شنبه 06 مرداد 1403 - Saturday 27 July 2024

موج گرمای بی‌سابقه در آمریکا/هواشناسی هشدار صادر کرد

موج گرمای بی‌سابقه در آمریکا/هواشناسی هشدار صادر کرد

«سرویس ملی هواشناسی» آمریکا پس از ثبت رکورد گرمای بی‌سابقه در چندین ایالت نسبت به گستردگی موج گرمای شدید در بخش‌های بیشتری از این کشور و متعاقب آن مرگ و میر بر اثر گرما هشدار داد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از پایگاه خبری اکسیوس، «سرویس ملی هواشناسی آمریکا» نسبت به شرایط آب و هوایی گرم خطرناک در بخش‌هایی از کالیفرنیا، حوضه بزرگ (The Great Bassin)، جنوب غربی و جنوب تگزاس هشدار داد.

براساس گزارش این نهاد فدرال وضعیت خطرناک آب و هوایی در بخش هایی از آمریکا تا امروز جمعه ادامه دارد.

سرویس ملی هواشناسی هشدار یاد شده را برای بیش از ۲۵ میلیون نفر صادر و اعلام کرد که رکوردهای شدید دما در ایالت‌های کالیفرنیا، نوادا و آریزونا شکسته شده است؛ از جمله گرمازدگی ۱۱ نفر در شهر فونیکس ایالت آریزونا که به دلیل ایستادن در فضای باز برای شرکت در گردهمایی انتخاباتی دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در بیمارستان بستری شدند.

بر اساس گزارش اداره هواشناسی ایالت آریزونا دمای هوای شهر فونیکس در روز پنجشنبه به بالاترین حد روزانه و به ۱۱۳ درجه فارنهایت ( ۴۳.۸ درجه سانتیگراد) رسید.

روز پنجشنبه در سراسر ایالت نوادا نیز رکورد هوای گرم شکسته شد؛ از جمله در دره مرگ که به ۱۲۲ درجه فارنهایت (۵۰ درجه سانتیگراد) و در شهر لاس وگاس به ۱۱۱ درجه فارنهایت (۴۳.۸ درجه سانتیگراد) رسید.

در کالیفرنیا نیز رکورد دمای ۱۱۵ درجه فارنهایت (۴۶.۱۱) ثبت شده است.

چندین شهر تگزاس نیز در روز سه‌شنبه به بالاترین حد روزانه ۱۱۱ درجه فارنهایت (۴۳.۸ درجه سانتیگراد) را ثبت کرده اند.

سرویس ملی هواشناسی تاکید کرده است که گرمای شدید بیش از هر رویداد آب و هوایی دیگری عامل مرگ و میر است. خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته در گزارشی تحلیلی در همین زمینه اعلام کرد که بیش از دو هزار و ۳۰۰ نفر در آمریکا در سال ۲۰۲۳ میلادی به دلیل گرمای بیش از حد جان خود را از دست دادند. از همین رو کارشناسان نسبت به مرگ و میرهای بیشتر ناشی از گرما در آمریکا در سال ۲۰۲۴ ابراز نگرانی کرده اند.

گفته می‌شود سامانه آب و هوایی گرم که از روز سه‌شنبه وارد بخش هایی از آمریکا شده، در روز پنج شنبه و جمعه به اوج خود می رسد و در روز شنبه کمی به سمت شمال و ایالت‌های اورگان و واشنگتن حرکت می‌کند.

مطالعات نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی باعث می‌شود امواج گرما شدیدتر، طولانی‌تر و پرتکرارتر شوند و موج گرمای مرگباری که در سال ۲۰۲۳ در آمریکا و اروپا رخ داد، تقویت گردد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *