چهارشنبه 06 تیر 1403 - Wednesday 26 June 2024

وعده گروه ۷ برای تامین واکسن کشورهای فقیر زیر تیغ انتقاد

وعده گروه ۷ برای تامین واکسن کشورهای فقیر زیر تیغ انتقاد

 به رغم وعده هفت کشور بزرگ صنعتی جهان موسوم به گروه ۷ درباره اختصاص یک میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای نیازمند، منتقدان این طرح می گویند این کمک مشکلات ساختاری این کشورها در عرضه واکسن را حل نمی کند.

به گزارش ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: این انتقاد در شرایطی مطرح شده است که نشست سران گروه هفت قرار است از امروز جمعه به میزبان لندن برگزار شود.

انگلیس قرار است ۱۰۰ میلیون دوز واکسن مازاد خود را در یک سال آینده به کشورهای کم دارمد اعطا کند. این کمک انگلیس بخشی از وعده گروه ۷ درباره اعطای دستکم یک میلیارد دوز واکسن کووید-۱۹ است.

آمریکا نیز وعده داد ۵۰۰ میلیون دوز واکسن شرکت فایزر را به قیمت ۳ میلیارد دلار برای توزیع در ۱۰۰ کشور فقیر خریداری و قرار است ۲۰۰ میلیون دوز واکسن را امسال توزیع کند. این کشور همچنین ۸۰ میلیون دوز از واکسن مازاد خود را تا پایان ماه ژوئن (خرداد-تیر) را به کشورهای کم درامد خواهد داد.

اما گروهی فعالان سیاسی از جمله گوردن براون نخست وزیر سابق انگلیس می گویند بسته کمک گروه ۷ مشکلات ساختاری کشورهای کم درامد در حفظ زنجیره دائمی تامین واکسن را حل نکرده و این کشورها دستکم به ۱۲ میلیارددوز واکسن به هزینه ۵۰ میلیارد دلار دارند.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده میزان ابتلا به ویروس کرونا در سه هفته گذشته در آفریقا افزایش داشته است و ۴۷ کشور از ۵۴ کشور افریقایی را درگیر کرده است. تقریبا ۹۰ درصد این کشور نمی توانند ۱۰درصد جمعیت خود را تا سپتامبر (شهریور) آینده واکسینه کنند مگر این که کشورهای آفریقایی بتوانند ۲۲۵ میلیون دوز واکسن بیشتر دریافت کنند.

این سازمان اعلام کرده که ۳۲ میلیون دوز واکسن در آفریقا، تنها یک درصد از بیش از ۲.۱ میلیارد دوز واکسنی است که تاکنون ر جهان تزریق شده است. قاره آفریقا تقریبا یک میلیارد و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد تنها ۲ درصد از جمعیت یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده اند و فقط به ۹.۴ میلیون نفر از آفریقایی ها هر دو دوز واکسن کرونا تزریق شده است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس ابتدا در فوریه گذشته وعده دادکه کشورش بیشتر مازاد واکسن خود را به کشورهای فقیر خواهد داد. در اعلام وعده این کشور برای اختصاص واکسن به این کشورها جزییات بیشتری ذکر شده است.

انگلیس تا پایان ماه سپتامبر (شهریور) ۵ میلیون دوز واکسن را اعطا می کند که این روند از هفته های آینده شروع خواهد شد.۹۵ میلیون دوز واکسن دیگر نیز در یک سال آینده تامین خواهد شد که شامل ۲۵ میلیون دوز واکسن تا پایان  ماه ۲۰۲۱ است. هشتاددرصد از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن انگلیس از طریق برنامه سازمان ملل موسوم به کوواکس برای کمک به کشورهای فقیر اعطا خواهد شد و بقیه از طریق همکاری های دوجانبه با کشورهایی که خود انگلیس گزینش خواهد شد، به اشتراک گذاشته می شود.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه  نیز گفته شرکت های داروسازی باید ۱۰ درصد از تولید واکسن خود را کمک کنند و واکسینه شدن ۶۰ درصد آفریقایی ها را تا پایان سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ هدف قرار داده است.

رهبران غربی نگران ارسال واکسن های مازاد خود به خارج از کشورشان هستند و تاکید دارند که نخست باید جمعیت خود را واکسینه کنند اما این استدلال آنها با توجه به افزایش ذخیره واکسن در این کشورها از حالت توازن خارج شده است.

انگلیس از گروه ۷ خواسته است شرکت های داروسازی را به استفاده از الگوی اکسفورد استرازنکا تشویق کنند که شامل عرضه واکسن بدون بهره در دوران همه گیری است.

شرکت های آمریکایی مادرنا و فایزر و جانسون اند جانسون تاکنون متعهد شده اند ۱.۳ میلیارددوز واکسن بدون بهره را در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار دهند. در این مدل شرکت های داروسازی به محض کنترل همه گیری شروع به دریافت بهره می کنند.

رهبران هفت کشور صنعتی جهان در دهکده ساحلی کورن‌وال انگلیس گردهم‌آمده‌اند تا درچارچوب اجلاس گروه هفت در مورد مسائل مهم جهانی از جمله همه‌گیری کرونا و تغییرات آب و هوایی بحث و تبادل نظر کنند. این اولین نشست رهبران اقتصادهای توسعه یافته طی حدود دو سال اخیر بشمار می‌رود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *