چهارشنبه 06 تیر 1403 - Wednesday 26 June 2024

چرا نرخ مصوب شکر در بازار رعایت نمی شود؟ | قیمت شکر بسته بندی و فله را ببینید

چرا نرخ مصوب شکر در بازار رعایت نمی شود؟ | قیمت شکر بسته بندی و فله را ببینید

در حالی که قیمت مصوب شکر ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است اما شکر در بنکداری‌ها نرخ‌های مختلفی دارد. در حال حاضر، در بنکداری‌ها هر کیلو شکر بسته‌بندی ۴۹ هزار تومان است اما قیمت شکر فله متفاوت است و  به قیمت ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان عرضه می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، اواخر اردیبهشت‌ماه امسال قیمت جدید شکر از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام شد. بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو شکر از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. علت افزایش ۵۱ درصدی قیمت شکر، افزایش قیمت چغندرقند و حذف ارز ترجیحی اعلام شد.

در حالی که قیمت مصوب شکر ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است اما شکر در بنکداری‌ها نرخ‌های مختلفی دارد. در حال حاضر، در بنکداری‌ها هر کیلو شکر بسته‌بندی ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان است اما قیمت شکر فله متفاوت است و به قیمت ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در مورد علت گرانی شکر در بنکداری‌ها به همشهری می‌گوید: قیمت جدیدی که مصوب شده است با قیمت بازار همخوانی ندارد و ما موفق نشدیم شکر را به این قیمت‌ها تهیه و توزیع کنیم.

رضا کنگری با بیان اینکه قیمت مصوب شکر غیرکارشناسی است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر شکر به قیمت ۳۵ هزار تومان در اختیار ما قرار می‌گیرد و به ما اعلام شده است آن را با ۱۰ درصد ارزش افزوده به قیمت ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان به مصرف‌کننده نهایی برسانیم. اما قیمت ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت تمام‌شده عمده‌فروشی است و با احتساب سود عمده‌فروشی و خرده‌فروشی و هزینه‌های جابه‌جایی و بسته‌بندی به ۴۶ هزار تومان می‌رسد.

کنگری ادامه می‌دهد: قبل از اعلام نرخ مصوب، ما آنالیز قیمتی خود را برای ستاد تنظیم بازار ارسال و اعلام کردیم که قیمت مصوب باید ۴۶ هزار تومان باشد اما متاسفانه تاکنون به این آنالیز توجهی نشده است.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه قیمت ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان صرفه اقتصادی ندارد، می‌‎گوید: خوشبختانه کمبودی در بازار نیست اما به دلیل عدم صرفه اقتصادی، هیچ صنفی از توزیع شکر استقبال نکرد و این شرایط سبب شده که قیمت شکر هنوز به ثبات نرسد و در بنکداری‌ها در محدوده ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان فروخته شود.

کنگری با بیان اینکه ما در حال پیگیری هستیم تا قیمت‌ها اصلاح شود، می‌افزاید: در حال حاضر صنف ما متضرر است چون وقتی تعزیرات می‌آید می‌گوید قیمت مصوب ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان است در حالی که بنکدار شکر را گران می‌خرد و مجبور است آن را گران هم بفروشد. البته ما معدود مغازه‌هایی هم داریم که شکر را حتی پایین‌تر از قیمت مصوب هم عرضه می‌کنند که دلیلش این است که کالا را از قبل و با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تهیه کردند اما در حال حاضر که ارز شکر ۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان است فروش آن به قیمت ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان صرفه ندارد و ما درخواست بازنگری در قیمت را داریم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *