یکشنبه 10 تیر 1403 - Sunday 30 June 2024

پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۶۳ درصد رسید/ پوشش ۸ میلیونی فیبرنوری

پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۶۳ درصد رسید/ پوشش ۸ میلیونی فیبرنوری

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پیشرفت شبکه ملی اطلاعات تا خرداد امسال به ۶۳ درصد رسیده است، گفت: پوشش پروژه ملی فیبر نوری کسب و کارها و منازل در کشور به بیش از هشت میلیون خانوار (۴۰ درصد) رسیده است.

علی‌اصغر انصاری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره میزان پیشرفت و استقرار شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم، اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات به پیشرفت بیش از ۶۳ درصد تا خردادماه سال جاری رسیده است.

وی افزود: شبکه ارتباطی شبیه راه‌های مواصلاتی بین‌شهری و معابر داخل شهر است. همان‌طور که برای اتصال شهرهای بزرگ به یکدیگر اتوبان‌های متعدد ساخته می‌شود تا مردم بتوانند به‌راحتی جابه‌جا شوند، شبکه ارتباطی نیز برای تسهیل و تسریع دسترسی به شبکه پر سرعت نیاز به ایجاد چنین راه‌هایی دارد.

رشد ۱۰۰ درصدی شبکه انتقال

دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات ادامه داد: شبکه ارتباطی کشور دارای بخش‌های شبکه اصلی (هسته)، شبکه داخلی شهری (مترو) و شبکه‌های دسترسی (کاربران) است که در دولت سیزدهم به‌تمامی این لایه‌ها پرداخته شد.

دولت سیزدهم شبکه ملی اطلاعات را با پیشرفت ۲۳ درصدی تحویل گرفت که پیشرفت آن تا خرداد امسال به بیش از ۶۳ درصد رسیده است

انصاری بیان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم شرکت ارتباطات زیرساخت شبکه خود را در لایه‌های انتقال و دیتا یا همان IP تاکنون توسعه داد؛ به طوری که ظرفیت شبکه انتقال از حدود ۳۰ ترابیت بر ثانیه به ۶۰.۱۷ ترابیت بر ثانیه رسید که رشد تقریباً ۱۰۰ درصدی داشت؛ همچنین ظرفیت شبکه IP نیز از ۲۸ به ۵۶ ترابیت بر ثانیه رسیده که رشد این بخش هم حدود ۱۰۰ درصد بوده و همچنان نیز ادامه دارد. با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ممکن است رشد بیشتری را تجربه کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات گفت: در لایه شبکه مترو یا شبکه درون‌شهری، کار کُندتر اجرا شد؛ چراکه این شبکه در اختیار شرکت مخابرات ایران است و این مجموعه به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانست زیرساخت‌هایش را متناسب با نیازها توسعه دهد؛ این امر باعث اشباع شبکه‌های شهری شد، اما با تدابیری که اندیشیده شده، انتظار می‌رود با کمک وزارت ارتباطات، شبکه مذکور نیز متناسب با نیاز حال و آینده توسعه یابد.

وی تصریح کرد: نکته قابل‌توجه این است که برای توسعه شبکه انتقال زیرساخت پس از برگزاری مناقصه و تشریفات قانونی در ابتدای دولت، از تجهیزات یک شرکت ایرانی توانمند استفاده شده است. در آن زمان برای توسعه شبکه زیرساخت یک شرکت خارجی نیز مدنظر بود، اما با هدف حمایت از تولیدات بومی بستر همکاری با تولیدکننده ایرانی فراهم شد و این شرکت به‌خوبی توانست ظرفیتی که نیاز داشتیم را تأمین کند.

پوشش ۴۰ درصدی فیبرنوری در کشور

انصاری خاطرنشان کرد: بخش دیگری از اقداماتی در جهت سرعت گرفتن استقرار شبکه ملی اطلاعات و نیز تأمین شبکه پر سرعت و پایدار انجام شده، پروژه ملی فیبر نوری کسب‌وکارها و منازل است که اکنون پوشش آن در سراسر کشور به بیش از هشت میلیون خانوار یعنی ۴۰ درصد میزان هدفگذاری شده (۲۰میلیون پوشش) رسیده است.

ظرفیت شبکه انتقال از ۳۰ ترابیت بر ثانیه به ۶۰.۱۷ ترابیت بر ثانیه و ظرفیت شبکه IP از ۲۸ به ۵۶ ترابیت بر ثانیه رسیده است که رشد ۱۰۰ درصد دارد

دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات ادامه داد: از طرف دیگر به موازات افزایش پوشش فیبرنوری منازل و کسب وکارها باید برای افزایش آمار اتصال و استقبال مردم از این پروژه، بازارسازی صورت بگیرد تا کاربران با تجربه سرعت و کیفیت بسیار بالا این فناوری را احساس کنند.

کمک وزارت ارتباطات برای دسترسی کاربران به مودم ارزان‌قیمت

وی گفت: در این راستا وزارت ارتباطات با ارائه کمک‌های زیرساختی و حمایتی به اپراتورها و شرکت‌های تولیدکننده مودم، شرایطی را فراهم می‌کند تا مودم‌ها باقیمت کمتری در اختیار کاربر نهایی قرار بگیرد تا نسبت به استفاده از آن ترغیب شوند. یکی از مسائلی که شهید رئیسی به آن تأکید داشت، کم‌کردن فاصله ایجاد پوشش تا اتصال خانوارها بود که با اتخاذ سیاست‌های تشویقی این اتفاق رخ خواهد داد.

انصاری تاکید کرد: در حال حاضر در خصوص ظرفیت هسته شبکه ارتباطی کشور مشکلی وجود ندارد، اما باید به این نکته توجه داشت که افزایش تعداد کاربران فیبرنوری با پهنای باند بالا، افزایش ترافیک را به‌صورت نمایی به دنبال خواهد داشت؛ لذا باید برای افزایش مجدد ظرفیت لایه انتقال از همین حالا برنامه‌ریزی کنیم.

تعداد سایت‌های اینترنت نسل پنجم به ۶ هزار سایت خواهد رسید

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در لایه دسترسی (کاربر) علاوه بر پروژه فیبر نوری، موضوع اینترنت نسل پنجم و افزایش سایت‌های ارائه دهنده این خدمت نیز در دستور کار قرارگرفته است، گفت: با توجه به مجوز اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در پروانه فعالیت خود، برنامه ما این است که تا پایان سال جاری آمار ایستگاه اینترنت نسل پنجم از نزدیک به ۲ هزار ایستگاه به ۶ هزار ایستگاه افزایش یابد تا شبکه پر سرعتی که قول داده بودیم در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم شبکه ملی اطلاعات را با پیشرفت ۲۳ درصدی تحویل گرفت، گفت: بر اساس ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی، تا پایان بهمن ۱۴۰۲ میزان استقرار و پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۵۹.۱۸ رسیده بود.

 

انصاری تأکید کرد: موضوع شبکه ملی اطلاعات مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی و از تکالیف برنامه هفتم توسعه است و خوشبختانه اکنون ما با مرکز ملی فضای مجازی به یک زبان مشترک با برنامه و شاخص‌گذاری واحد رسیده‌ایم که با تغییر دولت‌ها آنچنان تغییری نخواهد کرد.

دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات افزود طبق برنامه‌ریزی انجام شده، پیشرفت شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال ۱۴۰۳ باید به ۸۰ درصد خواهد رسید و ریل‌گذاری برای این پیشرفت شتابان نیز انجام شده است.

وی گفت: معماری شبکه ملی اطلاعات متشکل از سه‌لایه زیرساخت ارتباطی، زیرساخت اطلاعاتی و خدمات پایه است. در کنار این سه‌لایه افقی، لایه‌های عمودی به‌عنوان الزامات امنیتی، استقلال، فرهنگی، پدافند غیرعامل و اقتصادی نیز قرار گرفته است.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در زیرساخت اطلاعاتی اجزایی مانند مراکز داده‌های عمومی و اختصاصی وجود دارد. قطب مراکز داده، مناطقی است که مراکز داده با تعداد فضای رک زیاد در آنجا تأسیس می‌شوند. وزارت ارتباطات به مراکز داده مستقر در قطب‌های مراکز داده، زیرساخت پایدار و زمین ارزان‌قیمت واگذار می‌نماید تا احداث و بهره‌برداری این مراکز توجیه اقتصادی داشته باشند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *