سه شنبه 09 مرداد 1403 - Tuesday 30 July 2024

مواضع منفعلانه اتحادیه عرب برای صهیونیست ها چه امتیازاتی دارد؟

مواضع منفعلانه اتحادیه عرب برای صهیونیست ها چه امتیازاتی دارد؟

 یک کارشناس رژیم صهیونیستی با تمجید از مواضع سازشکارانه «اتحادیه عرب» در محکوم نکردن عادی‌سازی روابط با این رژیم گفت که توافق عادی‌سازی روابط امارات و بحرین، به اسرائیل انرژی داد و سیاست صهیونیستها را از حالت دفاعی به تهاجمی تغییر داد و موقعیت اسرائیل را برای حمله به غزه و لبنان محکم‌تر کرد.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع‌رسانی «عربی ۲۱ » روز سه شنبه به نقل از ” ایال زیسر ” استاد شرق شناسی دانشگاه ” تل آویو ” نوشت که «توافق تاریخی» عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم اسرائیل که هفته گذشته امضا شد، تنها پیشرفت در بهبود روابط تل آویو و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس نیست، بلکه حاوی بشارت دهنده پایان درگیری احتمالی و قریب‌الوقوع است که از  ۱۰۰ سال پیش بین صهیونیستها و جهان عرب آغاز شد.

وی در مقاله‌ای که در روزنامه “اسرائیل الیوم ” منتشر کرد، افزود: خودداری اتحادیه عرب از تقبیح توافق عادی‌سازی [ روابط با رژیم اسرائیل ] به رغم فشار فلسطین‌ها، بیانگر این است که موضع اجماع گسترده عرب، آشتی و صلح است.

این کارشناس صهیونیست اضافه کرد: بیش از صد سال پیش در ژانویه ۱۹۱۹، ” حاییم وایزمن ” رهبر جنبش صهیونیستی و شاهزاده ” فیصل ” پسر “خاندان هاشمی” به نمایندگی از “جنبش ملی عرب” توافق‌نامه همکاری یهود و عرب را امضا کردند که بر اساس آن اعراب حق یهودیان برای ایجاد میهن در سرزمین فلسطین را به رسمیت شناختند.

وی نوشت: امتناع فلسطین [ از به رسمیت شناختن صهیونیستها ]، جهان عرب را به یک رویارویی طولانی با رژیم صهیونیستی کشاند و اکنون دو طرف به همان نقطه شروع بازگشتند و امیدوارند که صد سال دیگر را بیهوده از دست ندهند.

زیسر ادعا کرد: امارات و بحرین پیامدهای این درگیری را متوجه شدند و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک سودان و سپس عمان و عربستان و کشورهای دیگر عربی به آن‌ها بپیوندند.

وی با تحقیر برخی از کشورهای عربی اضافه کرد: اما در مورد سایر کشورهای عربی به جز کسانی که لیاقت ندارند، نامشان برده شود، مدتهاست که [ رژیم ] اسرائیل را به عنوان دوست و متحد خود انتخاب کرده‌اند.

زیسر با بیان اینکه درگیری اسرائیل و اعراب با دو چالش مهم روبرو است، نوشت: اولین چالش، مساله  فلسطین است که عملا به یک مساله داخلی اسرائیل تبدیل شده است، زیرا همه برگه‌ها در دستان آنها است و تصمیم‌ها و اقدامات فلسطینیها بیش از هر چیز دیگر آینده روابط بین دو طرف را از اینجا به بعد مشخص می‌کند.

وی تصریح کرد که موفقیت رژیم صهیونیستی برای برقراری روابط با جهان عرب، انتظارات را برای ابتکار عمل و سیاست خلاقانه این رژیم افزایش می‌دهد و به او اجازه می‌دهد تا پس از یک مبارزه دفاعی طولانی که علیه دشمنان خود انجام داده است، به یک مهاجم تبدیل شود.

امارات و بحرین روز سه‌شنبه گذشته با وساطت آمریکا با رژیم اشغالگر اسرائیل توافق عادی‌سازی روابط امضا کردند؛ اقدامی که رهبران فلسطین آن را خیانت تاریخی و زدن خنجر از پشت به فلسطین ارزیابی کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *