یکشنبه 07 مرداد 1403 - Sunday 28 July 2024

ترامپ؛ از انکار کریپتو تا تشکیل ارتش رمزارز

ترامپ؛ از انکار کریپتو تا تشکیل ارتش رمزارز

دونالد ترامپ که در دور اول ریاست جمهوری‌اش، دلار را تنها پول رسمی این کشور خوانده بود و فعالان صنعت کریپتو را سرکوب می‌کرد، این دوره برای رسیدن به کاخ سفید در تغییری کاملا آشکار از حمایت کامل خود از این صنعت و تشکیل صف متحد جمهوری‌خواهان یا ارتش رمز ارز خبر داده است، موضوعی که احتمالا بازارهای مالی جهان را دستخوش تغییراتی جدید یا غیرقابل پیش‌بینی خواهد کرد.

دونالد ترامپ که در دور اول ریاست جمهوری خود به انتقاد از ارزهای دیجیتال پرداخته و آنها را «فاجعه‌ای در انتظار وقوع» می‌دانست و می‌گفت که بیت‌کوین «شبیه کلاهبرداری» به نظر می‌رسد، اکنون در مرحله رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ، قول داده است که یک «ارتش رمزارز» بسازد.

وی در یکی از کمپین‌های انتخاباتی خوداعلام کرد که کمک‌های مالی به صورت کریپتو از جمله بیت‌کوین، اتر و دوج‌کوین را می‌پذیرد. بسیاری از طرفداران کریپتو این اعلامیه را در رسانه های اجتماعی پذیرفتند و استدلال کردند که این دلیلی است بر اینکه رمزارز یک مساله کلیدی در انتخابات آینده خواهد بود. با این حال، برخی دیگر گفتند که این فقط بوی فرصت طلبی می‌دهد.

دونالد ترامپ که در دور اول ریاست جمهوری خود به انتقاد از ارزهای دیجیتال پرداخته و آنها را «فاجعه‌ای در انتظار وقوع» می‌دانست و می‌گفت که بیت‌کوین «شبیه کلاهبرداری» به نظر می‌رسد، اکنون در مرحله رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ، قول داده است که یک «ارتش رمزارز» بسازداما چه عواملی باعث شده تا ترامپ چنین موضعی در مورد ارزهای دیجیتال بگیرد.

بازار رمزارزها در جهان و آمریکا

 طبق گزارش نشریه فوربز ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال تاروز گذشته ۲.۵۱ تریلیون دلار  بوده است. براساس داده‌های این نشریه، ارزش بازار ارزهای دیجیتال ایالات متحده نیز در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱.۱۹ میلیارد دلار بوده که  انتظار می رود با نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) ۱۲.۰ درصد در سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ رشد زیادی داشته باشد.
رمزارزها در ۳ سال گذشته با قدرت گسترده‌ای در آمریکا کارکرد داشته است؛ درحالیکه در همین مدت حامیان آن در هر دو طیف سیاسی دموکرات و جمهوری‌خواه بودند. اگرچه مخالفان این بازار نیز کم نبودند.

به طور مثال در همان زمان، چند تن از دموکرات‌های معروف آمریکا به جنگ کریپتو پرداختند و استدلال کردند که این رمزارز غارتگرانه است و خطر بزرگی برای اقتصاد آمریکا به همراه دارد. الیزابت وارن متعهد شد که «ارتش ضد کریپتو» بسازد، در حالی که گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار و منصوب بایدن، از موقعیت خود برای محاکمه بازیگران بد و خفه کردن صنعت کریپتو در ایالت‌ها استفاده کرد.

کمپین های ضد رمزنگاری «وارن و جنسلر» خشم بسیاری از طرفداران کریپتو را برانگیخت که این جفت ارزها را تهدید وجودی برای صنعت خود می دانستند

با توجه به موارد فوق، اکنون حمایت از ارزهای دیجیتال به ترامپ اجازه می‌دهد تا خود را در مخالفت مستقیم با دموکرات‌ها قرار دهد. کمپین ترامپ در بیانیه‌ای این موضوع را بیش از حد واضح اعلام کرد و مدعی شد که پذیرش اهدای بیت‌کوین بخشی از مخالفت آن با «کنترل دولت سوسیالیستی» بر بازارهای مالی ایالات متحده است.
در این بیانیه آمده است: از آنجا که بایدن مقررات و تشریفات اداری را روی همه ما انباشته کرده است، رئیس جمهور ترامپ آماده پذیرش فناوری‌های جدید است.

تغییر رویکرد جمهوری‌خواهان به رمرز ارزها، از مخالفت تا حمایت
ترامپ تنها سیاستمداری نیست که مخالفت خود را با کریپتو کاهش داده است. در هفته‌های اخیر، بسیاری از دموکرات‌ها، اقدامات مختلفی انجام داده اند تا تلاش‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار برای سخت‌تر کردن نگهداری دارایی‌های دیجیتال برای بانک‌ها را رد کنند.

مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده که در مورد لایحه حمایت از رمزارزهای جمهوری خواه به نام قانون نوآوری و فناوری مالی برای قرن بیست و یکم رأی خواهد داد. تعداد انگشت شماری از دموکرات ها از این طرح حمایت کرده اند. در حالی که کاخ سفید با این لایحه مخالف است، در بیانیه ای اعلام کرد که مشتاق است با کنگره بر روی قوانینی برای ترویج «توسعه مسئولانه دارایی های دیجیتال و نوآوری پرداخت» در ایالات متحده همکاری کند.

بر اساس یک نظرسنجی که بتازگی منتشر شد، استقبال اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از ارز دیجیتال پس از بدبینی طولانی‌مدت‌اش، ممکن است برای او در میان جمهوری‌خواهان بی‌میل و خنثی رای کسب کند، زیرا او به دنبال بازگشت به کاخ سفید در ماه نوامبر است.
نظرسنجی انجام شده توسط شرکت سرمایه گذاری ارز دیجیتال Paradigm نشان می‌دهد که ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواهان برای ریاست جمهوری، اظهارات مثبت در مورد کمک صنعت کریپتو ایالات متحده داشته که توجه برخی رای دهندگان را به خود جلب کرده است.
طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط شرکت نظرسنجی Echelon Insights، به میزان ۱۳ درصد از کسانی که قصد رای دادن به او را نداشتند، گفتند حمایت او از این صنعت، باعث شده است که او را با دید مثبت‌تری ببینند.
این نظرسنجی نشان داد که اکثر افراد مورد بررسی (۶۰٪) معتقدند که کنگره باید مقرراتی را برای کسب و کارهای رمزنگاری ارائه کند و جمهوری خواهان عموماً از نحوه عملکرد سیستم مالی کنونی خوششان نمی‌آید.
«کیتی بیبر» مدیر ارشد حقوقی پارادایم و الکس گریو، مسئول امور دولتی این شرکت، در تجزیه و تحلیل داده‌ها نوشتند: جمهوری خواهان جذابیت رمزارزها را درک می کنند و از اقدامات کنگره برای ایجاد قوانین واضح و قابل پیش‌بینی حمایت می‌کنند.
این نظرسنجی از بیش از  ۱۰۰۰ رأی‌دهنده احتمالی جمهوری‌خواه خیلی پیشتر از مناظره تلویزیونی ترامپ و رئیس‌جمهور جو بایدن انجام شد. از هر چهار جمهوری‌خواه در نظرسنجی، بیش از یک نفر (۲۸ درصد) در این سیستم مالی مجازی فعالیت داشت.

پلت فرمی در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان در میلواکی به طور رسمی تصویب و در آن تاکید شده است: جمهوری خواهان به سرکوب غیرقانونی و غیرآمریکایی کریپتو دموکرات‌ها پایان خواهند داد و با ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی مخالفت خواهند کردبه نظر می رسد رهبران جمهوری خواه پیام رای دهندگان طرفدار ارزهای دیجیتال را دریافت کرده‌اند و کمیته ملی جمهوری خواه بتازگی اعلام کرد که از دارایی‌های دیجیتال در پلت فرم حزب حمایت می‌شود.
طبق برخی نظرسنجی‌های ملی در آمریکا برتری ترامپ نسبت به بایدن رئیس جمهور پس از مناظره اول و به ویژه کناره گیری بایدن از دور رقابت‌ها و جایگزینی کامالا هریس معاون وی، افزایش یافته است.

طبق گزارش بلومبرگ، کریپتو ممکن است به عنوان «تجارت ترامپ» در طول چرخه انتخابات کنونی نقش بازی کند ، در حالی که دموکرات‌ها درصدد ایجاد موانع مختلف در توسعه استفاده از رمزارزها هستند. جمهوری خواهان موضع مطلوب در صنعت کریپتو را راهی برای جلب نظر رأی دهندگان و دریافت بودجه کمپین توسط طرفداران حمایت از سیاست رمزارزها می‌دانند.
کایل سامانی«Kyle Samani» اهداکننده و مدیر ارزهای دیجیتال ترامپ که در مراسم جمع آوری کمک مالی آمریکایی‌ها به کمپین ترامپ در ایالت کالیفرنیا شرکت کرده بود، گفت: ترامپ می‌داند که دولت بایدن سیاست‌های کریپتو را اشتباه مدیریت کرده و اهمیت آن را اشتباه ارزیابی کرده است. بسیاری از مردم رمزارز رأی دهندگان تک موضوعی هستند، پول دارند و به دنبال نامزدی برای حمایت هستند. او و تیمش همه موارد فوق را می شناسند و از آن استفاده می کنند.

نکته حائز اهمیت این است که بتازگی پلت فرمی در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان در میلواکی به طور رسمی تصویب شد، که در آن تاکید شده است: جمهوری خواهان به سرکوب غیرقانونی و غیرآمریکایی کریپتو دموکرات ها پایان خواهند داد و با ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی مخالفت خواهند کرد. ما از حق استخراج بیت کوین دفاع خواهیم کرد و اطمینان حاصل می کنیم که هر آمریکایی از حق نگهداری از دارایی‌های دیجیتال خود و انجام معاملات بدون نظارت و کنترل دولت برخوردار است.

ترامپ در حالی به دنبال چک‌های بزرگ از برخی از ثروتمندترین جمهوری خواه و صاحبان بزرگ ارزهای دیجیتال است، اغلب به کمک کنندگان در جمع آوری کمک‌های مالی وعده داده است که سیاست هایی را که می خواهند اجرا می‌کند از کاهش مالیات برای شرکت‌ها گرفته تا تایید مجوزهای نفتی آنها تا اخراج تظاهرکنندگان طرفدار فلسطین از آمریکا.

کریپتو بازاری دو سر برای رای بیشتر و تجارت پرسودتر ترامپ

در حالی که ترامپ در مواضع جدیدش اعلام کرده بازار کریپتو را در صورت رئیس جمهور شدن در آمریکا به رسمیت خواهد شناخت اما خود او نیز به دنبال گسترش ثروت شخصی از این بازار است.

ترامپ از فروش کارت های معاملاتی NFT در سال ۲۰۲۲ بین ۱۰۰۰۰۰ تا ۱ میلیون دلار به دست آورد. او همچنین بیش از ۱ میلیون دلار در اتریوم در سرمایه گذاری دارد که می تواند بر اساس حمایت خود از این صنعت، ارزش آن را افزایش دهد.

طبق گزارش‌های رسانه‌ای بیش از ۸۰ پرونده علیه چهره‌های صنعت ارزهای دیجیتال در دوران دولت بایدن تشکیل شده است. این اتهامات اغلب شامل کلاهبرداری از مشتریان، ارائه نادرست دارایی‌ها یا انجام پیشنهادات ثبت نشده ارزهای دیجیتال استاز طرفی ارزش سکه‌های میم کریپتو ایجاد شده توسط طرفداران او از جمله توکن MAGA، در هفته‌های اخیر افزایش یافته و سرمایه‌گذاران برای حمایت از کمپین ترامپ همچنان از این توکن خریداری می‌کنند. به خود ترامپ گنجینه‌ای از این توکن هدیه داده شد که اکنون بیش از ۴ میلیون دلار ارزش دارد.
استقبال ترامپ از ارزهای دیجیتال همچنین می‌تواند دلارهای لابی سیاسی را برای او به ارمغان بیاورد: ابر PAC‌های رمزنگاری بیش از ۸۰ میلیون دلار برای تأثیرگذاری بر انتخابات ۲۰۲۴ خرج کرده‌اند.

اما در حالی که برخی از علاقه مندان به ارزهای دیجیتال ترامپ را پذیرفته اند، برخی دیگر محتاطانه تر پاسخ داده اند.« دیوید هافمن» یکی از مجریان پادکست ارزهای دیجیتال Bankless» در توییتر نوشت: ترامپ هیچ تعهد واقعی به ارزهای دیجیتال نشان نداده است. تا اینجا ما فقط گاو دیگری هستیم که او باید شیر دهد.

در ماه‌های اخیر، مشاوران ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق جلسات متعددی درباره ارزهای دیجیتال با اهداکنندگان برگزار کرده است. ترامپ همچنین بتازگی در یک گردهمایی بزرگ مدیران ارزهای دیجیتال شرکت کرد و به آن ها قول داد از «نوآوری» آنها حمایت کند.

به گزارش برخی رسانه‌ها، ترامپ و مسئولان کمپین او بارها با «دیوید بیلی» کارآفرین ارزهای دیجیتال، دیدار کرده و حتی گفت‌گوهای خصوصی داشته است.

طبق گزارش‌های رسانه‌ای بیش از ۸۰ پرونده علیه چهره های صنعت ارزهای دیجیتال در دوران دولت بایدن تشکیل شده است. این اتهامات اغلب شامل کلاهبرداری از مشتریان، ارائه نادرست دارایی ها یا انجام پیشنهادات ثبت نشده ارزهای دیجیتال است.

این درحالی است که طرفداران جمهوری خواه ترامپ می‌گویند: هرکسی که تا به حال وارد دفتر ترامپ شده و راهی آسان برای کسب درآمد به او پیشنهاد داده است، توجه او را جلب می کند. اوبراین گفت: آنها به مسابقات می روند. او همیشه در مورد سیاست فرصت‌طلب بوده است.

جمع بندی /کنفرانس سالانه کریپتو
«برایان هیوز» سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ د راین زمینه اعلام کرده است: «نوآوران رمزارز و سایرین در بخش فناوری مورد حمله بایدن و دموکرات‌ها قرار دارند. در حالی که بایدن با مقررات بیشتر و مالیات‌های بالاتر، نوآوری را خفه می‌کند، رئیس‌جمهور ترامپ آماده تشویق رهبری آمریکا در این فناوری و سایر فناوری‌های نوظهور است. علاوه براین ترامپ شب گذشته در کنفرانس سالانه بیت کوین که در روزهای ۲۴ تا ۲۷ جولای برگزار شد (سه روز گذشته) شرکت کرد.
ترامپ در دور اول رئیس جمهوری‌اش بیت کوین را «پول نمی‌دانست» و آن را «بسیار بی‌ثبات » خوانده و هشدار داده بود که دارایی های رمزنگاری به تسهیل بازارهای زیرزمینی غیرقانونی کمک می‌کند.

یک منبع آگاه به شبکه خبری سی ان ان از جمع آوری کمک ‌های مالی در این صنعت برای ترامپ خبر داده و گفته است که کمپین او اکنون کمک‌های بیت کوین را می پذیرد و تا کنون حدود ۴ میلیون دلار کمک رمزارزی جمع آوری کرده است

وی در سال ۲۰۱۹ در صفحه توییتر خود نوشت: ما تنها یک ارز واقعی در ایالات متحده داریم و آن قوی‌تر از همیشه است. به آن دلار آمریکا می‌گویند.

اما شب گذشته (شنبه شب) ترامپ در بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه صنعت ارزهای دیجیتال در نشویل نه به عنوان یک بدبین، بلکه به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین حامیان رمزارزها سخنرانی کرد که نشان دهنده اوج تغییر در وی در مورد این صنعت است.

یک منبع آگاه به شبکه خبری سی ان ان از جمع آوری کمک ‌های مالی در این صنعت برای ترامپ خبر داده و گفته است که کمپین او اکنون کمک‌های بیت کوین را می پذیرد و تا کنون حدود ۴ میلیون دلار کمک رمزارزی جمع آوری کرده است.

ترامپ در سخنرانی دیشب خود در کنفرانس سالانه کریپتو به تلاش‌های دولت بایدن برای تنظیم این صنعت به‌عنوان «جنگ علیه ارزهای دیجیتال» بدون اذعان به طرح‌های کلاهبرداری گسترده که اعتماد عمومی به ارزهای دیجیتال را از بین برده است، حمله کرد.
وی همچنین وعده داد تا در صورت ورود دوباره به کاخ سفید متعهد می‌شود که کار شرکت‌های استخراج ارز دیجیتال در ایالات متحده را آسان‌تر کند.

فعالان این صنعت هم به نوبه خود ترامپ را پذیرفته‌اند. رهبران و سرمایه گذاران آن تاکید کرده‌اند که میلیون ها دلار به کمپین انتخاباتی و کمیته های سیاسی او کمک کرده و خواهند کرد.
ترامپ در این کنفرانس سالانه چندین تعهد مهم در مورد این صنعت و فعالان ارزهای دیجیتال در آمریکا داد، از جمله اینکه «گری جنسلر» رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار را که سیاست‌های خصمانه علیه این صنعت دارد، کنار خواهد گذاشت و اقدام به ایجاد یک «ذخایر استراتژیک ملی بیت کوین»خواهد کرد.

ترامپ همچنین در این کنوانسیون، گفت: اگر قرار است رمزارز آینده دنیا را تعریف کند،می‌خواهم رمرز ارزها و بیت کوین در ایالات متحده استخراج، ضرب و ساخته شود.آمریکا به هیچ وجه  ۲۱۰ هزار بیت کوین خود را نمی فروشد و در صورت رئیس جمهور شدن دوباره ذخیره ملی استراتژیک بیت کوین ایجاد می‌کنم تا بیت کوین از طلا پیشی بگیرد و تلاش می‌کنم تا با استفاده از کریپتوها و بیت کوین اقتصاد آمریکا را رشد دهم. در ریاست جمهوری من آمریکا به مرکز جهان برای رمزارزها تبدیل خواهد شد. 

با توجه به شعارهای تبلیغاتی ترامپ مبنی بر اینکه اجازه نخواهد داد چین تنها ماینرو بهره‌بردار اصلی بیت‌کوین در جهان باشد، به نظر می‌رسد و با وعده‌های شدید حمایتی از صنعت کریپتو ، درصورتی که موفق به حضور دوباره در کاخ سفید شود، علاوه بر بازارهای مالی آمریکا، سایر بازارهای مالی در جهان نیز شاهد تغییرات گسترده خواهند بوداین اظهارات درحالی مطرح می‌شود که در آمریکا هنوز برای میلیون‌ها آمریکایی، رمزارزها یک صنعت بی‌ثبات با تلاطم‌های بسیار و راه بسیار خوبی برای پولشویی و کلاهبرداری است، به همین دلیل اقدامات علیه این بازار در این کشور کم نبوده که مهمترین آن دستگیری، محاکمه و زندانی شدن سام بنکمن فرید، بنیانگذار صرافی ارزهای دیجیتال FTX است. وی در ماه مارس( فروردین سال جاری) به دلیل اجرای یک طرح کلاهبرداری چند میلیارد دلاری از طریق شرکت‌هایش به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

در کمپین انتخاباتی ترامپ گفته نمی‌شود، چه چیزی باعث چرخش ۱۸۰ درجه ای رئیس جمهور سابق آمریکا در مورد بیت‌کوین شده است، بلکه «برایان هیوز» سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای فقط به این موضوع اشاره کرده که نوآوران رمزارز و سایرین در بخش فناوری مورد حمله دموکرات‌ها هستند، در حالی که رئیس‌جمهور سابق آماده تشویق رهبری آمریکا در این فناوری و سایر فناوری‌های نوظهور است.

تحلیلگران می‌گویند ترامپ که یک تاجر است با استفاده از روش کسب و کار خود و خوی تجاری‌اش برای رسیدن به کاخ سفید به هر کار و  ابداعی دست می‌زند و به همین دلیل با تغییر موضع و  حمایت از صنعت کریپتو نه تنها توانسته تعداد هواداران خود در جمهوری‌خواهان را افزایش دهد، بلکه آن‌ها را در محوریت بیت‌کوین متحد کرده است. به همین دلیل وعده داده است که درصورت بازگشت به کاخ سفید جنگ با صنعت و فعالان کریپتو را در آمریکا پایان خواهد داد.

با توجه به شعارهای تبلیغاتی ترامپ مبنی بر اینکه اجازه نخواهد داد چین تنها ماینرو بهره‌بردار اصلی بیت‌کوین در جهان باشد، به نظر می‌رسد و همچنین با وعده‌های شدید حمایتی از صنعت کریپتو ، درصورتی که موفق به حضور دوباره در کاخ سفید شود، علاوه بر بازارهای مالی آمریکا، سایر بازارهای مالی در جهان نیز شاهد تغییرات گسترده یا تکانه ‌های غیرقابل پیش‌بینی خواهند بود.

منبع اولیه . ایرنا – مریم شفیعی

منبع:

 

https://grandviewresearch.com/industry-analysis/us-cryptocurrency-market-report#:~:text=The%۲۰U.S.%۲۰cryptocurrency%۲۰market%۲۰size,۱۲.۰%۲۵%۲۰from%۲۰۲۰۲۳%۲۰to%۲۰۲۰۳۰.

https://www.forbes.com/digital-assets/crypto-prices/?sh=۶b۹۸۶۱۲۴۷۸۵۰

https://nypost.com/۲۰۲۴/۰۷/۲۷/us-news/trump-pledges-to-make-us-the-crypto-capital-of-the-planet-during-speech-at-worlds-largest-bitcoin-conference/

https://edition.cnn.com/۲۰۲۴/۰۷/۲۷/politics/donald-trump-bitcoin-cryptocurrency/index.html

https://www.washingtonpost.com/politics/۲۰۲۴/۰۷/۱۴/tرrump-cryptocurrency-donors/

https://www.bloomberg.com/news/articles/۲۰۲۴-۰۷-۱۹/trump-s-disdain-for-digital-dollar-risks-cold-war-era-in-money

https://www.bloomberg.com/news/articles/۲۰۲۴-۰۶-۲۴/crypto-may-become-the-new-trump-trade-bernstein-analysts-say

https://www.coindesk.com/policy/۲۰۲۴/۰۷/۱۰/trumps-new-crypto-enthusiasm-could-help-him-win-more-votes-poll/
https://time.com/۶۹۸۱۰۳۵/donald-trump-crypto-election-۲۰۲۴/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *