جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

توئیت رئیس شورای عالی انقلاب یمن خطاب به پوتین

توئیت رئیس شورای عالی انقلاب یمن خطاب به پوتین
*این حق پوتین است که برای سلاح های روسی و خرید سامانه اس400 و اس 300 تبلیغ کند همچنان که به ترکیه و دیگر این سامانه ها فروخته شد اما این حق ما هم هست که بهترین سلاح  را بدون هزینه  بشناسیم که برای جلوگیری از ویرانی و خونریزی است اگرچه ائتلاف متجاوز آمریکایی و سعودی و متحدانشان بهره گیری از آن را نمی پذیرند ، این سلاحی صلح آمیز برای متوقف کردن تجاوز و محاصره است.

تهران-ایرنا- رئیس شورای عالی انقلاب یمن در توییتر خود با قدردانی از روسیه برای توصیف تجاوزات و محاصره آمریکایی، انگلیسی و عربستانی علیه یمن به عنوان یک بحران انسانی به پیشنهاد مسکو برای کمک به ریاض واکنش نشان داد و گفت که تا زمانی که با تسلیحات به عربستان کمک می شود، کمک ها به یمن نیز نباید محدود به غذا باشد.

محمد علی حوثی روز سه شنبه در صفحه توییتری خود نوشت که از “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه به دلیل توصیف تجاوز و محاصره ،آمریکایی انگلیسی و سعودی و متحدانش به عنوان یک فاجعه انسانی و دعوت از همه برای کمک به یمن و اعلام آمادگی این کشور برای کمک به یمن قدرانی می کنیم، اما تا زمانی که آنها با تسلیحات به عربستان کمک می کنند در اینصورت “ظلم بالسویه عدل” است و کمک ها به یمن نیز نباید به کمک های غذایی محدود شود.

وی افزود که این حق پوتین است که برای سلاح های روسی و خرید سامانه اس400 و اس 300 تبلیغ کند همچنان که به ترکیه و دیگر این سامانه ها فروخته شد اما این حق ما هم هست که بهترین سلاح  را بدون هزینه  بشناسیم که برای جلوگیری از ویرانی و خونریزی است اگرچه ائتلاف متجاوز آمریکایی و سعودی و متحدانشان بهره گیری از آن را نمی پذیرند ، این سلاحی صلح آمیز برای متوقف کردن تجاوز و محاصره است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه پس از نشست سه جانبه با رهبران ترکیه و ایران در آنکارا گفت: “ما آماده ایم به عربستان سعودی کمک لازم ارایه کنیم، و رهبری سیاسی عربستان سعودی فقط باید تصمیم درست دولتی بگیرند، چنانکه در زمانش این تصمیم را رهبران ایران با خریداری اس – ۳۰۰ و رئیس جمهور اردوغان با خریداری جدیدترین مجتمع دفاع راکتی اس – ۴۰۰ از روسیه نمود.

وی افزود: آنها (اس – ۳۰۰ و اس – ۴۰۰) بسیار به‌ خوبی از هرنوع تاسیسات زیربنایی عربستان سعودی محافظت می‌کنند.

منابع خبری عربستان صبح روز شنبه از وقوع آتش سوزی در دو پالایشگاه شرکت نفت آرامکو در شهرهای “بقیق” و “هجره حُریص” در شرق این کشور خبر دادند. میدان نفتی بقیق در شرق عربستان سعودی واقع شده که توان تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی آرامکو عربستان است. ۷۰ درصد تولیدات این شرکت نفتی در پالایشگاه‌های بقیق تولید می شود.

“یحیی سریع” سخنگوی نیروهای مسلح یمن ضمن بر عهده گرفتن مسئولیت این حملات در بیانیه‌ای هشدار داد: در صورتی که عربستان به تجاوز و محاصره خاک این کشور ادامه دهد، اهداف و رشته عملیات‌ بعدی یمنی‌ها روز به روز گسترده‌تر و دردناک تر خواهد بود؛ تا جایی که ریاض چاره ای جز توقف تجاوزهای خود نداشته باشد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پس از این حملات با نادیده گرفتن چهارسال بمباران مردم بی‌گناه یمن که با سلاح‌های ساخت آمریکا و با فرمانبری سعودی‌ها انجام شد، ایران را به حملات پالایشگاه‌های نفتی آرامکو متهم کرد.

روسیه نیز به کشورهای منطقه و بازیگران خارجی هشدار داده است که از نتیجه گیری عجولانه در حادثه حمله به مرکز نفتی در عربستان خودداری کنند.

گفتنی است، پنجمین دور مذاکرات سران آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) روز دوشنبه در آنکارا پایتخت ترکیه برگزار شد و سران سه کشور علاوه بر نشست سه جانبه دیدارهای دوجانبه نیز با هم داشتند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *