقه ای گسترده‌تر را افزایش دهد. استعفای گانتس همچنین ممکن است مانع بزرگتری برای تصویب هرگونه توافق صلح بین اسرائیل و حماس ایجاد کند. این در حالی است که شکست کابینه جنگی اسرائیل و درخواست گانتس برای برگزاری انتخابات زودهنگام و همچنین افزایش اعتراضات اسرائیلی‌ها علیه نتانیاهو، می تواند عواقب غیر قابل پیش بینی برای اسرائیل در پی داشته باشد.

سی‌ان‌ان با اشاره به ناکامی بایدن در مناقشه غزه و عدم توانانی مدیریت مناسب جنگ توسط رئیس جمهوری آمریکا نوشت: در حالی که تنها پنج ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده، این موضوع سوالات مهمی را در مورد توانایی اهرم قدرت آمریکا و اعتبار بایدن در صحنه جهانی مطرح می کند. دولت آمریکا بین جناح چپ خود و جمهوری‌خواهانی که انگیزه‌های سیاسی قوی برای آسیب رساندن به بایدن و تعمیق روابط با نتانیاهو، شریک ایدئولوژیک راست افراطی خود دارند، درگیر است.

این مقاله در پایان با مطرح کردن این گمانه‌زنی که نتانیاهو احتمالا تا مدت‌ها همچنان در مرکز قدرت سیاسی اسرائیل باقی می ماند، عنوان کرد: در این صورت بایدن مجبور خواهد بود تا پایان کارزار انتخاب مجدد خود در موضوعات زیادی که ممکن است به سرنوشت سیاسی هر دوی آنها پایان دهد، با مشکلات زیادی رو به رو شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *