سه شنبه 12 تیر 1403 - Tuesday 02 July 2024

در بحث‌های سیاسی، حواستان به عزیزانتان باشد

در بحث‌های سیاسی، حواستان به عزیزانتان باشد

این روزها بحث انتخابات داغ است و همه از کاندید موردنظرشان صحبت می‌کنند. جهت‌گیری‌های سیاسی ممکن است باعث بروز اختلافاتی حتی در بین خانواده‌ها شود. خواندن این گزارش به شما کمک می کند از چند راهکار برای چگونگی مدیریت بحث سیاسی در خانواده مطلع شوید.
گروه زندگی: «در طول هفته‌های اخیر، اختلاف سیاسی با همسرم داشته‌ام و همسرم با من قهر کرده.» «پسرم دائما با برادرهایش سر انتخاب رئیس جمهور در خانه بحث می‌کند.» این‌ها صحبت‌های افرادی است که در این روزها خانه‌هایشان درگیر بحث‌های سیاسی شده است.کمتر از یک‌روز دیگر به انتخاب چهاردهمین رئیس جمهور ایران مانده است و قطعا کاندید مورد نظرتان را برای چهار سال سکان‌داری ایران انتخاب کردید. اما ممکن است در خانواده‌ای برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری اختلاف نظرهایی باشد و هر یک از اعضای خانواده بنا به دلایل خودش طرفدار یکی از کاندیدهاست. گاهی اوقات این اختلاف نظرها به راحتی قابل حل بوده اما گاهی منجر به جروبحث‌هایی می‌شود که دورهمی خانوادگی را خراب ‌کند.
یکی از مهارت‌های مهم در این روزها و یا هر زمان دیگری که اختلافات سیاسی به کانون گرم خانواده‌تان کشیده می‌شود، مدیریت این اختلاف نظرهاست تا روابط خانوادگی تحت تاثیر نزاع‌های سیاسی قرار نگیرد و با یک گفت و گوی مدیریت شده به پایان برسد.
دراین مواقع خانواده‌ها باید شیوه بیان اختلاف نظر را بدانند و همچنین نظر مخالف را بپذیرند. در ادامه توصیه‌هایی که روانشناسان برای این مواقع دارند را بیان کرده‌ایم.

متعصبانه دفاع نکنید

تعصب داشتن روی هیچ مسئله‌ای خوب نیست. پیامبر اکرم (ص) درباره فرد متعصب می‌فرمایند: « کسی که مردم را دعوت به تعصب کند، به خاطر آن بجنگد و با تعصب بمیرد از ما نیست.» همچنین در حدیث دیگری فرمودند: «لجاجت بذر شر و بدی است.» همیشه در دین ما تعصب داشتن نهی شده و فرد متعصب به ضلالت و گمراهی کشیده می‌شود. به طوری که در تاریخ یکی از مهم‌ترین علل گمراهی دشمنان پیامبران، همین تعصب بیان شده است زیرا لجاجت قدرت استدلال و اندیشه را از انسان می‌گیرد.

به انتخاب هم توهین نکنید

سعی کنید گفت و گوهایتان در خانواده به جنجال کشیده نشود. به کاندید منتخب یکدیگر توهین نکنید. بحث انتخابات ریاست جمهوری فقط بحث تفاوت خط و مشی سیاسی است، در اصل اسلام و انقلاب تفاوت نظری بین کاندیدها وجود ندارد. ما در روایات داریم که حتی به دشمنان دین هم توهین نکنید. پس خود را ملزم کنید که به نامزد منتخب افراد توهین نکنید و نگاه مطلق نداشته باشید.

سعی نکنید نظر طرف مقابل را عوض کنید

یکی از مهارت‌های مورد نیاز برای یک گفت و گوی خوب که به بحث ختم نشود؛ مهارت خوب شنیدن و شنونده فعال بودن است. تلاش برای تغییر نظر یک فرد اغلب به نتایج خوبی نمی‌رسد و باعث جنجال‌های زیادی می‌شود. سعی کنید صدای فرد را به دور از دعوا بشنوید، نظرات او را صبورانه و با دقت گوش کنید، سعی نکنید او را ساکت کنید تا خودتان حرف بزنید و در عین حال که دلایل خودتان را می‌گوید دلایل طرف مقابل را هم بشنوید. این کارها علاوه بر اینکه باعث حفظ احترام طرف مقابل می‌شود به حفظ و تقویت روابطتان هم کمک می‌کند.

بگویید بعداً حرف می‌زنیم، اما دعوا را ادامه ندهید

زمانی که بحث‌های انتخاباتی و سیاسی پیش آمد سعی نکنید حتما آن را به پایان برسانید و دنبال نتیجه‌ برای آن باشید. اگر طرف مقابل هم نمی‌خواهد بحث را تمام کند شما با جملاتی مثل «در موردش فکر می‌کنم» «بعدا صحبت می‌کنیم» به جنجال خانوادگی پایان دهید.

حواستان به حرمت‌ها باشد

به این نکته دقت کنید کسی که روبه‌روی شما قرار گرفته غریبه نیست. قرار نیست بدون هیچ ملاحظه و دقتی، همه چیز را به زبان بیاورید. او یکی از اعضای عزیز خانواده شماست و باید همیشه حتی اگر بیشترین اختلاف عقیده را دارید جانب ادب و احترام را حفظ کنید. در این جور مواقع حواستان به حرمت خانواده باشد.داشتن نظر و عقیده سیاسی جز ویژگی‌های مثبت افراد است زیرا نشان‌ دهنده اهمیت به کشور است. اما حواستان باشد که این عشق و علاقه باعث نگاه متعصبانه نشود و در مواقعی که اختلاف نظرهایی در انتخاب فرد اصلح دارید؛ افراد زندگی‌تان را ناراحت نکنید. اگر لجاجتتان در بحث‌ها باعث شده یکی از اعضای خانواده‌تان ناراحت شود همین حالا دست بکار شوید و از او عذرخواهی کنید.
پایان پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *