جمعه 29 تیر 1403 - Friday 19 July 2024

آرژانتین؛ حذف وزارتخانه‌ها به بهای نابودی کمک‌های اجتماعی

آرژانتین؛ حذف وزارتخانه‌ها به بهای نابودی کمک‌های اجتماعی

 از بین رفتن کمک‌های اجتماعی در آرژانتین، اعتراض‌های مداوم افکار عمومی و انتقادهای مخالفان دولت، ارمغان سیاست‌ بحث‌برانگیز دولت راست افراطی آرژانتین مبنی بر کوچک کردن دولت با حذف وزارتخانه‌های مختلف به بهانه زیان‌ده بودن است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه ال پائیس، وزارت کلان سرمایه انسانی (Capital Humano) برای دولت خاویر میلِی رئیس‌جمهوری آرژانتین به دردسر تبدیل شده است. خاویر میلی چهار وزارتخانه آموزش، کار، توسعه اجتماعی و فرهنگ را در این مجموعه ادغام کرد و اداره ملی تامین اجتماعی (Administración nacional de la seguridad social/ Anses) رابه آن اضافه کرد. وی فردی را که تا پیش از این هیچ تجربه قبلی در مدیریت دولتی نداشت به ریاست این نهاد غول منصوب کرد: ساندرا پِتووِیو (Sandra Pettovello) روزنامه‌نگار ۵۵ ساله.

با گذشت شش ماه، این وزارتخانه دچار رسوایی‌ها، استعفای ده‌ها مقام ارشد و انتقاد شدید و فزاینده‌ای از رئیس آن شده است. با این حال پِتوویو تنها حمایتی که به آن نیاز دارد را تا کنون حفظ کرده است و آن چیزی نیست مگر حمایت خاویر میلی. این رئیس‌جمهوری راستگرای افراطی روز گذشته در دفاع از پتووِیو گفت: او بهترین وزیر تاریخ است. میلی همچنین یک روز قبل‌تر در پاسخ به درخواست‌های مخالفان دولت برای استعفای پتوویو گفت: من او را تحویل نمی‌دهم.

پس از انتشار خبرها از رسوایی مبنی بر امتناع دولت از توزیع بیش از پنج میلیون کیلو مواد غذایی که در دو انبار رسمی دولت آرژانتین ذخیره شده بود، ارتش به تازگی توزیع عجولانه بخشی از این مواد غذایی را آغاز کرد؛ رسوایی که ساندرا پتوویو در آن درگیر است و دولت در ابتدا از توزیع آن‌ها با این استدلال که این مواد غذایی برای «موقعیت‌های اضطراری» هستند، خودداری کرده بود. پتوویو سپس پابلو د لا توره (Pablo de la Torre) وزیر کودکان، نوجوانان و خانواده را به اطلاع ندادن تاریخ انقضای مواد غذایی و همچنین فقدان شفافیت ادعایی در استخدام کارمندان از طریق یک سازمان بین‌المللی متهم کرد.

آنچه واضح است اینکه میلی و پتوویو در جنگی آشکار علیه جنبش‌های اجتماعی قرار دارند که برای سال‌ها، مدیریت غذاخوری‌های رایگان برای دریافت غذا از سوی دولت را بر عهده داشتند. دولت فعلی آرژانتین، این جنبش‌های اجتماعی را به ایجاد «یک سیستم برده‌داری مدرن» از طریق کمک به فقرا متهم می‌کند و رهبران اجتماعی در مقابل معتقدند که دولت اجازه می‌دهد مواد غذایی منقضی شوند، آن هم در شرایط بحران اجتماعی که بیش از پنج میلیون نفر گرسنه هستند. تنش میان دو طرف، روز گذشته با داد و فریاد در دادگاه پایان یافت.

دولت راست افراطی آرژانتین در جستجوی کانال‌های توزیع جایگزین، آبل آلبینو (Abel Albino) پزشک جنجالی و سازمان غیردولتی او، بنیاد کانین را انتخاب کرده تا برای توزیع ۴۵۰ هزار کیلو شیرخشک ذخیره شده در انبارهای دولتی در میان آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه همکاری کنند.

قوه مجریه آرژانتین تاکنون گزارشی نداده است که چگونه این کالای اساسی را در جوامع دورتر از بوینس آیرس توزیع خواهد کرد. اگرچه حدود یک سوم از جمعیت آرژانتین بین پایتخت و منطقه شهری آن زندگی می‌کنند، جمعیت زیادی از قشر فقیر در شمال متمرکز شداند. بر اساس آخرین داده‌های رسمی، در پایان سال ۲۰۲۳ در مناطق شهری استان چاکو (Chaco)، ۶۵ درصد از جمعیت فقیر بودند و در سانتیاگو دل استرو (Santiago del Estero) این میزان، ۵۳ درصد بود؛ مقادیر بسیار بالاتر از میانگین ۴۲ درصد در سطح این کشور.

سیاستمداران اپوزیسیون استانی تردید دارند که این سازمان غیردولتی، ظرفیت لجستیکی برای رساندن به موقع این میزان شیر خشک به سراسر آرژانتین را داشته باشد؛ آن‌ها همچنین از این که برای توزیع درخواست کمک نکرده‌اند، ابراز تاسف کردند.

کریستینا کرشنر رئیس‌جمهوری سابق آرژانتین، یکی از منتقدان اصلی مخالفان دولت خاویر میلی است. کرشنر از طریق شبکه‌های اجتماعی به میلی گفت: به‌جای سرزنش «کرشنریست‌ها»، ایده‌ها و تصمیم‌های خود در مورد ایجاد یک وزارتخانه بزرگ غیرقابل مدیریت و سپردن آن به فردی که تجربه مدیریتی نداشته را مرور کنید.

به نوشته ال پائیس، رسوایی مواد غذایی جدی‌ترین رسوایی است که تاکنون از وزارت سرمایه انسانی درز کرده است. به موجب این پرونده، در پنج روز گذشته، پنج مقام ارشد از جمله وزیر پابلو د لا توره اخراج شده‌اند.

در ماه مارس گذشته (اسفند- فروردین)، رئیس‌جمهوری آرژانتین، عمر یاسین (Omar Yasín) نخستین وزیر کار خود را مسئول افزایش حقوق‌ها در قوه مجریه دانست و وی را عزل کرد. این در حالی است که امضای شخص خاویر میلی در این فرمان بود و میلی با بیان اینکه این یک اشتباه بود، دستور توقف آن را صادر کرد.

در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) نوبت به وزارت آموزش و پرورش رسید. امتناع دولت از افزایش بودجه دانشگاه‌های دولتی با شعار «پول نیست» با یکی از بزرگترین تظاهرات در تاریخ دموکراسی این کشور به چالش کشیده شد. صدها هزار نفر در تمام شهرهای آرژانتین برای دفاع از دانشگاه دولتی و رایگان به خیابان‌ها آمدند. میلی مجبور به عقب‌نشینی و انتقال وجوه لازم برای تضمین عملکرد آن شد، اگرچه نبرد همچنان ادامه دارد. روز گذشته اعتصاب ۴۸ ساعته در تمامی دانشگاه‌های دولتی به منظور افزایش حقوق و دستمزد آغاز شد. سندیکاها کاهش ۴۰ درصدی حقوق معلمان در برابر تورم را محکوم می‌کنند.

تعارض با دنیای فرهنگ، یکی دیگر از وزارتخانه‌های تحت مدیریت وزارت سرمایه انسانی، رنگ و بویی مشابه دارد. میلی در ماه آوریل دستور تعطیلی موسسه ملی سینما و هنرهای سمعی و بصری (Incaa) را صادر کرد، چنان که پیشتر با خبرگزاری رسمی تلام و موسسه ملی علیه تبعیض، بیگانه هراسی و نژادپرستی (Inadi) انجام داده بود.

این تصمیم تولید فیلم آرژانتین را در آستانه وضعیت فلج‌شدگی قرار داده است، اما چشم‌اندازی از دستیابی به راه‌حلی در کوتاه مدت وجود ندارد. میلی معتقد است سینما صنعت زیان‌دهی است که از مالیات مردم تامین می‌شود. از سوی دیگر، سازندگان فیلم از این دفاع می‌کنند که اینکا (موسسه ملی سینما و هنرهای سمعی و بصری) یک نهاد مستقل است که خودش را تامین مالی می‌کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *