جمعه 26 مرداد 1403 - Friday 16 August 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / جذب استادان طراز اول رمز موفقیت مکتب هنر رضوان است

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / جذب استادان طراز اول رمز موفقیت مکتب هنر رضوان است

سال‌هاست مکتب هنر رضوان در خیابان کوهسنگی 17 مشهد، میزبان اهل هنر است؛ از هنرجویان باانگیزه که با تلاش مستمر به درجات بالای هنری رسیده‌اند تا استادانی که با عشق و علاقه خاصی در این مجموعه وابسته به مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به تدریس می‌پردازند و رشد و شکوفایی هنرجویانشان مایه افتخار و سربلندی آن‌ها است.

به گزارش آستان نیوز، مکتب هنر رضوان در تابستان گرم امسال نیز مانند دیگر فصول سال، مملو از هنرجویانی از گروه‌های سنی مختلف است که شور و اشتیاق فراگیری هنر در چهره‌هایشان موج می‌زند. استادان با سابقه آن نیز با صبر و حوصله خاصی، به ارائه آموزش‌ها می‌پردازند و از هیچ کوششی برای ارتقای هنری هنرجویان خود کوتاهی نمی‌کنند. در این گزارش، با حال و هوای برگزاری کلاس‌های این مرکز آموزشی از نزدیک آشنا می‌شویم.
مرکزی برای فعالیت گروه‌های سنی مختلف

بعدازظهر چهارشنبه است و چهار کلاس آموزشی نقاشی ایرانی، طراحی، خوشنویسی خط نسخ و همچنین خط ثلث، در مکتب هنر رضوان در حال برگزاری است. اعضای انجمن «عصر داستان» مؤسسه هم در جلسه هفتگی خود حضور دارند و بر تنوع برنامه‌های این مرکز هنری افزوده‌اند. ابتدا به کلاس نقاشی ایرانی با محوریت رشته‌های نگارگری، تذهیب و گٌل و مرغ می‌روم. میز بزرگ وسط کلاس، مملو از پالت رنگ، آبرنگ و برگه‌های سفید مزین به طرح و نقوش چشم‌نواز است. استاد عطاءالله شاکری، مدرس کلاس در حال اجرای نقش مرغ است و در حین انجام آن، نکات آموزشی را برای هنرجویانش توضیح می‌دهد. با آیدا شیبانی، یکی از هنرجوهای نوجوان سر صحبت را باز می‌کنم که از تابستان امسال، فراگیری بخش مکاتب در رشته نگارگری و مینیاتور را زیر نظر این مدرس برجسته مشهدی آغاز کرده است. وی می‌گوید: این مرکز محیط بسیار خوبی برای آموزش گروه‌های مختلف سنی دارد. به‌طور مثال، در این کلاس، استاد با اخلاقی خوش با توجه به سن و سطح کاریمان، آموزش‌های لازم را به ما ارائه می‌دهد. این نوجوان چهارده ساله تصریح می‌کند: علاقه زیادی دارم که فعالیتم را در این رشته هنری ادامه دهم و به بهترین شکل، هنر نگارگری را یاد بگیرم و من هم روزی به درجات بالای هنری برسم.
اعتبار بالای مکتب هنر رضوان

در ادامه، به کلاس طراحی مکتب هنر رضوان سر می‌زنم. وقتی وارد کلاس می‌شوم تعدادی از هنرجویان نوجوان و جوان در حال کشیدن طرح قوری سفالی، خوشه انگور و سیبی هستند که بر روی چهارپایه کنار تخته کلاس، مقابل دیدگانشان قرار داده شده است. در گوشه دیگر کلاس، مدرس دوره در حال بررسی آثار تنی چند از هنرجویان و ارائه نکات آموزشی به آنان است. آرشیدا منظمی ایراندوست، از جمله هنرجویان نوجوان این دوره آموزشی است. وی بیان می‌کند: در دوران کودکی طراحی می‌کردم تا اینکه فراگیری این هنر را زیر نظر استاد از کلاس سوم دبستان شروع کردم. در حال حاضر هم حدود یک ماه است آموزش طراحی را در مکتب هنر رضوان دنبال می‌کنم و از این محیط آموزشی و استادم خیلی راضی هستم.
الهام حسین‌آبادی، یکی دیگر از هنرجویان این دوره است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری اسلامی است و از سال 1397 به فراگیری هنر مشغول است. به گفته این بانوی جوان که سه سال است از ظرفیت‌های آموزشی مکتب هنر رضوان همچون کلاس‌های تذهیب و طراحی استفاده می‌کند، استاد، مهم‌ترین شاخصه در تعیین سطح یک مرکز آموزشی است. وی تصریح می‌کند: باعث خوشحالی است که مکتب هنر رضوان توانسته استادان برجسته‌‌ در رشته‌های مختلف هنری را جذب کند.
همچنین با استاد جلیل صابری محمودی، مدرس دوره طراحی هم‌کلام می‌شوم که نزدیک به چهار سال است به‌عنوان مدرس با مکتب هنر رضوان همکاری دارد. وی می‌گوید: این مرکز، علاوه ‌بر ظرفیت بالای آموزشی، از اعتبار بالایی هم در کشور برخوردار است، به‌خصوص‌که در جوار آن نیز نگارخانه رضوان قرار دارد؛ یکی از نگارخانه‌های قدیمی مشهد که در سطح کشور شناخته‌ شده است.
استاد صابری تصریح می‌کند: همواره در تلاش هستم فضای هنری مناسب‌تری برای هنرجویانم در این کلاس طراحی فراهم کنم. به‌طور مثال، نمونه آثار خودم یا آثار قوی‌تر هنرجویان را به دیوار زده‌ام تا بقیه آنان، این آثار را از نزدیک ببینند، ایرادهای کار خود را بشناسند و بتوانند پیشرفت بیشتری داشته باشند.
اهمیت هم‌جواری مکتب و نگارخانه

در ادامه، به کلاس استاد فرهاد شیرخانی، مدرس خطوط نسخ و ثلث سر می‌زنم. وی از حدود سال 1377، سابقه فعالیت در حوزه هنر خوشنویسی دارد و نزدیک به سه سال است در مکتب هنر رضوان به تدریس می‌پردازد. استاد شیرخانی در خصوص فضای آموزشی این مرکز بیان می‌کند: مکتب هنر رضوان در موقعیت جغرافیایی خوبی در شهر مشهد قرار دارد. مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز محیطی آرام و مناسبی بر

ای ارائه آموزش‌های هنری برای مدرسان و هنرجویان خود در این مرکز فراهم کرده است. وی درباره هم‌جواری نگارخانه رضوان و مکتب هنر رضوان نیزمی‌گوید:بعضی از هنرجویان وقتی آثار استادان یا سایر هنرجویان در رشته‌های مختلف هنری را در نمایشگاه‌های متنوع انفرادی و گروهی در این نگارخانه از نزدیک می‌بینند، انگیزه پیدا کرده و تشویق می‌شوند تا آنان نیز مسیر این هنرمندان را دنبال کنند.
همچنین به سراغ، فرشته هاتفی می‌روم که در حال کتابت خط نسخ است. این هنرجوی استاد شیرخانی به تازگی فراگیری هنر خوشنویسی را آغاز کرده است. وی می‌گوید: آشنایی‌ام با مکتب هنر رضوان به چند سال قبل برمی‌گردد که در دوره تذهیب آن شرکت می‌کردم. در همان دوران، از چند نمایشگاه‌ خوشنویسی و تذهیب نگارخانه رضوان دیدن ‌کردم و علاقه‌مند به یادگیری خط نسخ شدم. این بانوی جوان اضافه می‌کند: با توجه به این‌که استادان مطرح شهر مشهد در این مرکز فعالیت دارند، تصمیم گرفتم از ظرفیت‌های آن در رشته خوشنویسی هم استفاده کنم.
کلاس‌هایی مستمر با رویکرد تخصصی 

در پایان، پای صحبت‌های محمد فنودی، رئیس اداره آموزش و پژوهش مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی می‌نشینم. وی درخصوص کلاس‌های آموزشی مکتب هنر رضوان می‌گوید: این مجموعه، کلاس‌های هنری متنوعی برای گروه‌های سنی مختلف؛ از کودک هفت ساله تا بزرگسالان، در فصل تابستان سال جاری، تدارک دیده است. فنودی تأکید می‌کند: البته این دوره‌های آموزشی با رویکردی تخصصی و مستمر در حال برگزاری است و صرفاً جنبه پُر کردن اوقات فراغت هنرجویان را ندارد.
از رئیس اداره آموزش و پژوهش مؤسسه درباره تنوع کلاس‌های آموزشی نیز می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: در گذشته مکتب هنر رضوان به‌ عنوان یک مرکز آموزش هنرهای سنتی در میان اهل هنر مطرح بود و طی سال‌ها تلاش و فعالیت، در این حوزه به جایگاه خوبی نیز در کشور رسیده است. وی می‌گوید: «امروزه مؤسسه درصدد است تا محدوده رشته‌های هنری این مرکز آموزشی را گسترش دهد و به آموزش هنرهایی که در مراکز دانشگاهی و آموزش عالی تدریس می‌شود، همچون طراحی و نقاشی، نیز بپردازد. در این میان، مکتب به حوزه ادبیات نیز وارد شده و کلاس‌های آموزشی داستان‌نویسی، نویسندگی خلاق، روایت‌شناسی با رویکرد داستانی و…، برگزار کرده است. برپایی کلاس‌های آموزشی حوزه شعر و طنز نیز در دستور کار این مجموعه در آینده نزدیک قرار دارد.
وی می‌افزاید: همچنین به برپایی کلاس‌های آموزشی در رشته‌های حوزه هنرهای دیجیتال از جمله دوره‌های عکاسی با گوشی همراه، پردازش فایل عکس خام، دوره‌های پویانمایی و… پرداخته است.
به گفته فنودی، مکتب هنر رضوان با دقت خاصی مدرسان دوره‌های آموزشی خود را انتخاب می‌کند چنان‌که همواره رویکرد آن، دعوت و جذب بهترین استادان مشهد و استان بوده است که برخی از آنان نیز جزء استادان طراز اول کشور هستند. وی خاطرنشان می‌کند: از آنجایی که این مؤسسه در سال‌های اخیر با محوریت مکتب هنر رضوی فعالیت می‌کند، در صدد است تا در ذیل این مکتب، تغییر و تحولات خاصی در این مرکز آموزشی هنری به تدریج ایجاد کند که در آینده اعلام خواهد شد.

گزارشگر: آرزو مستأجر حقیقی

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *