جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

سعودی‌ها حمله به آرامکو را ۱۱ سپتامبر خود می‌دانند

سعودی‌ها حمله به آرامکو را ۱۱ سپتامبر خود می‌دانند

*رسانه آمریکایی امروز(سه شنبه) نوشت که «برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز گذشته(دوشنبه) و در جریان گزارش تلفنی مواضع دولت به کنگره، واکنش ریاض به این حملات را منتقل کرد.

تهران – ایرنا – تارنمای «دیلی بیست» به نقل از منابع آگاه خبر داد که مسوولان عربستانی حملات اخیر به تاسیسات نفتی این کشور را همسان با حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ آمریکا می دانند.

این رسانه آمریکایی امروز(سه شنبه) نوشت که «برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز گذشته(دوشنبه) و در جریان گزارش تلفنی مواضع دولت به کنگره، واکنش ریاض به این حملات را منتقل کرد.

برخی مخاطبان هوک گزارش وی را اندک دانستند و دولت ترامپ گزارش اطلاعاتی پیرامون این حمله را برای بررسی در اخیتار کاپیتول هیل قرار داده است.

زاخاری کوهن (Zachary Cohen) گزارشگر حوزه امنیت ملی سی ان ان امروز در توئیتر خبر داد که سران کنگره در روزهای آتی از گزارش طبقه بندی شده پنتاگون آگاه می شوند.

وی در توئیت دیگری با اشاره به قیاس سعودی ها، به نقل از یک منبع آگاه نوشت که هوک در تماس تلفنی مذکور اعلام کرد که حملات روز ۲۳ شهریور ماه – به تاسیسات نفتی سعودی – کار عناصر خودسر سپاه پاسداران نبوده و ترامپ هنوز آماده تعامل دوباره با تهران است.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران همچنین دست داشتن حوثی ها در این حملات و همچنین مبدأ عراقی آن را رد کرد. با وجود اصرار مخاطبان، هوک از اعلام نام کشور عامل حملات خودداری کرد.

برخی مقام های آمریکا به صورت مستقیم ایران را مسوول حملات فوق می دانند. با این حال مقام های سعودی و شخص ترامپ از متهم ساختن مستقیم تهران خودداری کرده اند.

دیلی بیست در ادامه گزارش خود افزود: سعودی ها در حالی به حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر سال 2001 که سه هزار کشته بر جای گذاشت و یک هفته هم از هجدهمین سالگرد آن نگذشته اشاره می کنند که ۱۳ تن از ربایندگان هواپیماها تبعه عربستان بودند. دولت ترامپ هفته پیش وعده داد که نام یکی از مقام های سعودی را که «اف.بی.آی» به ظن دست داشتن در حوادث مذکور بازجویی کرده، اعلام می کند.

تارنمای محافظه کار «واشنگتن اگزمینر» به تازگی در گزارشی نوشت: تنش‌های ناشی از حمله به تاسیسات نفتی عربستان و همچنین طرح واشنگتن برای صلح در غرب آسیا ضرورت تسریع در انتخاب مشاور جدید امنیت ملی برای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را بیشتر کرده و توجه بیشتری به برایان هوک، یکی از پنج گزینه مورد بررسی ترامپ برای این سمت، جلب شده زیرا او مسئول ارشد وزارت امور خارجه و نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران است و با «جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ درباره طرح “صلح” خاورمیانه همکاری می کند.

به نوشته واشنگتن اگزمینز، هوک که نقشی کلیدی در سیاست‌های ترامپ در قبال کره شمالی، آفریقا و آزادی‌های مذهبی دارد، پیش از حمله نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان نیز از گزینه‌های مهم برای سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود.

یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بامداد ۲۳ شهریور در عملیات توازن بازدارندگی دوم  پالایشگاه های بقیق و خریص شرکت نفتی دولتی آرامکو را هدف ۱۰ پهپاد قرار داد.

دو پالایشگاه بقیق و خریص به ترتیب در ۷۰ و ۲۷۰ کیلومتری ظهران در شرق عربستان و درجنوب خلیج فارس واقع هستند.

در پی این حملات، حدود ۵۰ درصد از صادرات نفت خام عربستان به بازارهای جهانی متوقف شد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *