شنبه 06 مرداد 1403 - Saturday 27 July 2024

پاراتیروکمان؛ گوشت قربانی دو فدراسیون/ در انتظار تعیین تکلیف وزیر

پاراتیروکمان؛ گوشت قربانی دو فدراسیون/ در انتظار تعیین تکلیف وزیر

پاراتیروکمان در شرایطی برای حضور در پارالمپیک پاریس آماده می‌شود که با وجود برخی انتصاب‌ها و تاکیدات، مشخص نیست مدیریت این رشته با کدام فدراسیون است؛ فدراسیون تیروکمان یا جانبازان؟

به گزارش خبرنگار مهر، «انتقال رشته‌های ورزشی از فدراسیون جانبازان به فدراسیون‌های تخصصی» طرحی بود که سال ۹۷ در راستای حمایت از ورزش جانبازان و معلولان ارائه شد و خیلی زود هم اجرایی شد.

در این راستا ۸ رشته از فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان منفک و مدیریت آنها در اختیار فدراسیون‌های تخصصی شأن قرار گرفت. این تصمیمی بود که در پایان چند جلسه نشست مشترک میان رؤسای فدراسیون‌های مربوطه، مسئولان کمیته ملی پارالمپیک و معاونت وقت ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش اتخاذ شد و با تاکید رئیس و دبیر وقت کمیته ملی پارالمپیک (محمود خسروی وفا و مسعود اشرفی) مبنی بر «قانون» و «الزام» جهانی در این زمینه، اجرایی شد.

این در حالی بود که شرایط رشته‌های منفک شده در وضعیت جدید نه تنها آنطور که انتظار می‌رفت، پیش نرفت و ایده آل نشد بلکه همواره با گله و شکایت ورزشکاران جانباز مبنی بر بی توجهی فدراسیون و نگاه متفاوت مسئولانش به آنها همراه بود.

پاراتیروکمان از جمله رشته‌هایی بود که ۶ سال پیش از مجموعه ورزش جانبازان و توان یابان (جانبازان و معلولان وقت) جدا شد اما این جابه جایی لطماتی را متوجه ورزشکاران این رشته و از جمله زهرا نعمتی کرد که منجر به ایجاد فاصله میان او و مجموعه جدیدش یعنی فدراسیون تیروکمان شد.

چه بسا اعزام زهرا نعمتی به بازی‌های آسیایی هانگژو با سهمیه ویژه کمیته ملی المپیک به دلیل همین فاصله و لطمات ناشی از آن انجام شد. بعد از آن هم که زهرا نعمتی از ترکیب تیم ملی تیروکمان برای مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک حذف شد و در نهایت از حضور در بازی‌های پارالمپیک پاریس بازماند.

در مجموع این نارضایتی‌ها و در کل عدم نتیجه گیری از جداسازی انجام شده به حدی بود که غلامرضا شعبانی بهار رئیس فدراسیون تیروکمان متقاضی بازگشت پاراتیروکمان به مجموعه ورزش جانبازان و توان یابان شد.

خبرگزاری مهر سال گذشته در گزارشی با عنوان «بازگشت جانبازان به خانه / طرح انتقالی که بعد از ۵ سال شکست خورد» به این موضوع اشاره داشت و اینکه شعبانی‌بهار در مکاتبه با غفور کارگری رئیس کمیته ملی پارالمپیک این موضوع را مطرح کرده و حتی در یکی از نشست‌های هیأت اجرایی این کمیته هم با این موضوع موافقت هم شده است.

شعبانی بهار در حالی اقدام به تعیین سرپرست برای کمیته پاراتیروکمان کرده که کوهپایه زاده هم مدعی فعالیت انجمن پاراتیروکمان در مجموعه خودش است

با این حال در آستانه بازی‌های پارالمپیک پاریس و اعزام پاراکمانداران به این بازی‌ها، پارا تیروکمان به لحاظ مدیریتی در وضعیت کاملاً مبهم و بلاتکلیفی به سر می‌برد و هر یک از دو فدراسیون تیروکمان و ورزش‌های جانبازان و توان یابان مدعی مالکیت این رشته را دارند.

شعبانی بهار که سال گذشته به دنبال بازگرداندن پاراکمانداران به ورزش جانبازان بود، اخیراً در اقدامی عجیب برای کمیته این رشته در فدراسیون خود سرپرست تعیین کرد. این فدراسیون حتی با انعکاس صحبت‌های سید محمد شروین اسبقیان معاون وزیر ورزش پیگیر اثبات حق مالکیت خود در مورد پاراتیروکمان هم شد چرا که اسبقیان در اظهارنظری اعلام کرده که «نظر وزیر ورزش مرجع است و او اعلام کرده پاراتیروکمان باید زیر مجموع فدراسیون تیروکمان باشد.»

این در حالی است که جلیل کوهپایه زاده رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان یابان نظری خلاف این دارد. وی در گفت و گو با خبرنگار مهر با رد این موضوع که پاراتیروکمان از این فدراسیون جدا شده است، گفت: انجمن پاراتیروکمان در فدراسیون ما در حال فعالیت است. مسابقات قهرمانی کشور این رشته را اردیبهشت برگزار کردیم و به زودی هم لیگ پاراتیروکمان را راه اندازی می‌کنیم. مهمتر اینکه پارالمپیک پاریس را در پیش داریم و پاراکمانداران را برای اعزام به پاریس آماده می‌کنیم.

صحبت‌های معاون وزیر در مورد مالکیت پاراتیروکمان در تضاد کامل با اظهار نظر رئیس فدراسیون جانبازان در این زمینه است

کوهپایه زاده همچنین در واکنش به اینکه «گویا فدراسیون جهانی پیگیر وضعیت پاراتیروکمان در ایران و بازگرداندن آن به فدراسیون تیروکمان بوده است»، تاکید کرد: فدراسیون جهانی وضعیت این رشته را از مدیریت ورزش کشور مطالبه می‌کند نه یک فدراسیون، در واقع وزارت ورزش تعیین می‌کند که هر رشته زیر مجموع کدام انجمن یا کمیته باشد. طبق آخرین مکاتبات و صورت جلسات، تاکید وزارت ورزش بر این است که پاراتیروکمان در قالب انجمن اداره شود و در اختیار فدراسیون ما باشد.

این بخش از صحبت‌های کوهپایه زاده در تضاد با صحبت‌های اسبقیان است و همین مسئله به ابهامات پیرامون وضعیت پاراتیروکمان و اینکه بالاخره حق با کدام طرف است، دامن می‌زند. این در حالی است که پاراتیروکمان ایران برای پارالمپیک پیش رو ۷ سهمیه در اختیار دارد. بهمن سال گذشته رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان یابان با صدور حکم برای میلاد وزیری به وضعیت کادر فنی تیم ملی این رشته سروسامان داد و شرایط اعزام این تیم به مسابقات چک را مهیا کرد که نتایج آن ملاک کمیته ملی پارالمپیک برای اعزام پاراکمانداران به پاریس به حساب می‌آید.

در هر صورت امروز وضعیت پاراتیروکمان به گونه‌ای است که دو مدعی مالکیت دارد و هر یک هم اقدام به تصمیم گیری برای این رشته می‌کنند بدون توجه به اینکه پاراکمانداران در مسیر سفر به پاریس قرار دارند و هر گونه حاشیه داخلی می‌تواند منجر به لطمه آنها در عرصه بین المللی شود.

ورود وزیر ورزش و جوانان و تعیین تکلیف نهایی مالکیت این رشته می‌تواند حاشیه‌هایی که برای پاراتیروکمان ایجاد شده را پایان دهد و تکلیف آن را مشخص کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *