جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) /توجه به مشکلات اجتماعی، راهکاری برای گفتمان‌سازی پژوهش‌های بنیادی و کاربردی

” وقف – نذر ” رسانه رضوی علیه آلاف التحیه و الثناء ( رواپرس ) /توجه به مشکلات اجتماعی، راهکاری برای گفتمان‌سازی پژوهش‌های بنیادی و کاربردی
پژوهشگر گروه کلام و اندیشه اسلامی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی توجه به مسائل و مشکلات اجتماعی را راهکاری برای گفتمان‌سازی پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در جامعه ذکر کرد.

حسين لطيفي پژوهشگر گروه کلام و اندیشه اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در گفت و گو با آستان‌نیوز اظهار کرد: ضرورت پژوهش‌های بنیادی و کاربردی شاید دغدعه مشترکی بین محققان و متولیان فرهنگی و دینی باشد اما هیچ‌گاه به گفتمان تبدیل نشده است از این رو متولیان امر باید سیاست‌هایی راهبردی ابلاغ کنند و شرایط لازم را برای تلفیق دو رویکرد بنیادی و کاربردی فراهم آورند.
وی یکپارچه‌سازی در برنامه‌ریزی و گسترش دو رویکرد پژوهشی بنیادی و کاربردی، ایفای نقش تصمیم‌سازی و کمک به تصمیم‌گیری منطقی، توجه به مسائل و مشکلات اجتماعی، ارزشیابی و اعتبارسنجی پژوهش‌ها، افزایش اختیارات محققان در انتخاب مسأله‌های پژوهشی، تقویت حوزه‌های بین رشته‌ای و… را از جمله رویکردهای تحقق گفتمان‌سازی پژوهش‌های بنیادی و کاربردی دانست.
این پژوهشگر تصریح کرد: تلاش ما محققان و پژوهشگران این است تا پژوهشی‌های کلان و خُرد با تلفیق دو رویکرد بنیادی و کاربردی به عنوان دوبال اعتلای پژوهش و تحقیق با هم پیش روند.
وی ادامه داد: با توجه به گسترش پژوهش در سراسر جهان به عنوان اصلی‌ترین راه تولید علم و در راستای رسیدن به اهداف و سیاست راهبردی بنیاد پژوهشهای اسلامی برای ارتقاء و تضمین کیفیت پروژه‌های تحقیقاتی، لازم است تحول بنیادی درعرصه انتقال دانش و مفاهیم علمی پژوهشگران صورت گیرد؛ در همین راستا برنامه‌هایی در این مرکز پیش‎بینی شده است.
لطیفی در ادامه به چگونگی ارتقا سطح علمی پژوهشگران بنیاد پژوهش‌های اسلامی در حوزه آموزش اشاره و عنوان کرد: آموزش و پژوهش بدون هم مفهومی ندارند، آموزش بدون پژوهش نه مطلوب است و نه مفید و پژوهش بدون آموزش هم نمی‌تواند مولد،  پویا و مانا باشد. از همین رو باید این دو حوزه در کنارهم قرار گیرند.
این پژوهشگر گروه کلام بنیاد پژوهش‌های اسلامی گفت: برای رسیدن به این مهم برگزاری کارگاه آموزشی و پژوهشی مستمر در مباحث معرفتی و مسائل روز جامعه هدف، به ویژه آموزش متدهای جدید پژوهش و تحقیق ضروری است.
لطیفی بیان کرد: با توجه به میراث بجای مانده اسلامی شیعی، تاکید بر برگزاری دوره‌های آموزشی به ویژه آموزش مهارت تصحیح نسخ خطی لازم و ضروری است. گروه کلام و اندیشه اسلامی قدمهای مقدماتی را در راستای آموزش مهارت تصحیح نسخ خطی در دو حوزه نظری و عملی برداشته است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *