پنجشنبه 28 تیر 1403 - Thursday 18 July 2024

نتانیاهو، «متعجب و ناامید» از موضع‌ کاخ سفید در برابر لاهه

نتانیاهو، «متعجب و ناامید» از موضع‌ کاخ سفید در برابر لاهه

روزنامه «پولیتیکو» با اشاره به «تشدید شکاف میان رژیم سران اسرائیل و آمریکا در مورد جنگ غزه»، بخشی از مصاحبه‌ای را منتشر کرد که در آن، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از موضع جدید کاخ سفید در برابر حکم بازداشت وی از سوی «دیوان کیفری بین‌المللی» انتقاد و ابراز «تعجب و ناامیدی» کرد.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، روزنامه پولیتیکو بخشی از مصاحبه‌ای را منتشر کرد که یکشنبه آینده پخش خواهد شد و در جریان آن، بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با مورگان اورتاگوس سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا از تغییر موضع دولت آمریکا انتقاد و از خود در برابر اتهام‌های دیوان بین‌المللی کیفری دفاع می‌کند.

نتانیاهو در این مصاحبه می‌گوید: ایالات متحده گفت در واقع از لایحه تحریم‌ها حمایت می‌کند. من فکر می‌کردم که هنوز موضع آمریکا همین است، زیرا همین چند روز پیش اجماع دو حزبی وجود داشت. حالا شما می‌گویید علامت سوالی وجود دارد و رک و پوست کنده بگویم که من متعجب و ناامید شده‌ام.

جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد که با تحریم‌های جمهوری‌خواهان در کنگره علیه دیوان کیفری بین‌المللی در پاسخ به تصمیم دادستان این نهاد برای درخواست حکم بازداشت علیه سران اسرائیل به دلیل جنگ در غزه، مخالف هستند. کربی گفت تحریم ها «پاسخ درستی نبودند».

اظهارات کربی، دیدگاه متفاوتی نسبت به آنچه هفته گذشته توسط آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه اعلام شد را نشان می‌دهد؛ بلینکن اقدام دیوان بین‌المللی کیفری را یک «تصمیم کاملا اشتباه» توصیف کرد و گفت دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا برای اعمال تحریم‌های احتمالی، با کنگره همکاری خواهد کرد.

به نوشته پولیتیکو، این اظهارات شواهد جدیدی از تشدید شکاف میان سران اسرائیل و آمریکا ارائه می‌دهد که در مورد چگونگی انجام جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه اختلاف نظر دارند.

در این گزارش آمده است که دولت بایدن در حال مذاکره با کنگره در مورد بهترین واکنش به احکام بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی موسوم به آی‌سی‌سی علیه صهیونیست‌ها است.

چنان که پولیتیکو اشاره می‌کند، در حالی که دموکرات‌ها درباره امضا یا خودداری از امضا این اقدام بحث می‌کنند، جمهوری‌خواهان لایحه تحریمی را علیه دیوان کیفری بین‌المللی مطرح می‌کنند.

در ۲۰ مه گذشته (31 اردیبهشت)، کریم خان دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که به دنبال بازداشت مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی به دلیل اتهام‌های مختلف از جمله هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان است.

ماه گذشته نتانیاهو در واکنش به بررسی جنایت‌های اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی این اقدامات را توهین به تاریخ خطاب کرده بود.

روزنامه گاردین نیز روز سه‌شنبه در گزارشی فاش کرد که رئیس سابق سازمان جاسوسی خارجی رژیم صهیونیستی (موساد)، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی را به خاطر تحقیقات درباره جنایات جنگی این رژیم تهدید کرده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *