شنبه 06 مرداد 1403 - Saturday 27 July 2024

برای هوش مصنوعی در ایران چه اولویت‌هایی در نظر گرفته شده است؟

برای هوش مصنوعی در ایران چه اولویت‌هایی در نظر گرفته شده است؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابلاغ سند ملی هوش مصنوعی، 38 اولویت را برای این فناوری در کشور برشمرده است. این اولویت‌ها کدام‌اند؟
در این هفته، شورای عالی انقلاب فرهنگی سند ملی هوش مصنوعی را به دستگاه‌ها ابلاغ کرد. سندی که قرارگرفتن ایران در میان 10 کشور پیشرو در حوزه هوش مصنوعی تا سال 1412 را چشم‌انداز و هدف خود قرار داده است.در این سند، 38 حوزه اولویت‌دار این فناوری در کشور و همچنین 7 هدف کلان برای هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است.

اولویت‌های هوش مصنوعی در کشور

سند ملی هوش‌ مصنوعی ایران، اولویت‌های خود را در 10 محور دسته‌بندی کرده است. در بین این اولویت‌ها، توسعه ربات‌های گفتگوگر فارسی و مترجم‌های هوشمند عمومی و تخصصی به چشم می‌خورد.توسعه دستگاه‌های حمل‌ونقل هوشمند خودران و بدون سرنشین و همچنین خانه هوشمند نیز از اولویت‌هایی است که برای بخش انرژی شناخته شده است. صنایع نیز بهتر است به سامانه‌های هوشمند تعمیر و نگهداری تجهیزات روی بیاورند.طبق اولویت‌های این سند، هوش مصنوعی بایستی به عنوان دستیار در کنار پزشکان، معلمان و قاضیان قرار گیرد. دستگاه‌های دولتی و خدماتی نیز از این فناوری بایستی در هوشمندسازی گردش کار خود و همچنین افزایش شفافیت استفاده کنند.در حوزه محیط زیست نیز پایش و کنترل آلودگی‌های زیست‌محیطی اولویت این فناوری است. از طرفی، داده‌های کشاورزی بایستی برای اصلاح الگوی کشت استفاده شوند. توسعه دوقلوهای دیجیتال، کمک به کاهش حوادث جاده‌ای و مراقبت از مالکیت آثار در فضای مجازی از اولویت‌های دیگری است که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای هوش مصنوعی در نظر گرفته است.

دانش‌بنیان‌های هوش مصنوعی تا 1407

به گزارش فارس بر اساس سند ملی هوش مصنوعی، 7 هدف کلان برای هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان است.در حال حاضر، طبق اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حدود 500 شرکت در حوزه هوش مصنوعی مشغول به فعالیت هستند. سند هوش مصنوعی می‌گوید هم‌اکنون حدود 8,400 نفر در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند که تا 1407 باید این مقدار به 20,000 نفر برسد. به عبارتی در هر سال حدود 3,000 شغل در این حوزه بایستی ایجاد شود.طبق اعلام سند، شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه هوش مصنوعی دارای فروشی در حدود 300 میلیارد تومان هستند که تا 1407، این مقدار باید رشد 7 برابری را تجربه کند و به میزان 2,000 میلیارد تومان برسد. از طرفی، هم‌اکنون 5 شرکت بزرگ و فعال در حوزه هوش مصنوعی وجود دارد که تا 4 سال آینده این مقدار باید 2 برابر شود.گفتنی است در این سند، جز شرکت‌های دانش‌بنیان، 6 هدف کلان دیگر برای هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است. هدف‌گذاری برای تربیت سرمایه انسانی متخصص، تولید علم، ثبت اختراع و نقش‌آفرینی در تعاملات بین‌المللی تا سال 1407 از این موارد است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *