پنجشنبه 28 تیر 1403 - Thursday 18 July 2024

قاسمیان: در دنیایی که مردم به آرامش نیاز دارند برنامه‌های قرآنی راهگشاست

قاسمیان: در دنیایی که مردم به آرامش نیاز دارند برنامه‌های قرآنی راهگشاست

مجری برنامه محفل گفت: در دنیای پرشتاب و پرهیاهوی امروز، انسان‌ها بیش از هر زمان دیگری به معنویت و آرامش روحی نیاز دارند و پویش‌هایی مانند زندگی با آیه‌ها می‌توانند در این مسیر نقش‌آفرین باشند و به نیازهای معنوی جامعه امروزی پاسخ دهند.
پویش «زندگی با آیه‌ها» که در مرحله نخست با استقبال بی‌نظیری مواجه شد، اکنون وارد گام دوم خود می‌شود. این پویش باهدف ترویج آموزه‌های قرآنی و ارتقاء سطح معنویت در جامعه، فعالیت‌های گسترده‌ای را در ماه محرم آغاز می‌کند. در این مرحله، برنامه‌های متنوعی از جمله جلسات تدبر در آیات قرآن در هیئات، مسابقات حفظ و قرائت قرآن، کتاب منبر برای محتوای منبر قرآنی مجالس عزاداری و نقاشی موشن‌ برگزار خواهد شد. با همکاری نهادهای دینی و فرهنگی، این پویش درصدد است تا فرهنگ قرآنی را بیش‌ازپیش در میان مردم ترویج دهد و جامعه‌ای مبتنی بر ارزش‌های الهی و انسانی ایجاد کند.

ضرورت پرداختن به پویش «زندگی با آیه‌ها» در جامعه امروز

حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، قاری قرآن و استاد دانشگاه با اشاره به‌ضرورت پرداختن به پویش زندگی با آیه‌ها در جامعه گفت: در دنیای پرشتاب و پرهیاهوی امروز، انسان‌ها بیش از هر زمان دیگری به معنویت و آرامش روحی نیاز دارند و پویش‌هایی مانند پویش زندگی با آیه‌ها می‌توانند در این مسیر نقش‌آفرین باشند و به نیازهای معنوی جامعه امروزی پاسخ دهند.او تأکید کرد: نیاز جامعه به بحث قرآن و نیاز مبلغان برای بحث‌های «وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا» کاملاً مشخص است؛ لذا جهاد تبیین و جهاد کبیر با هیچ‌چیز دیگری غیر از قرآن نمی‌تواند اتفاق بیفتد. این ضرورت کار قرآنی است.

پویش زندگی با آیه‌ها الگویی نوین برای انس با قرآن

حجت‌الاسلام قاسمیان در رابطه‌ با اثرات پویش زندگی با آیه‌ها در جامعه اظهار داشت: در این پویش، قبل از اینکه مردم به صورت واقعی بخواهند با آیات، سوره‌ها و حفظ‌های ترتیبی و … آشنا باشند با قطعات قرآنی و تکه‌های قرآنی که حاوی پیام‌های مهم و اهم است، آشنا می‌شوند؛ به هر جهت همه پیام‌های قرآن مهم است ولی برخی از پیام‌های قرآن محوری است که ما به آنها غرر آیات می‌گوییم. این‌ آیات باید در ذهن و زبان و دهان مردم جا بیفتد و در قلبشان یک چیزهایی را باور کنند.او ادامه داد: گاهی اوقات یک‌ ضرب‌المثلی را ولو غلط مردم هم می‌دانند، هم می‌فهمند و هم به آن عمل می‌کنند، مثل ضرب‌المثل چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است؛ این ضرب المثل پایه خیلی از بحث‌های عدم انفاق ما در فرهنگ عمومی قرار می‌گیرد.این قاری قرآن افزود: آن چیزی که ما به آن احتیاج داریم تا به‌عنوان گفتمان یا فرهنگ عمومی از آن یاد شود، بحث خرده آیات و خرده‌فرهنگ‌هاست. مثل گفتمان عزت و ذلت که یک گفتمان عاشورایی است. اگر چند آیه محوری از این گفتمان در ذهن مردم باشد و توسط مبلغین و هیئات به این آیات پرداخته شود و توسط نوجوانان حفظ شود، رفته‌رفته جامعه قرآنی شده و قرآنی فکر می‌کند.

پویش زندگی با آیه‌ها، گامی فراتر از حفظ ترتیبی قرآن

حجت‌الاسلام قاسمیان با تأکید بر حفظ موضوعی قرآن گفت: هر کسی حفظ کرده باشد می‌داند که حفظ ترتیبی حفظ سختی است؛ لذا علاقه‌مندی به این حفظ نیاز به گفتمان فرهنگی دارد که این گفتمان با این پویش‌های قرآنی انجام می‌شود؛ به این معنا که فرد قطعاتی را به‌صورت موضوعی حفظ کند.او تصریح کرد: با حفظ موضوعی فرد ضمن تسلط به آیات قرآن، می‌تواند در رابطه با یک موضوع خاص آیات متناسب با آن را به‌صورت نقطه‌زن بیان کند. موضوعاتی مثل عزت و ذلت در پیام‌های عاشورا، انفاق، ولایت، ارتباط با کفار، توبه، بحث‌های اخلاقی و… ؛ لذا اگر فرد بر روی تک‌تک آیات حفظ موضوعی داشته باشد طبیعتاً خیلی جلوتر است و ذهنش نقطه‌زن می‌شود.

پیشگامان ترویج پویش زندگی با آیه‌ها

حجت‌الاسلام قاسمیان هیئات، مساجد و مدارس را یکی از زمینه‌های مهم برای جذب مخاطبان جوان و نوجوان به این پویش دانست و افزود: هیئات، مساجد و مدارس نقاط اجتماعی، فرهنگ‌ساز و گفتمان ساز هستند؛ لذا معلمان و مدارس با تمرکز بر این پویش عملاً یک حرکت خیلی ویژه‌ای را ایجاد می‌کنند. همچنین هیئات به‌خصوص هیئات بزرگ با شروع به تبلیغ این پویش طبیعتاً می‌توانند یک حرکت خیلی بزرگی انجام داده و رفته‌رفته در آن هیأت و مسجد مثل خواندن یک صفحه از قرآن که در مساجد جاافتاده، این پویش نیز جایگاه خودش را پیدا می‌کند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *