یکشنبه 03 تیر 1403 - Sunday 23 June 2024

تلاش دانشگاه‌ها در حوزه کوانتوم در نبود زیر ساخت‌های کافی

تلاش دانشگاه‌ها در حوزه کوانتوم در نبود زیر ساخت‌های کافی

عضو هیات علمی مرکز کوانتوم شریف با بیان اینکه اقدامات خوبی در زمینه کوانتوم در کشور انجام شده است، گفت:  تلاش‌های بسیاری از سوی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در زمینه کوانتوم انجام می‌گیرد؛ اما نبود بودجه، آزمایشگاه و زیر ساخت‌های کافی باعث می‌شود با کشورهای دیگر نتوانیم رقابت کنیم. با این وجود، همه علاقه‌مندان به این حوزه در حال تلاش هستند باوجود شرایط محدودی که وجود دارد، اقدامات موثر انجام دهند.

جواد صالحی، عضو هیئت علمی مرکز کوانتوم شریف و دانشکدهٔ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با ایسنا گفت: خوشبختانه دانشگاه ها و مراکز علمی کشور به موقع متوجه اهمیت و تاثیرگذاری دانش کوانتوم شده اند.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در زمینه کوانتوم در کشور انجام شده است، افزود: تلاش های بسیاری از سوی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در زمینه کوانتوم انجام می گیرد؛ اما نبود بودجه، آزمایشگاه و زیرساخت‌های کافی باعث می شود با کشورهای دیگر نتوانیم رقابت کنیم. با این وجود، همه علاقه مندان به این حوزه در حال تلاش هستند و با شرایط محدود که وجود دارد اقدامات موثر انجام می دهند.

صالحی با اشاره به موضوع کوانتوم گفت: در کوانتوم اتفاقاتی می افتد که در جهان عادی وجود ندارد. شرایطی که در کوانتوم است، باعث می شود مکانیزم هایی ایجاد شود تا بتوانیم در رابطه با محاسبات و اطلاعات رمز شده از شرایط کوانتوم شده بهره مند شویم و به سیستم هایی دست یابیم که در دنیای عادی نمی توان آن ها را معرفی کرد. در آفرینش طوری به نظر می آید که عملکرد ذرات در دنیا عادی حس نمی شود؛ اما دو تا ذره می توانند در هم تنیده شوند و هر چقدر از هم دور باشند روی یکدیگر تاثیرگذاری داشته باشند. در علم کوانتوم این پرسش پیش می آید چگونه این اتفاق می افتد؟

وی با بیان اینکه در دنیا رقابت شدیدی در رابطه با علم کوانتوم وجود دارد، افزود: آمریکای شمالی و چینی ها بسیار برای علم کوانتوم سرمایه گذاری کرده اند. چینی ها بالای سی و چهل ملیارد دلار برای تحقیقات سرمایه گذاری کرده اند و  اولین ماهواره کوانتومی را ساختند. صد سال پیش علم کوانتوم در  اروپا شکل گرفته است و آنها نیز در این زمینه قدرتمند هستند. در خارج از کشور به فکر ایجاد رشته مهندسی کوانتوم هستند. در آینده نه چندان دور به میزانی این فناوری مستقل خواهد شد که دانشگاه ها و رشته مختص خود خواهد داشت.

عضو هیئت علمی مرکز کوانتوم شریف درباره تحریم دانشگاه ها نیز گفت: علم جهانی شده است با بودن اینترنت دیگر نمی توان برای محققان محدودیت ایجاد کرد. خیلی از نشریات چینی نیز معتبر و قابل رقابت با نشریات معروف دنیا هستند و محدودیتی ندارند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *