جمعه 26 مرداد 1403 - Friday 16 August 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نقش مؤثر آگاهی‌بخشی و ایجاد مهارت والدین در تربیت زیست عفیفانه فرزندان

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) / نقش مؤثر آگاهی‌بخشی و ایجاد مهارت والدین در تربیت زیست عفیفانه فرزندان

 گزارش/ نگرش و جهان‌بینی افراد نسبت به خود و فلسفه وجودی‌شان در نوع تعاملات اجتماعی فرد تأثیرگذار است. اگر یک انسان از همان کودکی نسبت به ارزش‌های والای انسانی آگاهی داشته باشد طبیعتاً این دانش در نوع تعاملات او ظهور و بروز پیدا خواهد کرد. به همین دلیل والدین نقش مهمی در زیست عفیفانه دارند. در واقع تربیت فرزندان در خانواده باید متقن و بر اساس سبک زندگی مبتنی بر حفظ ارزش‌های اسلامی باشد تا خود را در برابر دیگران، عالم هستی و خداوند مسئول بداند.

به گزارش آستان نیوز، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و حمایت‌های نهاد ریاست‌جمهوری در امور خانواده در راستای آگاهی‌بخشی و ایجاد مهارت والدین در تربیت زیست عفیفانه فرزندان خود اقدام به برگزاری طرحی جامع و کاربردی با عنوان «دوره آموزشی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز» کرده است.

 اجرای ۷ دوره از طرح زیست عفیفانه با شعار «زندگی و بالندگی» 
پس از مذاکرات پی‌درپی بنیاد پژوهش‌های اسلامی با نهاد ریاست‌جمهوری مبنی بر ضرورت ارائه آگاهی و مهارت‌هایی برای والدین در تربیت زیست عفیفانه فرزندان، سال گذشته اجرای این طرح با شعار «زندگی و بالندگی» و باهدف استناد به فرمایش امام رضا (ع) مبنی بر گسترش و احیای معارف اهل‌بیت (ع) و زنده نگه‌داشتن این آموزه‌ها کلید خورد. در همین راستا ۷ دوره از این طرح در قالب دوره‌هایی ۳ تا ۴ روزه در شهر مقدس مشهد و به میزبانی بنیاد پژوهش‌های اسلامی با حضور فراگیرانی از سراسر کشور برگزار شد. با این هدف که بالندگی فرزندان در زندگی و آینده والدین آن‌ها تضمین شود. اما منظور از بالندگی در این طرح چیست؟ مراد از بالندگی، رشد مستمر فرزندان در همه ابعاد توسط والدین است که در همین راستا نقشه عملیاتی بر اساس نیازسنجی چندوجهی طراحی و اجرا شد. برای این منظور پژوهشگران و استادان دانشگاه فردوسی مشهد و محققان بنیاد پژوهش‌های اسلامی دست‌به‌دست هم دادند تا یک نیازسنجی چندوجهی ارائه دهند. مخاطبان این طرح والدین دانش‌آموزان دبستان و پایه اول دبیرستان هستند و همچنین باتوجه‌به تنوع قومیتی ایران، موارد فرهنگی، قومی و زبانی مدنظر قرار گرفته شد.

 تدوین ۲۹ درس‌نامه با محوریت مهارت‌های والدین در بالندگی فرزندان
در گام بعدی پژوهش‌های وسیعی صورت پذیرفت. سپس آورده این پژوهش‌ها طراحی شد و نتیجه آن، تدوین ۲۹ درس‌نامه با محوریت مهارت‌های والدین در بالندگی فرزندان بود. عشق بی‌پایان والدین به فرزندان و جهت‌دهی این عشق به سمت بالندگی و سلامت آنان، ریشه درونی این بالندگی و سلامت، توانایی‌های درونی شگفت‌انگیز فرزندان، استفاده از توانمندی در سلامت و بالندگی، عفت و خودمراقبتی، مهارت مدیریت کلاس، مقایسه آموزش بزرگسالان و خردسالان و… برخی از موضوعات این ۲۹ درس‌نامه است.

 طراحی سایت «زندگی و بالندگی» برای حفظ ارتباط والدین و مربیان
در راستای حفظ ارتباط علمی والدین و مربیان با اساتید این دوره، سایت «زندگی و بالندگی» طراحی شد. در این سایت، مخاطبان به‌صورت مستقیم آموزش‌های لازم را می‌بینند و از مزیت‌های این دوره همچون، دسترسی سریع و برخط به اطلاعات، ارائه گام‌به‌گام محتوای آموزشی، استفاده محتوای هدفمند به پدران و مادران و پشتیبانی علمی و… بهره‌مند می‌شوند.
یکی از مزیت‌های این طرح این بود که قومیت‌های مختلف مردم ایران را یک جا دور هم جمع کرد و از ترک، لر و کرد گرفته تا لک، مازنی و…. در این دوره حضور یافتند. می‌توان گفت این طرح به‌نوعی تجلی وحدت ملی بود که به نمایش گذاشته شد. در واقع در این دوره‌ها سعی شد از مفاهیم نو و قدرتمند استفاده شود، تا کار آسان‌تر پیش رود. تا کنون ۵۰۰ نفر از سراسر کشور در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند و ۹۵ درصد از شرکت‌کنندگان، رضایتمندی خود را از برگزاری این طرح اعلام داشته‌اند.

 چکیده طرح در قالب چاپ چندین اثر
خلاصه و چکیده مباحث و مفاهیم جدید این دوره‌ها در قالب چند کتاب با عناوین «مهارت‌های زندگی و بالندگی»، «پند بیهوده»، «زبان‌های هم زمان»، «برادران دروغین» و… به چاپ رسیده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. داشتنِ جامعه‌ای سالم و زیستی اخلاقی، از اهدافِ اصلی و مهمِ همه کسانی است که سکانِ سیاسی، علمی، فرهنگی و اجتماعی جامعه را در دست می‌گیرند. در واقع پوشش‌دهی کاملِ تربیتِ مدرسین زیست عفیفانه در تمامی استان‌های کشور با این هدف دنبال شد تا انشا الله شاهدِ کنش‌های اخلاقی به نحو مؤثر و حداکثری در جامعه باشیم. امید است باتوجه‌به فرایندمحور بودن امر تعلیم‌وتربیت، در دولت جدید نیز تا رسیدن به نتیجه، این مسیر ادامه یابد.
گزارشگر: اعظم صاحب علم

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *