شنبه 06 مرداد 1403 - Saturday 27 July 2024

همراه با المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛ میزبانی ضعیف، نقطه‌ پررنگ پیش از افتتاحیه/پاریس حال‌وهوای المپیکی ندارد!

همراه با المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛ میزبانی ضعیف، نقطه‌ پررنگ پیش از افتتاحیه/پاریس حال‌وهوای المپیکی ندارد!

میزبانی پاریس از المپیک ۲۰۲۴ در نخستین روز بازی‌ها آن هم از پیش مراسم افتتاحیه که فرانسوی‌ها درباره آن تبلیغات زیادی کرده‌اند، به شدت ضعیف است!

 بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس از فردا (پنجم مرداد) به طور رسمی با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز می‌شود. این دوره از بازی‌ها پنجمین المپیک پرهزینه تاریخ است‌ و تاکنون ۸.۷ میلیارد دلار برای آن هزینه شده است. ریودوژانیرو با ۲۳.۶، المپیک لندن با ۱۶.۸ و توکیو با ۱۳.۷ میلیارد دلار به ترتیب پرهزینه‌ترین المپیک‌های تاریخ هستند.

پاریس حال و هوای المپیکی ندارد

افتتاحیه این بازی‌ها پنجم مرداد در رودخانه سن برگزار می‌شود و هزینه بلیت مراسم افتتاحیه از ۹۰ تا ۲۷۰۰ یورو است. با حساب تمام این احوال، حال و هوای المپیک در شهر پاریس احساس نمی‌شود. بر اساس نظرسنجی هشت ماه قبل از این رویداد در شبکه تلویزیونی espn، تقریباً از هر ۲ پاریسی، یک نفر معتقد بود که میزبانی این شهر از بازی‌های المپیک تابستانی اتفاقی ناخوشایند و حمل و نقل و امنیت بزرگترین نگرانی آنهاست. ۲ سال پیش، تنها ۲۲ درصد از پاریسی‌ها چنین نظری نسبت به المپیک پاریس داشتند، در حالی که اکنون بیش از نیمی از آنها در فکر ترک این منطقه در طول برگزاری این رویداد هستند!

نظرسنجی‌ها نتیجه ضعیف را پیش‌بینی کرده بودند

مشاهدات خبرنگار اعزامی ایرنا در روزهای ابتدایی المپیک پاریس نشان می‌دهد که نه تنها حرف مخالفین میزبانی پاریس از المپیک درست بود، بلکه بخش قابل توجهی که موافق میزبانی بودند نیز نتوانستند آنطور که باید حال و هوای المپیک را در فرانسه زنده نگاه دارند. اولین نگرانی که برای برخی مخالفین وجود داشت مشکل حمل و نقل بود که نخستین چالش خبرنگاران و ورزشکاران نیز در خصوص همین موضوع است. رسانه‌ها در بدو ورود به این شهر با اولین بی‌تدبیری میزبان رو به رو شدند؛ در شهری که مهمانان المپیکی غریب هستند، هیچ وسیله‌ای برای انتقال از فرودگاه به محل اسکان وجود نداشت و همه مجبور بودند از وسایل نقلیه عمومی است.

مسابقات و میهمانان اهمیتی برای برگزارکننده ندارند

پس از آنکه اولین مسابقات المپیک پاریس شروع شد، شهر و محل برگزاری مسابقات شکل و شمایل رویداد بزرگی همچون المپیک را به خود نگرفت و گویی چنین رقابت‌هایی برای مسئولان و مردم این شهر اهمیتی ندارد! در ورودی‌ها و محل برگزاری مسابقات نیز همچون سایر نقاط شهر، نشانی از آذین‌بندی یا آماده‌سازی خاص برای المپیک وجود نداشت. در برخی اماکن نیز فقدان نظافت کافی به وضوح مشاهده می‌شود.

در خیابان‌ها تکاپوی چندانی دیده نمی‌شود البته گرمای هوا در این مساله بی‌تاثیر نیست. با این حال، معابر شهر خالی نمانده است و متکدی‌ها آن‌ها را قرق کرده‌اند! نگرانی‌های امنیتی که از ابتدا وجود داشت، با دیدن این صحنه‌ها دوبرابر می‌شود!

کمبود امکانات و رسیدگی به میهمانان و خبرنگاران

گرچه گرما و تب المپیک در شهر پاریس دیده نمی‌شود اما گرمای طاقت فرسای هوا گریبان ورزشکاران و تیم‌های رسانه‌ای را رها نکرده است. در بسیاری از محل‌های اسکان خبرنگاران و برگزاری مسابقات، سیستم‌های تهویه و خنک‌کننده خاموش هستند و این مسئله ادامه کار را برای تیم‌های اعزامی بسیار سخت کرده است. همچنین در بسیاری از ایستگاه‌های مترو، پله برقی‌ها به عنوان یکی از ساده‌ترین امکانات، کار نمی‌کند و استفاده از خدمات شهری هم در ایام المپیک کار ساده‌ای نیست.

برنامه‌ریزی‌ برای مسابقات و راهنمایی میهمانان هم درست انجام نشده و ورزشکاران یا خبرنگاران برای پیدا کردن محل برگزاری مسابقات با مشکل جدی روبه‌رو هستند.

صرفه‌جویی در پذیرایی از میهمانان با وجود هزینه‌های بالا

هزینه‌های سفر به فرانسه و شهر پاریس، به خودی خود بالا است. به طور معمول میزبان مسابقات و رویدادهای بین المللی سعی می‌کند تا شرایط را برای همه میهمانان تا حدی تسهیل کنند که هم خاطره خوبی باقی بماند و هم وجهه خودشان را در سطح جهان حفظ کنند. فرانسه تاکنون مدعی صرف هزینه‌های بالا برای میزبانی شده است، با این حال تیم‌های رسانه‌ای و میهمانان حتی برای تهیه آب آشامیدنی نیز دچار مشکل هستند!

منبع.ایرنا

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *