پنجشنبه 31 خرداد 1403 - Thursday 20 June 2024

حمید نوری وارد تهران شد

حمید نوری وارد تهران شد

/ حمید نوری شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضاییه که از ۱۸ آبان‌ ۱۳۹۸ حین ورود به فرودگاه استکهلم به صورت غیرقانونی توسط پلیس سوئد بازداشت شده بود، پس از آزادی، هم اکنون وارد تهران شد.

/ کاظم غریب‌آبادی : آقای نوری از امکانات ابتدایی که در زندان‌های دورافتاده یک کشور هم وجود دارد، محروم بود .

به گزارش ایرنا، حمید نوری شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضاییه ۱۸ آبان‌ ۹۸ حین ورود به فرودگاه استکهلم به صورت غیرقانونی توسط پلیس سوئد بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان انفرادی به سر می‌برد پس از آزادی عصر امروز شنبه، ۲۶ خردادماه وارد تهران شد.

خبرگزاری عمان اعلام کرد که ایران و سوئد درباره آزادی متقابل اتباع بازداشت ‌شده در دو کشور با میانجیگری سلطنت عمان به توافق رسیدند. براساس این بیانیه، اتباع ایرانی و سوئدی امروز از استکهلم و تهران به مسقط منتقل خواهند شد تا برای بازگشت به کشورهایشان آماده شوند.

بازداشت حمید نوری غیرقانونی بود 

کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر ضمن خیر مقدم ورود حمید نوری به وطن اسلامی با بیان اینکه بازداشت وی غیرقانونی بود و هیچ جرمی مرتکب نشده است، اظهار داشت: امروز یکی از بهترین روزهای زندگی ما می‌تواند باشد؛ وقتی شاهد درد و رنج یکی از هموطنان و خانواده او هستیم و تلاش‌ها منجر به آزادی او می‌شود، مایه خرسندی است.

وی افزود: ما همه درد و رنج خانوادهایشان را در این پنج سال درک می‌کنیم و آزادی او را به همسر و فرزندانشان تبریک می گوییم.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه خاطرنشان کرد: نوری بنا بر ادعای یک گروهک تروریستی گرفتار شد. وی در این پنج سال استقامت بسیاری نشان داد و به خوبی از حقانیت ایران دفاع و مواضع خوبی اتخاذ کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: باید اذعان کرد که وقتی یک هموطن با ادعایی واهی گرفتار شد، سعی کرد مواضع خود را مطرح کند و این مایه سرافرازی شد.

وی خطاب به نوری اظهارداشت: در داخل مردم و مسئولان وضعیت شما را رصد و خواستار آزادی شما بودند؛ و امیدوارم هر زمان که فرصت پیدا کردید و سلامتی شما احیا شد، آنچه بر شما گذشت به عنوان کشوری که خود را مدعی حقوق بشر می داند حقایق را به مردم عرضه کنید.

غریب آبادی خاطرنشان کرد: سیاست نظام حمایت از اتباع خود است؛ به ویژه وقتی گرفتار می شوند از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کند.

وی  یادآور شد: آقای نوری از امکانات ابتدایی که در زندان‌های دورافتاده یک کشور هم وجود دارد، محروم بود؛ لازم می دانم از تلاش های رئیس قوه قضاییه، مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، دبیرخانه امنیت ملی و وزارت امور خارجه تشکر کنم.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه اظهار داشت: آقای نوری پنج سال در زندان با درد و رنج فراوان نماینده خوبی برای مردم بود و امیدوارم این درد و رنج را جبران کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *