یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - Sunday 05 May 2024

ابراز امیدواری روسیه نسبت به کاهش تنش‌ها در خاورمیانه

ابراز امیدواری روسیه نسبت به کاهش تنش‌ها در خاورمیانه

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی نسبت به عادی شدن وضعیت تنش در خاورمیانه پس از وقایع اخیر ابراز امیدواری کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، میخائیل بوگدانف روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مسکو افزود: روسیه امیدوار است که وضعیت، پس از پاسخ‌های متقابل ایران و اسرائیل به یکدیگر، عادی شود، اما هیچ قطعیتی در این مورد وجود ندارد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: این یک موضوع ظریف است، اینکه چه کسی در خاورمیانه با چه کسی و برای چه چیزی دعوا کرده است.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی پیش از این در دیدار با سیمونا هالپرین سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو بر لزوم حداکثر خویشتنداری همه طرف ها در زمینه تشدید تنش ها بین اسرائیل و ایران تاکید کرد. در این ملاقات، ‌توجه ویژه‌ای به پاسخ تلافی‌جویانه‌ای ایران به اسرائیل و لزوم پیشگیری از شدت گرفتن تنش‌ها صورت گرفت.

به گزارش ایرنا، پیش از این رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه در مکالمه تلفنی با همتای ایرانی خود ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، این اقدام را خلاف همه موازین و مقررات بین‌المللی دانست و تصریح کرد: آنچه از سوی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این اقدام جنایتکارانه و در سایه انفعال شورای امنیت اتفاق افتاد، بهترین روش برای تنبیه متجاوز و جلوه‌ای از درایت و عقلانیت رهبران ایران بود.
ولادیمیر پوتین با انتقاد شدید از رفتار آمریکا و برخی کشورهای غربی در تنش‌زایی در منطقه، ‌تصریح کرد: ما اطمینان داریم جمهوری اسلامی ایران از جمله پایه‌های اصلی ثبات و امنیت در منطقه است.
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه نیز روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ اعلام کرد: روسیه با ایران و اسرائیل در ارتباط است تا از آنها بخواهد که درگیری شدت بیشتری نگیرد؛ این تماس‌ها سازنده است.
دیمیتری پسکوف در نشستی خبری افزود: ادامه درگیری در خاورمیانه به نفع اسرائیل، ایران و کل منطقه نیست.
نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شامگاه شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ با آغاز عملیات وعده صادق و شلیک بیش از صد فروند موشک کروز و بالستیک و پرتاب بیش از دویست پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶، پاسخ و تنبیهی به تجاوزات و ترورهای شرورانه و اقدامات تروریستی اخیر رژیم اشغالگر قدس در حمله به کنسولگری سفارت ایران در سوریه دادند.
نخستین ساعات بامداد روز جمعه ۳۱ فروردین ماه، شهر اصفهان و محدوده پایگاه شکاری شهید بابایی شاهد فعال شدن پدافند هوایی بود، اتفاقی که به سرعت انتشار تصاویر آن در فضای مجازی با توجه به تنش‌های جاری در منطقه و پاسخ موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق موجب به راه افتادن موجی از حدس و گمان‌ها مبنی بر حمله رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک ایران و به طور مشخص در اصفهان شد.
در همان ساعات ابتدایی برخی منابع فعال شدن پدافند هوایی را به دلیل مقابله با چند «ریزپرنده» عنوان کردند که به دنبال آسیب رساندن به اجزای سامانه پدافندی S۳۰۰ مستقر در منطقه اصفهان بوده‌اند که ریزپرنده‌ها توسط پدافند هوایی منهدم شده است. ظهر همان روز ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان در حالی که در کنار یک دستگاه رادار پدافندی با خبرنگار صداوسیما مصاحبه می‌کرد، دلیل فعال شدن پدافند هوایی در اصفهان را برای مقابله با «اشیاء مشکوک» عنوان کرد.
انتشار تصاویر با دقت و کیفیت بیشتر ظرف روزهای گذشته، امکان ارزیابی بیشتری از محل مورد نظر را فراهم کرده. گرچه برخی از رسانه‌های ضدایرانی مدعی آثار سوختگی و انفجار در رادار مورد اشاره هستند، اما ارزیابی این تصاویر به صورت دقیق نشان می‌دهد آنچه که از آن تحت عنوان آثار انفجار و سوختگی یاد می‌شود، در حقیقت سایه سامانه راداری ۳۰N۶E۲ است که روی زمین افتاده و از آن تحت عنوان اثر انفجار یاد می‌شود.
نهایتا شب گذشته تصویر ماهواره‌ای دیگری هم که توسط شرکت Planet Lab تهیه شده و توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر شده است، حاکی از آن است که صدمه‌ و یا رد انفجار و تخریبی در سایت S۳۰۰ پایگاه اصفهان و رادارهای آن دیده نمی‌شود.
انتشار تصاویر ماهواره‌ای از سایت S۳۰۰ اصفهان و عدم وجود آثار تخریب در حالی است که طی روزهای گذشته موضوع مقابله با اشیاء مشکوک در این محدوده و همزمان کشف چند بوستر موشک بالستیک هواپرتاب در خاک عراق، دستمایه عملیات رسانه‌ای گسترده‌ای مبنی بر حمله مستقیم رژیم صهیونیستی به خاک ایران شد. رسانه‌های غربی و صهیونیستی با استناد به بوسترهای موشک‌های بالستیک هواپرتاب کشف شده در عراق و فعالیت پدافند هوایی در اصفهان، اینگونه نتیجه‌گیری کرده‌اند که رژیم صهیونیستی با استفاده از موشک بالستیک هواپرتاب حمله‌ای را به سایت S۳۰۰ در اصفهان انجام داده است.
این موضوع در حالی است که موشک‌های بالستیک به دلیل استفاده از سرجنگی‌هایی با وزن قابل توجه و همچنین انرژی جنبشی زیاد در هنگام اصابت، حجم تخریب، سوختگی و خرابی قابل توجهی را بر جای می‌گذارند. موضوعی که دستکم اگر رخ داده بود، می‌بایست در تصاویر ماهواره‌ای به خوبی قابل کشف و دیدن باشد در حالی که هیچ آثاری از چنین اصابتی در تصاویر ماهواره‌ای سایت S۳۰۰ اصفهان دیده نمی‌شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *