جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

پرچم گنبد حضرت مسلم(ع) میهمان مراسم مسلمیه است / ۱۰۰ هیئت در ” ری ” عزادار سفیر امام حسین(ع)

پرچم گنبد حضرت مسلم(ع) میهمان مراسم مسلمیه است / ۱۰۰ هیئت در ” ری ” عزادار سفیر امام حسین(ع)

*شب‌های مسلمیه در ششم، هفتم و هشتم ماه ذی‌الحجه همزمان با شب شهادت امام محمدباقر(ع) برقرار و با شب عرفه و شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) ختم می‌شود.

*این مراسم معنوی از ۱۷ مردادماه بعد از نماز مغرب و عشاء با کانون قرار دادن صحن اصلی آغاز و با توجه به استقبال روزافزون اعضای هیئت‌های مذهبی  تمام فضاهای حرم اعم از رواق‌ها، صحن‌ها، شبستان، مسجد جامع و مصلای بزرگ با ارائه خدمات لازم و شایسته در اختیار این برنامه است.

 

 

 

 

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با پیش‌بینی حضور و اجرای برنامه ۱۰۰ هیئت در لیالی مسلمیه گفت: یکی از ویژگی‌های خاص امسال حضور نماینده رسمی تولیت آستان حضرت مسلم(ع) است که با پرچم مقدس و نورانی گنبد آن حضرت بر آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و مردم ری حاضر می‌شود.

 عباس سلیمی معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در نشست خبری به مناسبت ایام مسلمیه اظهار داشت:

در بین حدود ۹ هزار امامزاده در ایران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) به دلیل برکت و معنویت وجود محدث والامقام حضرت سیدالکریم(ع) از یک ویژگی خاص و ارتباط معنوی منحصربه‌فردی با کربلای حسینی برخوردار است که فرمایش و ارزیابی امام هادی(ع) از ثواب زیارت ایشان به‌مثابه حضرت سیدالشهدا(ع) اهمیت و قداست این مجموعه مقدس را بیش‌ازپیش آشکار کرده است.

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری از ری به‌عنوان قبله تهران و تأکید ایشان به نگاه فرهنگی به همه بقاع متبرکه و مقدس ادامه داد: خادمان و مجموعه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)   با توجه به این فرامین و با استفاده از ظرفیت بالای امامزادگان واجب و لازم‌التکریم در زمینه ارتقای دینی مردم به‌ویژه جوانان برگزاری برنامه‌های مختلف در طول سال را در دستور کار دارد که یکی از این برنامه‌های شاخص و قدیمی مراسم لیالی مسلمیه است.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با اعلام اینکه این برنامه از پنج‌شنبه با قرائت دعای کمیل آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: شب‌های مسلمیه در ششم، هفتم و هشتم ماه ذی‌الحجه همزمان با شب شهادت امام محمدباقر(ع) برقرار و با شب عرفه و شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) ختم می‌شود.

سلیمی مسلمیه را سنت دیرینه با قدمتی بیش از یک قرن معرفی کرد و افزود: حضرت مسلم(ع) اولین سفیر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) رزمنده دلاور، شجاع و ولایتمدار بارز و  قیمی بوده که از خاندان و نسبی پاک و با کارنامه‌ای درخشان برخوردار است‌.

وی ایام مسلمیه را طلیعه فرارسیدن محرم حسینی و پیروزی خون بر شمشیر عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به حضور گسترده و باشکوه هیئت‌ها و مردم و به‌خصوص جوانان برومند از این ظرفیت بالای فرهنگی با حضور و مشارکت تمام نهادها و ارگان‌ها باید نهایت بهره را برد.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم آستان به‌عنوان میزبان اصلی تصریح کرد: با توجه به مصوبه شورای عالی فرهنگی آستان جمع‌آوری تمام آثار، کتب و مستندات مربوط به حضرت مسلم(ع) و ایام مسلمیه در حال انجام است که در فرصتی مناسب ایت مجموعه نفیس در نمایشگاهی در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

سلیمی با بیان اینکه آستان تنها ناظر ظاهری شور حسینی نیست، تأکید کرد: این مراسم معنوی از ۱۷ مردادماه بعد از نماز مغرب و عشاء با کانون قرار دادن صحن اصلی آغاز و با توجه به استقبال روزافزون اعضای هیئت‌های مذهبی  تمام فضاهای حرم اعم از رواق‌ها، صحن‌ها، شبستان، مسجد جامع و مصلای بزرگ با ارائه خدمات لازم و شایسته در اختیار این برنامه است.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) پیش‌بینی حضور و اجرای برنامه ۱۰۰ هیئت در سه شب مسلمیه را کرد و ابراز داشت: یکی از ویژگی‌های خاص امسال حضور نماینده رسمی تولیت آستان حضرت مسلم(ع) است که با پرچم مقدس و نورانی گنبد آن حضرت بر آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و مردم ری حاضر می‌شود و در شب اول از این مراسم پرچم در نقطه‌ای مناسب جانمایی و شاهد افزایش فضای پرشور معنوی خواهیم بود که پیام‌های روحانی به همراه خواهد داشت.

سلیمی از عزاداران حسینی خواست از همراه آوردن وسایل غیرضروری خودداری کنند و بانوان محترم چادر همراه داشته باشند تا از ازدحام‌ جلوگیری و تردد با سهولت انجام شود همچنین حتی‌المقدور از وسایل حمل‌ونقل عمومی برای پیشگیری از گره‌های ترافیکی استفاده شود.

وی ابراز امیدواری کرد با تمهیدات اندیشیده شده شاهد نظم، آرامش و معنویت خاصی در این ایام حاکم باشد و این مجموعه اقدامات به‌عنوان تجدید میثاق با شهیدان کربلای حسینی تلقی شود و ما با بهره‌گیری لازم از فرهنگ عاشورا بر عزت و اقتدار نظام اسلامی در برابر توطئه‌های دشمنان به‌ویژه در شرایط خاص اخیر بیفزاییم.

منبع : فارس

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *