سه شنبه 09 مرداد 1403 - Tuesday 30 July 2024

درخشش «ققنوس» ایرانی در مسابقات فرمول خودروی دانشجویی لندن

درخشش «ققنوس» ایرانی در مسابقات فرمول خودروی دانشجویی لندن

 گروه فرمول خودروی دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با خودروی الکتریکی «ققنوس» در مسابقات فرمول دانشجویی ۲۰۲۴ لندن شرکت کرده و موفق به کسب رتبه هفدهم در رده خودروهای الکتریکی و در کلاس کانسپت (طراحی مفهومی) شد.

مسابقات بین المللی خودروی فرمول دانشجویی (formula student) بزرگترین و معتبرترین مسابقات دانشجویی در دنیاست و هر ساله با حضور بیش از ۷۰۰ گروه دانشجویی از دانشگاه‌های مختلف سراسر جهان در بیش از ۲۰ کشور برگزار می‌شود. گروه‌های دانشجویی در این مسابقات ابتدا خود باید خودرو را طراحی کرده و بسازند بعد می‌توانند با آن در کلاس‌های مختلف مسابقه دهند.

کشور انگلیس ۲۷ تا ۳۱ تیر سال جاری، در پیست مسابقات شهر سیلوراستون نزدیکی لندن میزبان ۱۲۱ گروه دانشجویی از ۲۰ کشور دنیا؛ از جمله انگلستان، فرانسه، مکزیک، ترکیه، ایرلند، پرتغال، اتریش، مصر، امارات، چین و ایران بود، تنها نماینده ایران در این مسابقات، گروه خودرو فرمول دانشجویی به نام ریستیگ اف‌یوام دانشگاه فردوسی مشهد با خودروی ققنوس از تیم مسابقات بود.

گروه خودرو فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، با سابقه حضور در مسابقات فرمول دانشجویی کلاس کانسپت روسیه ۲۰۱۴ و مسابقات فرمول دانشجویی کلاس ۱ ایتالیا ۲۰۱۸ و ۲۰۲۳ پرسابقه ترین تیم شرکت کننده کشور در این مسابقات است. این مسابقات در ۳ کلاس کانسپت (طراحی مفهوم)، کلاس ۱، کلاس خودران و در سه رده خودروهای احتراق داخلی، الکتریکی و خودران برگزار می‌شود.

تیم یادشده از دانشگاه فردوسی مشهد با خودرو ققنوس در رده خودروهای الکتریکی و در کلاس کانسپت با سایر گروه‌ها رقابت کرد. این گروه با وجود مشکلات قبل از مسابقات، مانند رد شدن درخواست ویزا تمام اعضا یک ماه قبل از مسابقات و قبول شدن درخواست ویزا برخی از اعضا، توانست در مسابقات بین المللی بریتانیا در کلاس کانسپت حضور یابد.

کلاس کانسپت دارای ۳ بخش دیزاین (طراحی مفهومی)، کاست و بیزنس پلن (توسعه طرح تجاری) است.

در بخش دیزاین (طراحی مفهومی) گروه های شرکت کننده به توضیح و دفاع از طراحی های خود می پردازند. هدف این بخش این است که تیم ها اهداف خود از طراحی هر بخش نظیر دلیل انتخاب نوع پیشرانه، مشخصات سیستم انتقال قدرت، توجیه وجود آیرودینامیک و وزن نهایی خودرو و غیره، نتایج به دست آمده و راه های رسیدن به آن نتایج را توضیح دهند.

این بخش در ۵ قسمت توسط داوران سنجش می‌شود؛ مشخص کردن اهداف کلی و پارامتر های عملکردی خودرو با در نظر گرفتن توان تیم، بررسی سیستم تعلیق، شاسی، ترمز و دیگر سازه های موجود در خودرو، بررسی نوع پیشرانه، باتری، سیستم انتقال قدرت، سیستم مدیریت دما، المترونیک و سیستم های کنترل، مدیریت پروژه و زمان بندی و ساخت.

تیم فرمول دانشجویی ققنوس توانست با ارائه قوی و هماهنگ از نظر بیشترین امتیاز کسب شده چهارمین امتیاز را کسب کرده و در رتبه پنجم قرار گیرد. (به دلیل وجود دو تیم در رتبه سوم به صورت مشترک). این تیم از بین ۳۷ تیم شرکت کننده به صورت مشترک با ۳ تیم دیگر و تنها با ۲۱ امتیاز اختلاف نسبت به تیم اول قرار گرفت.

بیزنس پلن (توسعه طرح تجاری)؛ یکی از ویژگی های منحصر به فرد مسابقات فرمول دانشجویی توجه به همه ابعاد دانشی یک مهندس است، به همین دلیل یکی از آیتم های مسابقات طراحی یک طرح تجاری برای محصول ساخته شده توسط تیم‌های دانشجویی به شمار می رود؛ زیرا در این آیتم تیم ها به طراحی و توسعه طرح کسب و کاری برای تجاری سازی محصول خود که یک خودروی فرمول دانشجویی است، برای ورود به بازارکار می پردازند.

یکی از چالش های مهم این بخش در مسابقات، حضور تمام گروه های شرکت کننده در کلاس کانسپت و کلاس ۱ و رقابت مستقیم آنهاست.

این بخش در ۳ قسمت طراحی و ارائه شد: ارائه یک برنامه تجاری پنج ساله مبتنی بر فروش خودرو طراحی شده، طراحی برنامه های تبلیغاتی برای ورود به بازار و محاسبه نسبت های مالی مربوط به طرح تجاری مثل سرمایه گذاری اولیه، نرخ بازگشت سرمایه، استراتژی همکاری با صنایع.

به گزارش ایرنا تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در نهایت توانست رتبه پانزدهم را بین ۳۷ تیم شرکت کننده در کلاس طراحی مفهومی مسابقات و رتبه چهل و پنجم را در بین ۱۰۰ تیم شرکت کننده در کلاس کانسپت و کلاس ۱ کسب کرده و بالاتر از تیم هایی از کشورهای انگلیس، عربستان، اسپانیا، نروژ، فرانسه، ایرلند، ترکیه، امارات، و مصر قرار گیرد.

کانسپت ریپورت؛ در این بخش تیم های شرکت کننده توسط داورها در مورد نحوه ساخت قطعات سیستم های نامبرده شده و محاسبات هزینه ها ارزیابی خواهند شد. تیم های شرکت کننده باید بتوانند با ارائه مدارک و شواهد معتبر و موثق شیوه ساخت خودرو و هزینه های صورت گرفته را شرح و توجیه کنند.

در این بخش تیم های شرکت کننده باید ۳ گزارش به داوران مسابقات ارائه دهند؛ BOM یا Material of Bill BOM سیستم های مشخص شده توسط مسابقات (شاسی، پدال باکس و سیستم آیرودینامیک برای مسابقات سال جاری)، نقشه ها و رندرهای مربوط به قطعات مربوط به سیستم های نامبرده شده و یک فایل حاوی اسناد و مدارک قیمت های محاسبه شده و ارائه شده. تیم فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد در نهایت توانست رتبه ۲۱ را بین ۳۷ تیم شرکت کننده از سراسر جهان کسب کند.

اعضای این تیم ۲۱ نفره تحت نظر دکتر حسین ابوترابی زارچی، عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه فردوسی بودند و اعضا دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های مهندسی مکانیک، هوافضا، برق، خودرو، صنایع و مدیریت کسب وکار از دانشگاه های فردوسی، شهید منتظر ی مشهد، صنعتی شریف، شهید بهشتی و علامه طباطبایی تشکیل می دهند.

در نهایت تیم ققنوس توانست رتبه هفدهم را به دست آورد و بالاتر از تیم هایی از کشورهای انگلیس، مصر، ایرلند، ولز، آلمان و امارات متحده عربی بایستد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *