سه شنبه 09 مرداد 1403 - Tuesday 30 July 2024

وال‌استریت‌ژورنال: با وجود خطرات جنگ، موضع حزب‌الله در لبنان مورد استقبال است

وال‌استریت‌ژورنال: با وجود خطرات جنگ، موضع حزب‌الله در لبنان مورد استقبال است

به نوشته نشریه آمریکایی، حزب‌الله لبنان سال‌ها قدرت سیاسی و نظامی خود را تقویت کرده و اکنون، پس از فروپاشی مالی لبنان که سال‌ها بی‌ثباتی سیاسی را به همراه داشته، این گروه در حال جلب حمایت‌های بیشتر در مقابل رژیم صهیونیستی است.

 تنش‌ها در جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی، میان رژیم صهیونیستی و مقاومت حزب‌الله لبنان بر سر ادعاهای توخالی صهیونیست‌ها در مورد حادثه «مجدل شمس» بالا گرفته است و نشریه وال‌استریت‌ژورنال با اشاره به این مسائل می‌نویسد که در آستانه جنگی احتمالی، حزب‌الله در لبنانِ فلج شده، اقبال تازه‌ای یافته است.

این نشریه آمریکایی می‌نویسد: «طی این سال‌ها، حزب‌الله لبنان با وجود برخی از مخالفت‌ها از سوی اهل تسنن، مسیحیان، دروزی‌ها و دیگر گروه‌های قومی، قدرت سیاسی و نظامی در لبنان ایجاد کرده است.»

در این گزارش آمده است: «اکنون، پس از فروپاشی مالی لبنان که سال‌ها بی‌ثباتی سیاسی را به همراه داشته، این گروه در حال جلب حمایت‌ها از موضع خود در قبال اسرائیل است – حتی در شرایطی که این جنگ خطر یک جنگ همه‌جانبه را در پی دارد که هر جناح بزرگ در این کشور از هم پاشیده به‌شدت می‌گوید که می‌خواهد از آن اجتناب کند.»

براساس این گزارش، انفجار جدیدی که در شهری با اکثریت دروزی‌ها واقع در بلندی‌های جولان اشغالی صورت گرفت و قربانیانی بر جای گذاشت، نشان می‌دهد که لبنان ممکن است به سادگی به سمت یک جنگ کشیده شود. این اتفاق، طوفانی را در اراضی اشغالی به راه انداخت و سیاستمداران تندرو با طرح اتهاماتی علیه حزب‌الله خواستار پاسخ تلافی‌جویانه سنگین شدند و در همین حال، تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری ایالات متحده در ظاهر برای جلوگیری از ایجاد یک مارپیچ درگیری جدید تلاش می‌کنند.

رژیم صهیونیستی و آمریکا، حزب‌الله را به انجام حمله روز شنبه متهم کرده‌اند، اما مقاومت حزب‌الله بارها تاکید کرده است که هیچ ارتباطی با این مورد ندارد، اما به انجام ده‌ها حمله به اهداف نظامی صهیونیست‌ها در آن روز به خود افتخار کرده است.

به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، حزب‌الله مسلح‌ترین گروه غیردولتی جهان است و با اختلاف قوی‌ترین نیرو در لبنان، بزرگ‌تر و با تجربه‌تر از ارتش واقعی این کشور به شمار می‌رود که توسط ایالات متحده تامین مالی می‌شود. جنبش حزب‌الله دارای کرسی‌هایی در پارلمان این کشور است و بخش‌هایی از خاک لبنان را کنترل می‌کند و عملا مسئول امنیت و خدمات اجتماعی است. و حزب‌الله اکنون محدودیت‌های سیاسی داخلی کمتری دارد، زیرا بسیاری از لبنانی‌ها خشم خود را متوجه جنایات رژیم صهیونیستی و جنگ صهیونیست‌ها در غزه می‌کنند.

«فارس سعید» رئیس سابق ائتلاف ۱۴ مارس لبنان می‌گوید: «اکنون هیچ مخالفت واقعی با جنبش حزب‌الله لبنان وجود ندارد.»

لبنانی‌ها دائما از خطر یک جنگ دیگر در کشور کوچک خود آگاه هستند، کشوری که در ۵۰ سال گذشته شاهد درگیری‌های مکرر بوده است. افزایش تحرکات جت‌های نظامی رژیم صهیونیستی، در مورد درگیری جدیدی که هر لحظه ممکن است رخ دهد، هشدار می‌دهند. رژیم صهیونیستی و مقاومت حزب‌الله، هر ۲ می‌گویند که می‌خواهند از جنگ اجتناب کنند.

با این حال، تبادل آتش روزانه آنها یک خطر دائمی است، زیرا هر یک از طرفین حملات بیشتری انجام می‌دهند و رژیم صهیونیستی تحت فشار شدید داخلی است تا آرامش را به شمال اراضی اشغالی بازگرداند. اخیرا رسانه‌های عبری فاش کردند که شهرک‌نشینان صهیونیست حاضر به بازگشت به خانه‌هایشان نیستند و می‌گویند که کابینه نتانیاهو توجهی به سرنوشت آن‌ها نداشته و آن‌ها را رها کرده است.

به گزارش ایسنا، نوار مرزی لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین طی روزهای اخیر شاهد تشدید تنش بوده است و هم‌زمان مقامات رژیم صهیونیستی به انجام حملات گسترده به لبنان تهدید کرده‌اند.

یک روز پس از آغاز تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه از هفتم اکتبر، حزب‌الله لبنان اولین طرف در محور مقاومت بود که با انجام حملاتی به شمال فلسطین اشغالی، رسماً به عملیات فلسطینی طوفان الاقصی ملحق شد و پس از آن مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌صورت روزانه و تقریباً ۲۴ ساعته صحنه تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *