شنبه 06 مرداد 1403 - Saturday 27 July 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / مدرسه تابستانه دارالعلم، یک رویداد کم نظیر علمی است 

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / مدرسه تابستانه دارالعلم، یک رویداد کم نظیر علمی است 

معاون علمی حوزه علمیه خراسان گفت: دارالعلم تابستانه در حرم مطهر امام رضا(ع) یک رویداد کم نظیر علمی است که نقطه عطف تاریخ علمی فعالیت‌های حوزه علمیه و آستان قدس رضوی را رقم می‌زند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی رضایی در گفت و‌گو با آستان نیوز، در خصوص برگزاری دومین دوره مدرسه تابستانه دارالعلم در حریم حرم مطهرامام رضا(ع) گفت: همه دغدغه‌مندان به فضای علم، فرهنگ و پژوهش مستحضر هستند که بعد از بیماری کرونا، در حقیقت دوران پسا کرونا ضربه‌ی سنگینی به فضای علمی وارد شد که هنوز هم  نتوانستیم به حالت سابق خودش برگردانیم.
وی افزود: مسئولین، تصمیم گیران، تصمیم سازان، سیاستمداران و … باید در تمام محیط های آموزشی و علم آموزی، با تدبیر، برنامه ریزی دقیق و بهره گیری از ظرفیت ها تلاش کنند تا رونق را به محیط های علمی برگردانند.
معاون علمی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: فعالیت‌های علمی در جوار بارگاه مطهر امام هشتم(ع) سابقه طولانی دارد و وجود مدارس علمیه در حرم مطهر و پیرامون آن از جمله دانشگاه علوم اسلامی رضوی، بنیاد پژوهش های اسلامی و پیشینه فعالیت علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی؛ نشانگر توجه و اهمیت دادن این مکان مقدس به مباحث علمی است.
حجت‌الاسلام مهدی رضایی با اشاره به دغدغه تولیت معزز آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان نسبت به احیا و رونق بخشیدن به حضور و فعالیت علمی طلاب در حریم رضوی گفت: دومین دوره مدرسه تابستانی «دارالعلم» رقم خورد که این رویداد عظیم یک نقطه عطفی در تاریخ علمی فعالیت های این دو نهاد تلقی می‌شود.
وی افزود: در این دوره از مدرسه دارالعلم میزبان سه تن از مراجع معظم تقلید و ۶۰ تن از علما و اساتید برجسته مشهد، قم و تهران هستیم که با حضور800 نفر شرکت کننده از طلاب خواهر و برادر در قالب پنج مدرسه علمی «قرآن و حدیث»، «فقه و اصول»، «علوم عقلی»، «ادبیات و زبان‌شناسی» و «منطق و روش‌شناسی» برگزار می‌شود.
تحکیم اعتقادات و انگیزه طلاب

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت شکل گیری مدارس علمیه در جوار حرم مطهر رضوی گفت: این اهمیت دارای چند بعد است که یکی از آن‌‌ ابعاد، تحکیم اعتقادات و انگیزه طلاب و محصلین مجاور حرم مطهر رضوی است.
وی فزونی برکت معنوی را بعد دیگر اهمیت شکل گیری مدارس علمیه در جوار حرم مطهر دانست و گفت: از برکات حضور در حرم مطهر امام رضا(ع) کسب معنویت است چرا که وادی روحانیت و طلبگی، منهای معنویت حقیقی الهی، تبدیل به یک وادی خطرناک، جهالت و دوری از معارف خواهد شد از همین رو اُنس طلاب با حرم اهل بیت(ع) سبب فزونی معنویت اسلامی در آنها خواهد شد که البته این مسئله در توسعه و فهم بهتر علوم ظاهری و رایج نیز موثر است.
وی افزود: در امالی صدوق ج۱، ص۵۸۸ در مورد یکی از ویژگی های معنوی حرم مطهر امام رضا(ع) اینگونه آورده است: هر کس به سوی خدا حاجتی دارد، در طوس، قبر جدم امام رضا(ع) را با غسل، زیارت کند، و بالا سر او دو رکعت نماز بخواند، و در قنوت آن از خدا حاجتش را بخواهد، که اگر خواسته او در گناه، و قطع رحم نباشد به اجابت می‌رسد. جای قبر او قطعه‌ای از بهشت است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *