سه شنبه 09 مرداد 1403 - Tuesday 30 July 2024

تدوین مراحل نهایی سند ملی توسعه علوم و فناوری‌های کوانتومی

تدوین مراحل نهایی سند ملی توسعه علوم و فناوری‌های کوانتومی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تدوین مراحل نهایی سند ملی توسعه علوم و فناوری‌های کوانتومی خبر داد و گفت:‌ کوانتوم از فناوری‌های مهم و به روز در جهان است که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این زمینه تصویب سیاست‌های مورد نیاز کشور را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست با مسئولان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با قدردانی از مسئولان این دانشگاه، عهده‌دار بودن ۴۰ درصد بار آموزش عالی استان توسط دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی را حائز اهمیت دانست.

فعالیت شورا در چهار حوزه کاری علم، فناوری، فرهنگی و اجتماعی
وی با یادآوری اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهار حوزه کاری علم، فناوری، فرهنگی و اجتماعی فعالیت می‌کند، افزود: فعالیت شورا در این چهار حوزه، کار پیمایشی، رصد، شناخت میدانی، مسئله‌شناسی و اولویت‌شناسی بوده و هم نسبت به برخی مسائل سیاستگذاری می‌کند و در واقع شأن اصلی این شورا نیز سیاست‌گذاری است.
خسروپناه با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی کاربردی و عملیاتی است و سیاست‌های کلان را مقام معظم رهبری در هر حوزه ابلاغ می‌کنند، عنوان کرد: این شورا کار راهبری و هدایتگری را نیز بر عهده دارد و زمانی که سندی نوشته می‌شود، پیگیری اجرای آن را نیز دنبال می‌کند.
وی به ابلاغ چند سند مهم حوزه علم و فناوری در طول یک سال و نیم گذشته اشاره کرد و گفت: سند امنیت غذایی که سال گذشته توسط رئیس جمهور شهید ابلاغ شد، از جمله این سندهاست و چند سند مهم دیگر نیز در دستور کار شورا قرار دارد.

چرا با حضور ۱۲ هزار هیات علمی مسائل بسیاری در حوزه کشاورزی وجود دارد
به گزارش ایرنا دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه در حوزه امنیت غذایی خلأهایی وجود دارد، خواستار مطالعه دقیق این سند توسط استادان دانشگاه و سنجشِ نسبتِ دانشگاه و کارهایی که دانشگاه‌ها می‌توانند در پیشبرد این سند داشته باشند، شد.
وی در ادامه با ذکر مثالی از خلأ موجود در حوزه امنیت غذایی خاطرنشان کرد: سالانه ۱۰ الی ۱۱ میلیون تُن گندم در کشور برداشت می‌شود که یک میلیون تُن از این گندم تولیدی که با زحمت بسیار کشاورزان صورت می‌گیرد، توسط کمباین‌ها از بین می‌رود و این در واقع نابودی ۱۰ درصد از گندم تولیدی کشور است.
خسروپناه ادامه داد: همچنین صرفاً ۲۵ درصد عدس و لوبیای مورد استفاده در کشور تولید می‌شود و ۷۵ درصد آن وارداتی است یا برای مثال هنوز تاکنون بحث تراریخته در کشور تعیین تکلیف نشده است؛ عده‌ای مخالف تولید تراریخته در کشور هستند در صورتی که با پیگیری‌های صورت گرفته مشخص می‌شود مخالفان این موضوع، خود، واردکننده تراریخته هستند به همین سبب باید بررسی شود که چرا با حضور ۱۲ هزار هیات علمی رشته کشاورزی در کشور، مسائل بسیاری در حوزه کشاورزی وجود دارد.

اهمیت راه‌اندازی دانشکده هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها
وی با بیان اینکه در طول یک سال و نیم گذشته حدود ۲۰ دستگاه به صورت پراکنده در حوزه هوش مصنوعی فعالیت داشته و نقشه راهی در این خصوص وجود نداشت، عنوان کرد: سند هوش مصنوعی با کمک این ۲۰ دستگاه تدوین و ابلاغ شد همچنین تاسیس سازمان هوش مصنوعی در معاونت علمی ریاست جمهوری نیز مصوب و سازمان افتتاح شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه اگر در حوزه هوش مصنوعی عقب بیفتیم در واقع به عقب‌ماندگی در همه حوزه‌ها منجر خواهد شد، به اهمیت راه‌اندازی دانشکده هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و تاسیس دانشکده هوش مصنوعی، فضای مجازی و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه برای نقش‌آفرینی در این حوزه را موثر ارزیابی کرد.
وی درباره سند ملی توسعه علوم و فناوری‌های کوانتومی نیز بیان داشت: کوانتوم از فناوری‌های مهم و به روز در جهان است که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این زمینه تصویب سیاست‌های مورد نیاز کشور را در دستور کار قرار داده است که با مشارکت نخبگان و صاحب نظران این حوزه این سند تدوین و در حال نهایی شدن است.
خسروپناه اذعان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی که مطابق فرمایش مقام معظم رهبری به عنوان قرارگاه حکمرانی علم و فرهنگ کشور تعیین شده است، در نظر دارد با توجه به تنوع مسائل و تکثر ظرفیت‌ها در استان‌های مختلف از حداکثر ظرفیت نخبگانی و تصمیم‌سازی کشور بهره‌مند شده و به این دلیل هیات‌های اندیشه‌ورز استانی در استان‌های مختلف تشکیل شده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *