پنجشنبه 31 خرداد 1403 - Thursday 20 June 2024

جبهه‌گیری گروه ۷ علیه چین‌ و ایران

جبهه‌گیری گروه ۷ علیه چین‌ و ایران

کشورهای عضو گروه هفت اقتصاد برتر (G۷ شامل آمریکا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، کانادا و ژاپن) با تکرار ادعاهای پیشین خود علیه تهران و پکن، نسبت به آنچه کمک‌های تسلیحاتی ایران و موسسات مالی چین به روسیه نامیدند، هشدار دادند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، کشورهای عضو گروه ۷ روز جمعه در نشست پایانی خود در ایتالیا با انتشار بیانیه‌ای مغرضانه که اتهام‌های پیشین آنها را علیه تهران تکرار می‌کرد، نسبت به پیشبرد برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران هشدار دادند و مدعی شدند که اگر تهران بخواهد موشک‌های بالستیک به روسیه ارسال کند، آماده اجرای اقدامات جدید هستند.

در بیانیه کشورهای عضو گروه ۷ همچنین آمده است: «ما از تهران می‌خواهیم تشدید تنش‌های هسته‌ای و ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد، متوقف کند».

گروه ۷ بدون در نظر گرفتن حسن نیت ایران در همکاری جامع با آژانس بین المللی انرژی اتمی، اضافه کرد: ایران باید در تعامل با جامعه جهانی تضمین‌های قانع‌کننده‌ای بدهد که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.

همچنین بر اساس بیانیه گروه هفت اقتصاد برتر، این گروه در تلاش برای آسیب رساندن به چین یا خنثی کردن توسعه اقتصادی این کشور نیست ولی به اقدامات ناعادلانه پکن در تجارت جهانی پاسخ خواهد داد.

یک مقام ارشد آمریکایی در گروه ۷ گفت: واشنگتن انتظار داشت که شاهد وحدت بی‌سابقه‌ای در میان کشورهای این گروه در مقابله با سیاست‌ها و اقدامات ناعادلانه چین باشد.

آمریکا این هفته تحریم‌های جدیدی علیه شرکت‌های چینی به اتهام ارسال ابزارهای نیمه رسانا به روسیه اعمال کرده بود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز طی نشستی دوجانبه با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکرایی خود، پس از امضای پیمان امنیتی دوجانبه به خبرنگاران گفت: چین به طور مستقیم به روسیه سلاح نمی‌دهد بلکه دسترسی به فناوری تولید این سلاح‌ها را در اختیار مسکو قرار می‌دهد.

بایدن روز جمعه با جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، میزبان اجلاس سران گفت و گو کرد و در آنجا توافق کردند که همه گزینه‌ها را برای تحمیل هزینه‌های بیشتر به روسیه دنبال کنند.

رهبران گروه ۷ همچنین وعده دادند تحریم‌هایی علیه سازمان‌ها و موسساتی اعمال کنند که برای دور زدن تحریم‌های روسیه به مسکو کمک می‌کنند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *