در حال حاضر روابط عمومیها میتوانند با ایجاد شرایطی، از یک دستگاه اداری منفعل، تبدیل به سازمان رسانهای هدایتگر و جریان ساز و تاثیرگذار در جوامع تبدیل شوند.
رسانه رسمی و کشوری ” رواپرس ” ؛ سرویس علمی و دانشگاه ،
به گزارش خبرنگار سرویس علمی و دانشگاه رسانه رسمی و کشوری ” رواپرس ” کتاب « اصول و مبانی روابط عمومی» تالیف دکتر بهناز نوری کورعباسلو و دکتر محمد بیدگلی با انطباق بر سرفصل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاییز 1399 توسط انتشارات “کیان دانش” به تعداد 1000 نسخه به چاپ رسید .
کتاب “ اصول و مبانی روابط عمومی “ شانزده فصل دارد که فصل اول تا هشتم با عناوین “کلیات و تعاریف روابط عمومی“، ” افکار عمومی و روابط عمومی“، “مبانی و اصول علمی روابط عمومی“، “ارتباطات“، “تبلیغات“، “شیوه های تبلیغات“، “روابط عمومی و رسانه ها“ و“اصول سخنوری“ مطالب ذکر گردیده اند . فصل نهم تا شانزدهم به ترتیب با عناوین “اخلاق حرفه ای در روابط عمومی“، “تشریفات و روابط عمومی“، “روابط عمومی الکترونیک“، “تکنیک های تبلیغاتی“، “تبلیغات اینترنتی“، ” آداب مذاکره در اسلام“ ،“انواع تجمعات“ و“تفاوت بین روابط عمومی و تبلیغات“ مطالبی ذکر گردیده است . کتاب اصول و مبانی روابط عمومی برای دانشجویان علوم انسانی خصوصا رشته های روابط عمومی، روزنامه نگاری، علوم سیاسی و تاریخ و … و توصیه می شود .
دکتر محمّد بیدگلی از مولّفان این کتاب معتقد است :
در کتاب اصول و مبانی روابط عمومی آمده است که امروزه اهمیت رسانهها از جمله روابط عمومیها به عنوان یک رسانه سازمانی در شکلدهی و هدایت افکار عمومی و جریانسازی رویدادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و … بر هیچ کس پوشیده نیست .
شاید تا چندی پیش محوریترین نقشی را که برای روابط عمومی متصور بودند صرفاً اطلاعرسانی از رویدادهای عینی و واقعی بود اما در حال حاضر روابط عمومیها میتوانند با ایجاد شرایطی، از یک دستگاه اداری منفعل، تبدیل به سازمان رسانهای هدایتگر و جریان ساز و تاثیرگذار در جوامع تبدیل شوند. روابط عمومی به عنوان یک علم دارای اصول منطقی، نظریه، الگو و معرفت شناسی بوده و از قدرت پیش بینی نتایج و ظرفیت بسیار بالا برای سازماندهی روابط اجتماعی و بهبود عملکرد سازمانهای اجتماعی برخوردار است .این توانمندی زمانی قابلیت بروز بیشتری را مییابد که نظامهای حاکم بر جامعه از یک نظام باز تبعیت کنند، در این صورت، توان و قدرت عمل روابط عمومی به حداکثر میرسد و به تعالی بخشیدن روابط اجتماعی کمک مینماید.
اکنون در عصری زندگی میکنیم که به دوره انفجار اطلاعات، وقوع جامعه اطلاعاتی، گسترش فناوریهای نوین ارتباطی و فضای مجازی شهرت یافته و به همین علت استفاده از ابزارهای الکترونیکی و ارتباطی نوین با توجه به نیازهای دنیای مدرن، امری ضروری و گزیرناپذیر است.
کارشناسان، متولیان و مدیران روابط عمومی با استفاده از بستر رسانهها و پایگاههای وسایل ارتباط جمعی نوین با تمایز، خلاقیت، نوآوری و بهرهگیری از هنر تبلیغات و ارتباطات تصویری میتوانند منجر به نوآوری در تبلیغ، ایجاد جاذبه، ارزش و انتقال پیامها درکمترین زمان با سرعت غیر قابل قیاس با تأثیرگذاری و امکان ارزیابی سریع بازخورد و ارتباط بیواسطه با مخاطبان شوند. رمز موفقیت و دستیابی به هر موضوع ارزشمندی شناخت کافی از آن است.
هر میزان موضوع پیچیدگی بیشتری داشته باشد، شناخت باید عمیقتر و گستردهتر باشد. برای رسیدن به یک تعریف کامل باید تمامی اجزا و زیر مجوعههای موضوع را موشکافانه بررسی شود. به همین جهت در این مجموعه تلاش شده تا حد امکان از مباحث کاربردی و فنون رسانهای مورد نیاز روابطعمومیها نام برده شود.از طرف دیگر با توجه به عصر و زمانه ارتباطات، پرداختن به مقوله اصول و مبانی روابطعمومی دارای اهمیتی دو چندان شده، که در این کتاب به وضوح به برقراری ارتباط مطلوب و روابطعمومی اصولی و صحیح پرداخته شده است.
لازم به یاد آوری است کتاب اصول و مبانی روابط عمومی در 233 صفحه و به قیمت 35000 هزار تومان روانه بازار نشر گردیده و خوانندگان محترم، استادان، دانشجویان، همکاران و علاقه مندان علی الخصوص رشته های علوم انسانی می توانند هر گونه پیشنهاد، اظهار نظر و ایرادی مورد نظر خویش در خصوص نگارش مطالب مندرج در کتاب یاد شده به ایمیل Mohammad.Bidgoli@yahoo.com ارسال فرمایند.
سلام قطعا کتاب خوبی ست چون دکتر بیدگلی بسیار توانمند و تواناست