سه شنبه 09 مرداد 1403 - Tuesday 30 July 2024

ساعت‌ها شورش، ۳ لشکر ارتش اشغالگر را از جنگ غزه بازداشت/ هالوی جلسه عملیاتی در جبهه شمال را تعلیق کرد

ساعت‌ها شورش، ۳ لشکر ارتش اشغالگر را از جنگ غزه بازداشت/ هالوی جلسه عملیاتی در جبهه شمال را تعلیق کرد

پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دادگاه نظامی بازجویی از سربازان متهم به تجاوز جنسی به یک اسیر فلسطینی را در حالی پایان داده که تنش‌های امنیتی و نظامی بی‌سابقه در مجاورت پایگاه «بیت‌لید» ادامه دارد و تظاهرکنندگان به تلاش برای یورش به آنجا ادامه می‌دهند.

 پس از آنکه ده‌ها تظاهرکننده راست‌گرا، از جمله سربازان نقابدار، در اعتراض به دستگیری سربازانی که متهم به ارتکاب تجاوز جنسی به یک اسیر فلسطین اهل غزه بودند، به دادگاه نظامی در بیت‌لید هجوم بردند، وضعیت هرج‌ومرج در پایگاه بیت‌لید در مرکز اراضی اشغالی از ساعت‌های عصر روز گذشته حاکم شده است.

«محمد خیری»، خبرنگار الجزیره در رام‌الله گفت که حکم صادر شده از سوی دادگاهی که سربازان را مورد بازجویی قرار داده بود هنوز فاش نشده است، اما نیروهای ارتش در میان وضعیت شدید تنش، محل را محاصره کرده‌اند.

پلیس نظامی اشغالگران پس از آن که سخنگوی ارتش از آغاز تحقیقات به ظن آزار جدی یک اسیر خبر داد، به اردوگاه یورش برد. پلیس نظامی ۹ نفر از ۱۰ سرباز مظنون به آزار جنسی یک اسیر فلسطینی را دستگیر کرد.

در این زمینه، بین اعضای پلیس نظامی و نیروهای یگان ذخیره مظنون به شکنجه اسرا پس از تلاش‌شان برای جلوگیری از دستگیری سربازان برای بازجویی درگیری رخ داد.

روزنامه عبری «هاآرتص» داده‌های ارتش را فاش کرد که اشاره دارند در حال انجام تحقیقات جنایی از سربازان در مورد شهادت ۴۸ فلسطینی است که بیشتر آنها اسیران غزه بودند و ۳۶ نفر از آنها در بازداشتگاه  «سدی تیمان» جان باختند.

احضار سربازان

در آخرین تحولات و بیانیه‌ها، رسانه‌های عبری گزارش دادند که ارتش برای استقرار در نزدیکی اردوگاه «بیت لید»، سربازان وظیفه آماده برای جنگ در غزه و همچنین نیروهایی از کرانه باختری و سربازان مرخصی را احضار کرد.

رسانه رسمی دشمن تاکید کرد که ارتش پس از هجوم معترضان افراطی به دادگاه سه گردان که قرار بود طی روزهای آینده وارد نوار غزه شود، به پایگاه «بیت لید» منتقل کرد.

به گزارش این رسانه‌ها، «هرتزی هالوی»، رئیس ستاد ارتش اشغالگر از داخل پایگاه گفت که ارتش از سربازان عادی و نیروهای ذخیره خود پشتیبانی می‌کند.

به گفته وی، او به بیت لید رفت تا اطمینان حاصل کند که هیچ اتفاق خطرناکی در آنجا رخ نخواهد داد.

هالوی تلاش برای یورش به پایگاه‌ها توسط افراد آشوبگر را رفتاری خطرناک و غیرقانونی توصیف کرد و به گفته او این هرج و مرج به ارتش، امنیت دولتی و تلاش‌های جنگی آسیب می‌رساند.

هالوی همچنین یک جلسه عملیاتی در جبهه شمالی را به حالت تعلیق درآورده بود تا به پایگاه بیت لید برود.

رادیو ارتش اشغالگر نیز گزارش داد که هالوی با فرمانده پلیس ناحیه و سایر فرماندهان در حال انجام یک ارزیابی امنیتی در رابطه با یورش به پایگاه بیت لید است.

در همین راستا، رادیو ارتش اشغالگر گزارش داد که پس از هجوم فعالان جناح راست به دادگاه نظامی بیت لید، هرج و مرج در محل حادثه حاکم شد.

این رادیو کلیپی پخش کرد که در آن معترضان راست به دادگاه نظامی یورش بردند و با اعضای پلیس نظامی که قادر به جلوگیری از یورش نبودند، درگیر شدند.

سازمان پخش رسمی رژیم صهیونیستی نیز ویدئویی منتشر کرد که نشان می‌دهد ده‌ها معترض تلاش می‌کنند وارد دروازه آهنی داخل مقر دادگاه شوند، دروازه‌ای که به محل بازداشت سربازان متهم به تجاوز جنسی به یک فلسطینی از غزه می‌رسید.

روزنامه عبری «یسرائیل هیوم» هم نوشت: حوادث شامگاه گذشته پس از هجوم به پایگاه بیت لید، بحث امنیتی اوضاع شمال را مختل کرد.

رسانه‌های عبری افزودند: بیش از ۱۲۰۰ شهرک نشین و افراطی‌ها به پایگاه بیت لید هجوم بردند.

ارتش اشغالگر نیز گفت: تظاهرات و شورش در پایگاه بیت لید تهدیدی برای امنیت اسرائیل است.

ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد که «بررسی‌های مهم در مورد تشدید تنش در شمال» را متوقف کرده است. ارتش حمله به پایگاه نظامی در بیت لید را «حادثه‌ای جدی که جنایت جنایی محسوب می‌شود و به امنیت این رژیم آسیب می‌زند» توصیف کرد.

روزنامه عبری هاآرتص همچنین گزارش داد که حدود ۲۰۰ فعال جناح راست به مقر دادگاه نظامی در داخل پایگاه بیت لید یورش بردند، جایی که ۹ سرباز ذخیره که روز دوشنبه بازداشت شده بودند برای بازجویی به ظن بدرفتاری جدی با یک اسیر فلسطینی در بازداشتگاه سدی تیمان در نقب به آنجا منتقل شدند.

روزنامه هاآرتص با تاکید اینکه سه گردان از تیپ ناحال پس از حضور در جنگ غزه فوراً به منطقه بین نابلس، قلقیلیه و طولکرم احضار شدند، اشاره کرد: «ارتش در ۲۴ ساعت گذشته مشغول آماده سازی برای میدان شمالی بود که ممکن است وضعیت آنجا به جنگ منجر شود اما ناگزیر شد همه چیز را در پی حوادث بیت لید متوقف کند.»

این روزنامه توضیح داد که در میان تظاهرکنندگان، سربازان نقابدار و مسلح وجود داشتند که برخی از آنها نشان «فورس ۱۰۰» را روی لباس نظامی خود داشتند؛ واحدی که مسؤول نگهبانی از بازداشت شدگان در بازداشتگاه سدی تیمان است.

به گزارش ایسنا،این روزنامه اشاره کرد که تعدادی از اعضای کنست، از جمله «تالی گوتلف» (لیکود) و «یتزاک کروزر» (عوتسما یهودیت)، در میان تظاهرکنندگان بودند و «لیمور سون هارملک»، عضو کنست از حزب عوتسما یهودیت نیز در این تظاهرات شرکت داشت.

طی ماه‌های اخیر گزارش‌های زیادی مبنی بر محکومیت حملات به اسرای فلسطینی از نوار غزه در زندان سدی تیمان منتشر شده است و مقامات اشغالگر معمولاً ادعا می‌کنند که در حال بررسی این موضوع هستند، اما نتایج ملموسی در این خصوص به دست نیامده است.

اختلافات شدید در سطوح سیاسی و نظامی درباره ارزیابی این حادثه

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اشغالگر و «یوآو گالانت»، وزیر جنگ این رژیم، تلاش برای هجوم افراط گرایان به این پایگاه مذکور را محکوم کردند و گفتند: «هیچ کس نمی‌تواند به پایگاه‌های ارتش اسرائیل حمله کند، حتی در مواقع هرج و مرج و شورش، قانون برای همه اعمال می‌شود.»

در عین حال دفتر نخست‌وزیر بیانیه‌ای را منتشر کرده و در آن خواستار «آرام ساختن جو در سدی تمان» شد و به شدت هجوم به پایگاه ارتش اشغالگر را محکوم کرده است.

این در حالی است که «بتسلئیل اسموتریچ»، وزیر دارایی این رژیم رفتار با سربازان را محکوم کرد و کلیپی در پلتفرم X منتشر کرد که در آن گفت: «با سربازان باید به عنوان قهرمان رفتار کرد نه جنایتکار.»

«یائیر لاپید»، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز در توضیح این تحولات گفت: «امروز ما در لبه پرتگاه نیستیم، بلکه در پرتگاه هستیم.»

وی اشاره کرد که آنچه در حال رخ دادن است نشان‌دهنده یک تهدید وجودی برای اسرائیل است و امروز همه چیز از خطوط قرمز عبور کرده است.

رئیس حزب کارگر این رژیم نیز گفت که پلیس باید مداخله کند، زیرا آن، پلیس یک حزب فاشیست نیست که در راس آن وزیری باشد که از کودتا بر خلاف قانون حمایت می‌کند.

وی معتقد بود که «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم شهروندان و امنیت آن را به خطر می‌اندازد.

شبکه ۱۲ عبری نیز گزارش داد که خشم گسترده‌ای در میان ارتش اشغالگر نسبت به فرماندهان پلیس به دلیل عدم ورود و برخورد با متجاوزان وجود دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *