پنجشنبه 15 شهریور 1403 - Thursday 05 September 2024

پزشکیان :قانون مدون برای فضای مجازی تدوین می‌کنیم/مشکل پرستاران و گندم‌کاران حل می‌شود

پزشکیان :قانون مدون برای فضای مجازی تدوین می‌کنیم/مشکل پرستاران و گندم‌کاران حل می‌شود

 رئیس‌جمهور با بیان اینکه مشکل پرداخت بدهی گندم کاران در حال حل شدن است، گفت: شاخص دولت ما، رضایت مردم است.

 مسعود پزشکیان در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم با بیان اینکه می‌توانم هر ماه یک بار با شما صحبت کنم و مشکلی ندارم، گفت: آمادگی داریم که حرف مردم را بگوییم و حرف آنها را بشنویم.

رئیس جمهور افزود: به حرف هایی که زدیم پایبندیم و سعی می کنیم با مردم صادق باشیم و هر چه از دستمان برمی آید، برای آنها انجام دهیم.

هفته آینده نشست خبری برگزار می‌کنیم

پزشکیان با اعلام اینکه هفته آینده نشست خبری با حضور خبرنگاران برگزار می‌کنیم، گفت: تا حالا مشکل این بود که باید اعضای دولت را تعیین می‌کردیم، وضعیت شرایطی که در آن بودیم را باید متوجه می‌شدیم و بررسی می‌کردیم که باید چه کنیم؛ با چه کسانی باید کار کنیم؛ درنتیجه گفت‌وگوهای زیادی برای انتخاب وزرا داشتیم.

وی اظهار کرد: بر مبنای وفاق ملی به پیش رفتیم. باید از رئیس و نمایندگان مجلس قدردانی کنیم؛ رأی بسیار جالب و بالایی به وزار داده شد و تا کنون در کشور میانگین رأی در هیچ دولتی به این میزان نبوده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اعضای کابینه را بر اساس وفاق ملی تعیین کردیم، افزود: اعضای کابینه از دولت شهید رئیسی، آقای روحانی و اصلاح‌طلبان هستند. بیش از ۱۰هزار ساعت با اعضای پیشنهادی مصاحبه شد، تا اینجا سعی کردیم در حد وسع خود دولت وفاق ملی را تشکیل دهیم.

ارزیابی رئیس‌جمهور از فعالیت یک ماهه دولت چهاردهم

پزشکیان با بیان اینکه گندم‌کاران، پرستاران، معلمان و بازنشستگان مشکل دارند، افزود: ناترازی‌هایی در برق و انرژی و محیط زیست هم داریم و این موضوع کاملا روشن است و نیاز به شرح دادن من ندارد.

وی گفت: با مسئولان سابق جلسه گذاشتیم و وضعیت موجود را از آنها سوال کردیم، اطلاعاتی که به ما ارائه کردند آن چیزی است که مشاهده می‌کنیم.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: برای گندم‌کاران ۱۲۰ هزار میلیارد پیش بینی شده بود که آن هم در صندوق موجود نبود، در صورتی که آنچه به انبارها تحویل داده شده بود بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود.
الحمدالله در حال حل شدن است، مشکلات در حوزه بهداشت و درمان و معلمان داشتیم که تمهیداتی اندیشیده شده است، تا این مشکلات را تا جایی که امکان دارد حل کنیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «خدا رحمت کند انسانی که ابتدا خود را بشناسد، باید بدانیم کجا هستیم و بدانیم کجا می‌خواهیم برویم.»

وی با بیان اینکه من سعی نمی‌کنم گذشته را نقد کنم، هرچه بوده همین است که الان می‌بینیم، گفت: اعتقاد دارم در حال حاضر باید دست به دست هم دهیم و با وفاق و نگاه به چشم انداز به جلو برویم و می‌طلبد که نخبگان و سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را ببینم و اجازه دهیم توانمندی خود را بروز دهند.

شاخص دولت ما، رضایت مردم است

رئیس جمهور تاکید کرد: با وفاقی که به وجود می‌آید و با شاخص‌هایی که خواهیم گذاشت، کاری می‌کنیم که معاونان وزرا و به ترتیب در استان‌ها، مدیران بر اساس شایستگی قرار بگیرند، نه براساس وابستگی حزبی، گروهی و جناحی.

پزشکیان افزود: شاخص ما در دولت، رضایت مردم است. حضرت علی(ع) نشانه خوبی و بدی دولت را، تحلیل‌های مردم می‌دانند.

وی با بیان این مطلب که ما به شدت تحت تحریم هستیم، تاکید کرد: آمریکا، اروپا و کشورهایی که از سیاست‌های آمریکا تبعیت می‌کنند، ایران را تحریم کرده‌اند و با ما معامله نمی‌کنند و ما به مشکل خوردیم. اما اینکه با مهربانی با مردم برخورد و مشکل آنها را حل کنیم، ربطی به تحریم‌ها ندارند. این شاخص ما از ارزیابی نیروهای انسانی خواهد بود.

اقتصاد به مسائل خارجی ارتباط دارد

رئیس جمهور درباره برنامه دولت برای مهار تورم، گفت: دیروز وزیر اقتصاد برنامه‌ها را گفت. برنامه هفتم باید مبنا باشد که اگر به اصلاح نیاز دارد باید انجام شود. ما باید اختلاف داخلی، مشکلات با همسایه ها و دنیا را حل کنیم. به هر حال اقتصاد به مسائل خارجی ارتباط دارد.

وی درباره اینکه آیا تورم تا پایان سال به ۳۰ درصد می‌رسد؟ تصریح کرد: تمام تلاش خود را می‌کنیم، اما این هدف به تحولات جهان و مسائل داخلی هم بستگی دارد.

رئیس‌جمهور افزود: با حدود ۴۰ کشور مذاکره کرده‌ایم و در حال انعقاد پیمان هستیم.

پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره فرمانده واحد اقتصادی دولت گفت: گروهی که وجود دارد به صورت هماهنگ عمل می‌کنند، اما قطعاً مشکلاتی در پیش رو خواهیم داشت. ما در وزارت اقتصاد، برنامه بودجه، صمت و آقای طیب نیا که به عنوان مشاور بنده فعالیت می‌کنند و مسئولیت هماهنگی‌های را بر عهده دارند، هر هفته جلسه داریم و در این جلسات بر اساس برنامه و روش‌ها و اینکه چگونه اختلاف سلیقه را رفع کرده و به یکدیگر نزدیک شویم، کار می‌کنیم.

برای رسیدن به صراط مستقیم باید نظرات مختلف را شنید

پزشکیان درباره مفهوم «وفاق ملی» با بیان اینکه وحدت و انسجام مسلمانان یک اصل است، اظهار کرد: مسلمانان با هم برادر هستند و باید در برابر دشمنان خود متحد باشند. این توصیه پیامبر(ص) است. اگر تحمل شنیدن نظر مخالف را نداریم چرا در نماز می‌گوییم «اهدنا الصراط المستقیم»؟ برای رسیدن به صراط مستقیم باید نظرات مختلف را شنید. چشم‌انداز و نگاه مشترکی را باید برای تمامی ایرانیان ایجاد کنیم و سخنان مختلف هم شنیده شود.

وی افزود: هیچ اثر انگشتی در کل دنیا شبیه یکدیگر نیست، چگونه ممکن است که ذهن شما با ذهن من شباهت داشته باشد و یا با افراد دیگر. اینکه وحدت چگونه علی رغم نظرات مختلف شکل می‌گیرد همان بحثی است که در مناظرات داشتم. چشم انداز ایجاد یک نگاه مشترک برای ما ایرانیان است، آن چشم اندازی است که من از نظر علمی به آن معتقد هستم، نه اینکه مثلاً بخواهم بگویم که مسلمان هستم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این چشم انداز همان چشم اندازی است که می‌توانم به آن افتخار کنم چون باید بهترین و الهام بخش شویم، من این چشم انداز را دوست دارم و سیاست‌های کلی برای دستیابی به این چشم انداز است و قانون برنامه باید بر اساس آن نوشته شود تا ما را به این چشم انداز برساند.

پزشکیان گفت: این میثاق مشترک همه نظراتی است که وجود دارد و اینجا دیگر نمی‌توانم بگویم که این را قبول ندارم چون یک میثاق میان ما هست تا زمانی که به قانون و سیاست تبدیل نشده می‌توانیم از این مطالب عنوان کنیم اما هنگامی که گفتیم این چشم انداز مشترک، سیاست و برنامه است، اینکه فردی بگوید برنامه را قبول ندارم به معنای نفاق است. البته هر کسی می‌تواند بگوید این را قبول ندارد اما معنای آن هرج و مرج است.

وی با بیان اینکه باید کاری کنیم که وفاق در چهارچوب قانون و سیاست‌ها اجرا شود، افزود: در این راستا، برای فردا که قرار است جلسه دولت برگزار شود، همان برنامه‌ای که می‌گفتیم باید اجرا شود، مسئولیت‌ها و رسالت‌های هر وزارتخانه‌ای را استخراج کرده‌ایم که این کار از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس و معاونت برنامه و بودجه انجام گرفته که با هم ادغام می‌کنیم.

شاخص سنجش مدیران اجرای برنامه و قانون است

رئیس جمهور اعلام کرد: فردا قرار است این برنامه به وزرا تقدیم شود که این برنامه مسئولیتی است که هر کدام از وزرا باید در وزارتخانه خود آن را اجرا کنند و هر کدام از بندهایی که در برنامه وجود دارد باید توسط کدام معاونت اجرا شود. هنگامی که ما این مسئولیت‌ها را به وزارتخانه‌ها ابلاغ کردیم آن‌ها باید بگویند که برنامه عملیاتی و زمانبندی اجرای آن %D

مطالب مرتبط