شنبه 14 مهر 1403 - Saturday 05 October 2024

سفری در میانه آتش پراکنی‌های رژیم صهیونیستی

سفری در میانه آتش پراکنی‌های رژیم صهیونیستی

/ سیدرضا صدرالحسینی تحلیلگر مسائل غرب آسیا: این سفر بر تلاش‌ها برای اختلاف افکنی بین ملت‌ها و دولت‌های مقاومت خط بطلان کشید.

وزیر امور خارجه ایران در میانه شرارت‌ها و آتش پراکنی‌های رژیم اسرائیل به بیروت و از آنجا هم به دمشق رفت، سفری که بسیاری آن را افتخارآمیز خواندند و یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا هم می‌گوید که این سفر بر تلاش‌ها برای اختلاف افکنی بین ملت‌ها و دولت‌های مقاومت خط بطلان کشید.
روز پنجشنبه ۱۲ مهرماه چند رسانه عرب زبان از سفر سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران به بیروت خبر دادند و صبح جمعه ۱۳ مهرماه و در میانه آتش پراکنی‌های رژیم اسرائیل در لبنان و بمباران پنجشنبه شب به ضاحیه و بمباران اطراف فرودگاه بیروت و در شرایط تهدیدات این رژیم علیه ایران بعد از عملیات وعده صادق ۲، هواپیمای حامل رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت به زمین نشست. اسماعیل بقایی سخنگوی دستگاه دیپلماسی، محمدرضا رئوف شیبانی نماینده ویژه وزیر امور خارجه در غرب آسیا، مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا، رئیس جمعیت هلال‌احمر و دو نماینده مجلس شورای اسلامی عباس گلرو و سیدمحسن نبویان وزیر امور خارجه را در این سفر همراهی کردند و یک محموله ۱۰ تنی مواد غذایی و دارویی نیز برای مردم لبنان ارسال شد.

* از این صحنه‌ها زیاد دیدیم

سفری با هدف اعلام همبستگی با دولت و مردم لبنان در پی جنایات رژیم صهیونیستی و رایزنی با مقامات عالی‌رتبه لبنان و مشورت‌ سیاسی درباره تحولات جاری در منطقه‌، امدادرسانی به مردم لبنان. عراقچی در بیروت با بیان اینکه همواره حامی لبنان، مردم و شیعیان لبنان و حزب‌الله بوده و هستیم، گفت که لازم بود این را در محل با دوستان حضورا اعلام کنیم و مطمئن باشند ایران محکم پای دوستان در لبنان هست و ان‌شاءالله خواهد بود.وقتی رئیس دستگاه دیپلماسی در مقابل این پاسخ قرار گرفت که جنگ است و نترسیدید که به بیروت آمدید هم گفت: خیر؛ وقتی مأموریتی به عهده انسان باید انجام شود. ما از این صحنه‌ها زیاد دیدیم، هم در دوران جنگ و هم بعد از آن و الان هم صهیونیست‌ها دیشب بمباران وحشیانه‌ای را انجام دادند و صبح هم قبل از فرود هواپیما، اطراف فرودگاه را بمباران کرده بودند. ما به این چیزها عادت داریم و اراده ما سخت‌تر از آن است که با این مسائل خدشه‌دار شود.

* پیام روشن سفر عراقچی

در همین خصوص سیدرضا صدرالحسینی تحلیلگر مسائل غرب آسیا در این باره به خبرنگار فارس گفت که با توجه به مواضع روشن و شفاف ایران در حمایت همه جانبه و به موقع و به اندازه از محور مقاومت و مردم غزه و لبنان، سفر وزیر امور خارجه به لبنان و سوریه قطعاً پیام روشنی از حمایت عمومی ایران از این ملت‌ها به دنبال دارد. وی افزود: سفر عراقچی به بیروت در شرایطی که تهدیدات نظامی وجود داشت، آن هم به نمایندگی از ملت شجاع ایران که در زیر تهدیدات رژیم صهیونیستی نماز باشکوه جمعه مهرماه را به نام نماز نصر و پیروزی برگزار کرد، پیام‌های قابل توجهی برای نظام سلطه داشت و دلگرمی برای ملت‌های مظلوم و از جمله مردم غزه و لبنان بود. این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه دشمنان دو ملت ایران و لبنان به دنبال ایجاد دوگانگی و اختلاف بودند، عنوان کرد: این سفر در شرایط ویژه کنونی خط بطلانی بر اختلاف افکنی بین ملت‌ها و دولت‌های مقاومت محسوب می‌شود.صدرالحسینی همچنین درباره سفر عراقچی به دمشق نیز گفت: با توجه به ضرورت نزدیکی مواضع مقامات ارشد کشورهای حامی مقاومت سفر امروز به سوریه نیز می‌تواند در راستای افزایش توان روحی و روانی رزمندگان مقاومت فلسطین تأثیرات زیادی داشته باشد.مجتبی امانی سفیر ایران در بیروت هم که اخیراً در پی انفجار پیجرها در لبنان مجروح شد در شبکه اجتماعی ایکس با بیان اینکه سفر عراقچی به لبنان شجاعانه و مقتدرانه بود و پیامدهای مهم منطقه‌ای خواهد داشت گفت که ایران همیشه نشان داده در شرایط سخت در کنار لبنان خواهد ماند.

* تقدیر نمایندگان مجلس از عراقچی

سفری در شرایط پرتلاطم و حساس منطقه غرب آسیا که تحسین و تقدیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به همراه داشت.در همین خصوص، عباس پاپی‌زاده عضو هیأت رئیسه مجلس به فارس گفت: حضور رهبر انقلاب در نماز جمعه و هم‌زمان سفر وزیر خارجه به لبنان در میان بمباران اطراف فرودگاه بیروت اقتدار و شجاعت ایران در مقابل تهدیدات رژیم کودک‌کش را به همه جهانیان مخابره کرد.ابوالفضل ظهره‌وند عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در تحلیل سفر وزیر خارجه به بیروت بیان کرد: این سفر نشان داد جمهوری اسلامی در هر شرایطی حامی و پشتیبان جبهه مقاومت و حزب‌الله لبنان است. در همین راستا جا دارد از آقای عراقچی و هیأت همراه تقدیر و تشکر کنیم. این سفر برای ملت ایران باعث افتخار است. اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم این سفر را نشان‌دهنده حمایت به تمام معنای ایران از لبنان و حزب‌الله و سفری قابل تقدیر خواند.جواد هروی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه هم بیان کرد: حضورعراقچی و تیم دیپلماسی در سوریه و لبنان و نگاه تیزبینانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در این فضای دیپلماسی جهان بسیار فعال است.

* عزم ایران برای حمایت همه جانبه از لبنان

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه در سفرش به بیروت از دولت‌های منطقه دعوت کرد که در میانه تهاجمات رژیم اسرائیل در کنار لبنان ایستاده و از این کشور حمایت کنند. وی در بدو ورود در محل سفارت ایران در بیروت با دیپلمات‌های ایرانی در لبنان دیدار و از مجاهدت‌های آنها در این شرایط حساس قدردانی و بر اهمیت استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک به منظور حمایت از لبنان و منطقه در برابر شرارت‌های رژیم صهیونیستی تأکید کرد.عراقچی بلافاصله راهی محل ملاقات با نجیب میقاتی نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان شد و از آنجا هم به دیدار نبیه بری رئیس پارلمان لبنان رفت. عزم جمهوری اسلامی ایران برای حمایت همه جانبه از لبنان در برابر تجاوز رژیم اشغالگر آن هم در راستای رویکرد مسئولانه ایران برای حراست از صلح و ثبات منطقه از جمله مواردی بود که عراقچی در این دیدارها به آن اشاره کرد. وزیر امور خارجه در دیدار با جمعی از شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و پارلمانی لبنان هم گفت: اگرچه همه ما داغدار ضایعه بزرگ از دست دادن سید مقاومت و مجاهدان شجاعمان هستیم، اما نسبت به حقانیت راهمان و پیروزی نهایی بیش از هر زمانی ایمان داریم.

* ایران همچنان محکوم و استوار پشت سر حزب‌الله خواهد بود

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی در جمع خبرنگاران هم گفت که عملیات وعده صادق ۲ دفاع مشروع بود و اگر اسرائیل هر گونه اقدام دیگری علیه ایران انجام دهد، اقدام ایران از آن سخت‌تر خواهد بود و حتماً پاسخ می‌دهیم و پاسخ ما متناسب و کاملاً حساب‌شده خواهد بود. وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه توضیح شما به لبنانی‌هایی که می‌گویند ایران حزب‌ا‌الله را فروخت چیست؟ و مسئله بین ایران و اسرائیل به کجا خواهد رسید؟ عنوان کرد: حضور من در بیروت و در این شرایط دشوار و در حالی که هر شب و هر لحظه رژیم صهیونیستی بیروت را بمباران می‌کند خود بهترین نشانه است که ایران همچنان محکم و استوار پشت سر حزب‌الله خواهد بود و به حمایت از شیعیان و مردم لبنان ادامه خواهد داد.عراقچی همچنین عنوان کرد: شرایط لبنان شرایط عادی نیست که سفر من هم یک سفر عادی باشد. درباره آتش‌بس با مسئولان لبنانی صحبت کردم و با دیگر کشورها در تماس هستیم که یک آتش‌بس برقرار شود. از تلاش‌ها برای آتش‌بس حمایت می‌کنیم به شرط اینکه اولاً حقوق مردم لبنان رعایت شده باشد و مورد پذیرش مقاومت باشد و ثانیاً همزمان با آتش‌بس در غزه باشد.

* رایزنی‌ها در نیویورک

عراقچی چندی پیش هم برای شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد و موضوع غزه و جنایات اخیر صهیونیست‌ها در لبنان و توقف جنایات اسرائیل در دستورکار ملاقات‌ها و نشست‌هایی بود که در آن شرکت کرد. البته گفته شده بود که وزیر امور خارجه پس از آنکه عهده‌دار وزارت امور خارجه شد با توجه به تحولات منطقه درصدد بود به لبنان سفر کند، ولی به توصیه شهید سیدحسن نصرالله دبیرکل شهید حزب‌الله لبنان این سفر را به تاریخ دیگری موکول کرد. وی همچنین پس از حمله هوایی ششم مهرماه رژیم اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت که به شهادت دبیرکل حز‌ب‌الله لبنان و سردار نیلفروشان از مستشاران نظامی ایران در لبنان منجر شد، در دو نشست شورای امنیت شرکت و ضمن محکوم کردن این اقدامات تروریستی خواستار متوقف کردن این رژیم شد. وزیر امور خارجه در نشست شورای امنیت گفت که نتانیاهو و باند جنایتکار او باید به‌خاطر هولناک‌ترین جنایات دستگیر و محاکمه می‌شدند، نه اینکه به او اجازه داده شود در برابر این نهاد محترم (سازمان ملل) ظاهر شود و به اعمال شریرانه خود افتخار کند. عراقچی همچنین در این نشست همدردی خود با مردم لبنان را اعلام کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در کنار ملت لبنان و مقاومت خواهد بود.رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین دیداری فوری با دبیرکل سازمان ملل و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در این خصوص داشت و در دیدار با حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده سران این سازمان درباره اوضاع لبنان شد. عراقچی همچنین از نیویورک با عبدالله بوحبیب همتای لبنانی خود تلفنی گفت‌وگو و این تجاوزات را به شدت محکوم کرد.

* حضور در دمشق

حال عراقچی در مقصد دوم این سفر در دمشق که به گفته خودش در راستای ادامه رایزنی‌ها درباره تحولات منطقه انجام شده، با وزیر امور خارجه، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سوریه دیدار کرد. وی با بیان اینکه درباره تحولات منطقه در رایزنی نزدیک با دوستان در دولت سوریه بودیم، اظهار داشت: الان مهمترین بحث روز بحث آتش‌بس در لبنان و به ویژه غزه است، ابتکاراتی در این زمینه وجود دارد و رایزنی‌هایی صورت گرفته که امیدواریم به نتیجه برسد. عراقچی عنوان کرد که رژیم صهیونیستی جز زبان زور، جنگ و جنایت زبان دیگری بلد نیست و هر روز به جنایات خود در بیروت، جنوب لبنان و غزه ادامه می‌دهد و این احتیاج به تلاش جمعی جامعه جهانی برای توقف این جنایات دارد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *