چهارشنبه 25 مهر 1403 - Wednesday 16 October 2024

لج‌بازی‌هایی که آمار طلاق را بالا می‌برد

لج‌بازی‌هایی که آمار طلاق را بالا می‌برد

بنا به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران ابوالفضل نیکوکار اختلافات خانوادگی‌ای که منجر به طلاق می‌شود، ناشی از هیجانات زودگذر و یا لج‌بازی است.
 «فقط چهار روز با هم زندگی کردیم، با اینکه دو سال نامزد بودیم، بعد از برگزاری جشن عروسی، سر اینکه کی باید شام درست کنه درگیر شدیم و جدا شدیم.» این را انسیه می‌گوید.معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران ابوالفضل نیکوکار یکشنبه گفت که بسیاری از اختلافات خانوادگی که منجر به طلاق می‌شود ناشی از «هیجانات زودگذر و یا لج‌بازی‌ها» است. البته طبق تحقیقات، در حداقل ۱۵ درصد این اختلافات، ارائه خدمات مشاوره مطلوب می‌تواند از بروز طلاق پیشگیری کند.
در یک دهه گذشته روند طلاق در ایران روند روبه‌رشدی داشته است. آمارهای ثبت‌احوال نشان می‌دهد یک دهه قبل، از هر سه ازدواج یک مورد به طلاق منتهی می‌شد، به‌عبارت‌دیگر در مقابل هر ۱۰۰ ازدواج حدود ۳۲ مورد طلاق اتفاق می‌افتاد.
طبق آمار، در سال گذشته شاهد کاهش ۳ درصدی طلاق بودیم، اما با این حال آمارها نشان می‌دهد که سال گذشته ۴۸۱ هزار و ۳۹۴ ازدواج شکل گرفت و ۲۰۲ هزار و ۱۸۳ زندگی نیز به طلاق منجر شد. یعنی آمار طلاق، نصف آمار ازدواج شد و در مقابل دو ازدواج، یک مورد طلاق به ثبت رسیده است.
تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که مشاوره پیش از ازدواج رفته‌اند، ۹ برابر کمتر از کسانی که مشاوره پیش از ازدواج نرفته‌اند، طلاق می‌گیرند و بر اساس تحقیقاتی که در دادگاه‌ها انجام شده است، ۳۳ درصد کسانی که در حال گرفتن طلاق اعم از توافقی یا غیر توافقی هستند، با مشاوره به زندگی برمی‌گردند.
مهسا رویان فر مشاور خانواده، می‌گوید که «ازدواج در سنین پایین و عوامل اقتصادی» از دلایل طلاق در زندگی مشترک است، البته دیدگاه جامعه ما به طلاق نامبارک است، درحالی‌که همان‌طور که پیوند ازدواج به وجود می‌آید، همان لحظه نطفه طلاق هم‌بسته می‌شود و باید بدانیم «طلاق آخرین راه نیست، بلکه می‌تواند راه سازنده‌ای برای آینده ما انسان‌ها باشد». اما فاطمه طهماسبی زاده، یک مشاور خانواده دیگر، می‌گوید که مسائل متعددی در طلاق دخیل است. نباید موضوع را فقط به چند علت معطوف کنیم. گاهی خیلی از کم سن و سال‌ترها بهتر مهارت حل مسئله دارند، اما متأسفانه از عمده مسائلی که در مشاوره‌ها مطرح می‌شود، خیانت و بعد از آن لج و لجبازی و «روکم‌کنی» است. درحالی‌که ۸۵ درصد موارد را می‌توان با مشاوره درست حل کرد، چون طلاق تبعات اجتماعی زیادی برای فرد دارد و نباید قبح آن ریخته شود.
سارا شقاقی، روان‌شناس، می‌گوید در برخی موارد لجبازی، ابزاری برای جلب‌توجه و طلب نوازشگری است و «هر کسی ممکن است در رابطه با همسرش لجبازی‌هایی داشته باشد، اما با آموزش درست و قدرت حل مسئله می‌توان این مشکلات را مرتفع کرد». همچنین اگر زن و مرد قبل از ازدواج، مشاوره پیش از ازدواج بروند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.پایان پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *