سه شنبه 12 تیر 1403 - Tuesday 02 July 2024

جلیلی: عرصه میدان عرصه واقعی است نه رمانتیک

جلیلی: عرصه میدان عرصه واقعی است نه رمانتیک

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «میزگرد سیاسی» گفت:‌ کار سیاست خارجی همین است که بتواند فرصت‌ها را به شکل حداکثری استفاده کند و تهدیدها را به صفر برساند و یا حداقل کاهش دهد؛ اگر در این عرصه میخواهید وارد شوید باید ببینید این عرصه میدان یک عرصه واقعی است، عرصه رمانتیک نیست که برای خود خیال پردازی کنی.
به گزارش فارس،‌ برنامه تبلیغاتی «میزگرد سیاسی» سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و محسن کریمی معاون امور بین الملل بانک مرکزی از همراهان سعید جلیلی در این برنامه هستند.وی در فرصت 25 دقیقه‌ای اش اظهار داشت: در انتخابات ریاست جمهوری نامزدها معمولاً یک شعاری را بیان می‌کنند تحت عنوان شعار انتخاباتی‌شان؛ بنده معتقدم این سوال نباید یک عبارت پردازی و کلمه سازی باشد بلکه باید در حقیقت یک خلاصه و عصاره‌ای از آن برنامه‌ای کاری که آن نامزد برای ۴ سال آینده دارد مطرح کند. وی ادامه داد:‌ شعار ما که در حقیقت همان خلاصه‌ای از کل برنامه ما است این است که یک جهان فرصت یک ایران جهش هر ایرانی یک نقش پرشکوه؛‌ بنده میخواهم این را توضیح دهم.جلیلی تصریح کرد: چرا ما می‌گوییم یک جهان فرصت چون معتقدیم در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای، موضوعی، علمی و فناوری یک دریایی از فرصت‌ها وجود دارد همچنان که شما در داخل کشور هم یک جهانی از فرصت‌های مختلف اقتصادی، طبیعی، مادی و به ویژه نیروی انسانی و پیشرفت علمی وجود دارد. وی بیان کرد: لازمه استفاده بهینه و حداکثری از این دو روند و فرصت‌های موجود باید حتماً در کنار یک جهان فرصت جهش ایران باشد؛ حالا چگونه؟ ما معتقدیم امروز در صحنه روابط بین‌الملل فرصت‌هایی که وجود دارد، بسیار بسیار بیشتر از تهدیدهاست.
جلیلی مطرح کرد:‌ کار سیاست خارجی همین است که بتواند فرصت‌ها را به شکل حداکثری استفاده کند و تهدیدها را به صفر برساند و یا حداقل کاهش دهد؛ چون اگر شما در این عرصه میخواهید وارد شوید باید ببینید این عرصه میدان یک عرصه واقعی است عرصه رمانتیک نیست که برای خود خیال پردازی کنی؛ باید واقعیت‌ها را ببینیم که در دنیا مناسبات چیست، میدان چیست و امروز چه فرصت‌هایی برایت وجود دارد و از طرفی چه تهدیدهایی موجود است. وی ادامه داد:‌ فرصت‌ها کجا به دست می‌آید؟ وقتی شما نگاه کنید با ۲۰۰ کشور دنیا _که حدوداً این تعداد کشور وجود دارد_ چه نقاط اشتراکی دارید، از آن نقاط اشتراک و تعامل به تبعش فرصت‌ها ایجاد می‌شود. جلیلی افزود:‌ همچنان که اگر با کشورهایی اختلاف داشته باشی باید توجه داشته باشی که این نقاط اختلاف برای شما می‌تواند تقابل و حتی تهدید ایجاد کند.وی مطرح کرد:‌ هنر سیاست خارجی باید این باشد که بتواند خوب این‌ها را بشناسد و آن فرصت‌ها را حداکثری استفاده کند و اتفاقاً وقتی که شما از آن فرصت خوب استفاده کردید، موجب این می‌شود که آن تهدیدها کاهش پیدا کند. جلیلی تشریح کرد: البته این لایه رویی آن است، چون در سایر روابطی هم که کشورها با هم وجود دارند، ممکن است کشورهای ثالث «ب و جیم» با هم روابطی داشته باشند که از آن برای شما تولید فرصت و یا تهدید شود؛ این‌ها را باید شما بشناسید. لذا صحنه سیاست خارجی کاملاً هوشمندانه و واقعی است.
داوطلب انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:‌ یکی از بحث‌هایی که خیلی مهم است این است که ما باید بدانیم و یک تحلیل درست داشته باشیم که در چهار سال آینده در چه نقطه ای هستیم؛ مختصات نقطه را بدانیم و آنچه که در چهار سال آینده می‌تواند رقم بخورد ر آن موقع ما چه نقشی می‌توانیم داشته باشیم؛ این یکی از آن بحث‌های بسیار مهم است.جلیلی افزود: لذا اینجا یکی از آن بحث‌هایی که ما بررسی کردیم به عنوان یک کسی که حداقل به شکل رسمی ۳۵ سال در کار سیاست خارجی فعال هستم وبه تبع آن ده‌ها سفر و ملاقات‌های فراوانی با روسای کشورها داشته‌ام، در ۱۰ الی ۱۱ سال گذشته یک نگاه تماشاگرانه، هم به روند تحولات جهانی داشتیم و هم به آن بازیگری‌هایی که در سیاست خارجی صورت گرفته؛ این موضوع ما را به چه چیزی رسانده؟ امروز ما در عرصه سیاست خارجی فرصت‌های بسیار فراوانی داریم؛ واقعا در جهان هم یک جهان فرصت دارید که اگر برای آنها برنامه‌ریزی داشته باشید می‌توانید یک نفع حداکثری برای کشور داشته باشیم که نتیجه و ثمره آن بشود یک ایران جهش.جلیلی عنوان کرد:‌ بنده می‌خواهم کمی این موضوع را تشریح کنم که این یعنی چه؟ اولا ما باید بدانیم ما در چه بزنگاهی هستیم و آن نقطه مختصاتی بزنگاهی اکنون چیست؛ این فرصت‌ها که می‌گوییم آیا یک فرصت‌های موهوم است و یا واقعی است. بنده چند محور اصلی آن را عرض کنم: یکی از آن بحث‌های اصلی این است که ما اکنون در یک مقطعی هستیم که تحولات جهانی در یک گذار است که این گذار به نفع ماست، این گذار برای ما تولید فرصت کرده.
وی تصریح کرد:‌ مثلاً در منطقه شما می‌بینید که خود غربی‌ها، چه مقامات و چه اندیشمندانش بارها بیان می‌کنند که ما دیگر آن شرایط قبل را نداریم؛ به ویژه بعد از عملیات طوفان الاقصی و شرایطی که صورت گرفت همین کسانی که بارها می‌نشستند و برای ملت‌های منطقه تصمیم‌گیری می‌کردند، اکنون هم آن هیبت‌شان و هم آن حیثیتشان دچار تزلزل شده و از طرفی برای ما تولید اقتدار کرده؛ به گونه‌ای است که اگر بخواهند به ما تعرض کنند،‌ دیدید که در عملیات وعده صادق ایران به عنوان یک قدرت موثر برای دفاع از حق و منافعش عملیاتی کرد و موفق شد.وی با بیان اینکه در اینجا برنامه خارجی باید استفاده شود، تصریح کرد: اگر یک فرصتی پیش آمده چه در تضعیف رقبای شما و دشمنان شما چه در ارتقای موقعیت شما، باید این‌ها را نقد کرد که مردم این را در زندگی بچشند.جلیلی اظهار داشت:‌ یکی از آن فرصت‌های بسیار مهم دیگر که متاسفانه ما در طول تاریخ، در دوره قاجار و پهلوی و بزنگاه‌هایی که یک پیشرفت‌های علمی و فناوری صورت می‌گرفته ما معمولاً غایب بودیم.جلیلی عنوان کرد: امروز ما اگر دوباره در یک بزنگاهی هستیم که یک نقطه عطف‌هایی در برخی فناوری‌ها وجود دارد، دیگر آن عقب ماندگی تاریخی را نداریم؛ یک جهان فرصت فرصت‌های داخل ما این امکان را می‌دهد که شما اتفاقاً در اینجا بتوانید به خوبی نقش آفرینی کنید و با استفاده از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و کوانتوم با توجه به این ظرفیت‌هایی که دارید اتفاقاً قدرت خود را ارتقا دهید و در مناسبات از این رهگذر هم برای خود یک جایگاهی پیدا کنید.
وی یادآور شد:‌ یکی از فرصت‌های بسیار خوبی که اکنون وجود دارد این است که دولت چهاردهم همزمانی شروع کارش با همزمانی کلید خوردن برنامه هفتم است؛ یعنی یک برنامه‌ای که مورد وفاق است و در کشور تبدیل به قانون شده و سیاست‌های آن را رهبری ابلاغ فرمودند، و امروز آمده در صحنه عمل و باید عملیاتی شود.جلیلی تاکید کرد: امروز فرصت‌های اقتصادی فراوانی در دنیا وجود دارد اما شرطش این است که شما دنیا را در ۳ الی ۴ کشور خلاصه نکنید؛ آن هم ۳ الی ۴ کشوری که بیشترین نقاط اختلاف را با شما دارند.داوطلب انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌ وقتی که شما با کسی اختلاف دارید از آن اختلاف تهدید و تقابل بیشتر در می‌آید، در صورتی که دنیا بزرگ است و ۲۰۰ کشور در دنیا وجود دارد و فرصت‌های بسیار بزرگی وجود دارد؛ هر جایی که فرصتی برایت فراهم بشود در شرق باشد و یا در غرب، در شمال باشد و یا در جنوب باید این هنر را داشته باشید که بتوانید آن را به بهترین شکل استفاده کنید.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *